• 0

Privé betaalde facturen, hoe inboeken?

Hallo!

Ik heb privé een paar producten gekocht. Nu wil ik deze graag opnemen in mijn zakelijke administratie. Ik gebruik zelf Reeleezee wat ik een heel handig programma vind, maar ik snap nu niet goed hoe ik dit moet inboeken.

Ik heb namelijk twee mogelijkheden. De eerste is om het bedrag terug te storten naar mijn rekening en vervolgens wordt de regel automatisch weergegeven met Reeleezee vanwege de koppeling tussen Reeleezee en de Rabobank. Vervolgens boek ik de regel als Prive en RC > Privé uitgaven (Eenmanszaak - VOF) > Diverse privé uitgaven.

Of ik maak een nieuwe bon aan bij uitgaven, daar heb ik veel meer opties en ik boek de bon als Diverse kantoorartikelen. Vervolgens ga ik naar Privé en RC en ik maak daar een nieuwe regel aan en koppel deze met de gemaakte bon in "uitgaven". Dit wordt allemaal netjes verwerkt in de balans en met de BTW etc.

Maar goed, dan staat het in mijn administratie en hoe krijg ik dan het geld weer op mijn privé rekening?

Dus ik snap er echt helemaal niks van, wat is nu de goede optie? Welke moet ik kiezen?

Als iemand mij hiermee uit de brand kan helpen ben ik hem zeer dankbaar!!

[titel aangepast - mod]

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ken het programma niet... Maar waarom niet zoiets als; Eigen vermogen in het bedrijf in de vorm van goederen. Goederen kun je dan opsplitsen in nettoprijs + BTW. Vervolgens het totale bedrag van goederen als privé aftrekking doen ???

• 0

Hallo!

Ik heb privé een paar producten gekocht. Nu wil ik deze graag opnemen in mijn zakelijke administratie. Ik gebruik zelf Reeleezee wat ik een heel handig programma vind, maar ik snap nu niet goed hoe ik dit moet inboeken.

Ik heb namelijk twee mogelijkheden. De eerste is om het bedrag terug te storten naar mijn rekening en vervolgens wordt de regel automatisch weergegeven met Reeleezee vanwege de koppeling tussen Reeleezee en de Rabobank. Vervolgens boek ik de regel als Prive en RC > Privé uitgaven (Eenmanszaak - VOF) > Diverse privé uitgaven.

Of ik maak een nieuwe bon aan bij uitgaven, daar heb ik veel meer opties en ik boek de bon als Diverse kantoorartikelen. Vervolgens ga ik naar Privé en RC en ik maak daar een nieuwe regel aan en koppel deze met de gemaakte bon in "uitgaven". Dit wordt allemaal netjes verwerkt in de balans en met de BTW etc.

Maar goed, dan staat het in mijn administratie en hoe krijg ik dan het geld weer op mijn privé rekening?

Dus ik snap er echt helemaal niks van, wat is nu de goede optie? Welke moet ik kiezen?

Als iemand mij hiermee uit de brand kan helpen ben ik hem zeer dankbaar!!

[titel aangepast - mod]

Reeleeze is dus toch niet zo handig? Goed dat ik het weet! Bedankt voor de tip.

als je het geld overmaakt via de zakelijke bank naar de prive-bankrekening, dan verwerk je het bedrag van de betaling (kosten + btw = factuurbedrag) via het bankboek

4... kosten factuurbedrag-btw bedrag

1.. te vorderen btw btwbedrag

aan (uitgave bank) factuurbedrag

maak je het geld niet overmaakt (afrekent), dan boek je via via het dagboek 'memoriaal'

4.. kosten

1.. te vorderen btw

met als tegenrekening 0... prive/rekening-courant

eventueel kun je in geval van niet afrekenen ook via een dagboek 'inkoop' de transactie verwerken (zie boeking memoriaal, 2e scenario) maar dan moet je misschien alsnog een aanvullende memoriaal/correctie boeking maken de crediteuren(subadministratie te ontdoen van de 'on-echte' crediteur 'prive/rc'

crediteuren (prive/rc-prive) factuurbedrag

aan kapitaal rekening vennoot B factuurbedrag

Release/Reeleeze (whatever) vind ik teleurstellen (de online-variant) aangezien er geen bankboek aanwezig is. Of je moet de licentie uitbreiden, wat je liever niet had hoeven doen. Voor het zelfde geld kun je bij Exact Online ook terecht.

Dus ik weet niet eens of het wel mogelijk is te verwerken wat jij hier vraagt.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

• 0

Ik heb geen ervaring met andere boekhoudpakketten maar opzich vind ik Reeleezee prima werken, tja alleen dit is wel lastig. Voor mij te omslachtig maar goed.

In elk geval, ook bedankt voor jouw reactie! Ook dit ga ik is op mijn in laten werken, kijken of ik eruit kom met Reeleezee.

En Reeleezee (je spreekt het uit als Real Easy) heeft een gratis instap abonnement die prima voor mij past, vandaar dat ik voor Reeleezee heb gekozen.

• 0

Reeleeze is dus toch niet zo handig? Goed dat ik het weet! Bedankt voor de tip.

als je het geld overmaakt via de zakelijke bank naar de prive-bankrekening, dan verwerk je het bedrag van de betaling (kosten + btw = factuurbedrag) via het bankboek

4... kosten factuurbedrag-btw bedrag

1.. te vorderen btw btwbedrag

aan (uitgave bank) factuurbedrag

maak je het geld niet overmaakt (afrekent), dan boek je via via het dagboek 'memoriaal'

4.. kosten

1.. te vorderen btw

met als tegenrekening 0... prive/rekening-courant

eventueel kun je in geval van niet afrekenen ook via een dagboek 'inkoop' de transactie verwerken (zie boeking memoriaal, 2e scenario) maar dan moet je misschien alsnog een aanvullende memoriaal/correctie boeking maken de crediteuren(subadministratie te ontdoen van de 'on-echte' crediteur 'prive/rc'

crediteuren (prive/rc-prive) factuurbedrag

aan kapitaal rekening vennoot B factuurbedrag

Release/Reeleeze (whatever) vind ik teleurstellen (de online-variant) aangezien er geen bankboek aanwezig is. Of je moet de licentie uitbreiden, wat je liever niet had hoeven doen. Voor het zelfde geld kun je bij Exact Online ook terecht.

Dus ik weet niet eens of het wel mogelijk is te verwerken wat jij hier vraagt.

Beste Financieel Breda,

In Reeleezee Administratie is uiteraard wel een bankboek aanwezig, en hier is géén extra licentie voor nodig. U lijkt onbekend met onze applicatie.

Beste gijsgijs,

Fijn om te lezen dat u een tevreden gebruiker bent. Hieronder toelichting op de door u gestelde vraag.

De eerste is om het bedrag terug te storten naar mijn rekening en vervolgens wordt de regel automatisch weergegeven met Reeleezee vanwege de koppeling tussen Reeleezee en de Rabobank. Vervolgens boek ik de regel als Prive en RC > Privé uitgaven (Eenmanszaak - VOF) > Diverse privé uitgaven.

Deze optie is in dit geval niet juist. Deze constructie kunt u wél gebruiken als u besluit om het bedrag aan uzelf terug te betalen, of als het omgekeerde het geval is; bijvoorbeeld als u uw zakelijke bankpas gebruikt om privé-uitgaven voor te schieten.

Dit is inderdaad wat u moet doen. Hierdoor zijn de kosten netjes in de zaak geadministreerd en staat op de balans dat het bedrijf een schuld heeft aan u privépersoon. Ervan uitgaande dat u een éénmanszaak heeft, bent u dan ook direct klaar. Uw werkkapitaal is immers gelijk aan uw privékapitaal, en daarom is het in dit geval een kwestie van "broekzak of borstzak".

Mocht u toch besluiten om het bedrag vanaf de zakelijke bankrekening over te maken naar uw privérekening, kunt u deze bankregel boeken als 'Privé uitgaven' met de daarvoor bestemde bon. Deze boeking komt dan ook op de balans en valt bij het opmaken van de balans (bijvoorbeeld aan het einde van het jaar) per saldo weg tegen de eerder geboekte betaling in de map Prive en RC.

Voor verdere uitleg staan we u graag te woord op 0346-258088.

Vriendelijke groet,

Reeleezee

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar