• 0

Eenmanszaak, auto van de zaak en importeren

Beste lezers,

 

Na flink wat romslomp en zeurderige telefoongesprekken met de belastingdienst kwam ik op deze site met veel vindingrijke ondernemers met veel ervaring en kennis.

 

Een inleiding op mijn vraag: Ik heb tijdens mijn vakantie een auto gekocht in Zwitserland. Deze auto is van 1997 en dus bijtellingsvriendelijk voor mijn onderneming. Helaas is het bouwjaar 1.8.1997 en moet ik dus tot 1 augustus wachten met tenaamstellen (naar het RDW om NL kenteken aan te vragen), anders zou ik óf bijtelling over de nieuwwaarde betalen tot 1.8.2012 of er helemaal niet/max 500km prive mee rijden.

Nu kreeg ik van de expediteur (degene die de auto's inklaard bij de douane) de vraag of ik het op een bedrijfsnaam wilde inklaren. Dit wilde ik wel, echter had ik hiervoor een EORI nummer nodig. Bij nader onderzoek kwam ik erachter dat dit eigenlijk een nummer is voor bedrijven die regelmatig handel drijven (of hun inkomsten halen uit handel) met het buitenland.

Ik heb er dus voor gekozen de auto dan maar prive in te klaren. Ik moet dan BPM, BTW en invoerrecht betalen. Gezien ik als gedeeltelijk prive gebruiker toch 75% van de BTW niet kan aftrekken.

 

De vraag is uiteindelijk; kan ik de auto nog wel zakelijk aanmerken in augustus? Ik betaal dus als particulier de belastingen gewoon, maar wil de auto wel graag tot het vermogen van mijn eenmanszaak rekenen.

 

Helaas is deze eenvoudige aankoop (importeren lijkt meer gedoe dan het is) nu voor mij toch een administratieve rompslomp geworden, mijn boekhouder begrijpt het niet meer en bij de belastingdienst vertellen verschillende medewerkers ook gewoon verschillende verhalen!

 

Graag hoor ik of iemand van jullie een nuttige tip of oplossing weet.

 

Gr Jona

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even los van het inklaringsverhaal: als eenmanszaak staat de auto altijd op jouw privénaam. Jij en de emz zijn immers dezelfde.

 

Bij aanschaf van een auto moet je de keuze maken hoe je deze etiketteert. Je kunt dus niet eerst een tijdje de auto als privébezit aanmerken en later (in augustus) pas als ondernemingsvermogen. Wijziging van etikettering is een goede reden voor nodig en fiscaal voordeel wordt niet als goede reden gezien.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Na flink wat romslomp en zeurderige telefoongesprekken met de belastingdienst kwam ik op deze site met veel vindingrijke ondernemers met veel ervaring en kennis.

 

Een inleiding op mijn vraag: Ik heb tijdens mijn vakantie een auto gekocht in Zwitserland. Deze auto is van 1997 en dus bijtellingsvriendelijk voor mijn onderneming. Helaas is het bouwjaar 1.8.1997 en moet ik dus tot 1 augustus wachten met tenaamstellen (naar het RDW om NL kenteken aan te vragen), anders zou ik óf bijtelling over de nieuwwaarde betalen tot 1.8.2012 of er helemaal niet/max 500km prive mee rijden.

Nu kreeg ik van de expediteur (degene die de auto's inklaard bij de douane) de vraag of ik het op een bedrijfsnaam wilde inklaren. Dit wilde ik wel, echter had ik hiervoor een EORI nummer nodig. Bij nader onderzoek kwam ik erachter dat dit eigenlijk een nummer is voor bedrijven die regelmatig handel drijven (of hun inkomsten halen uit handel) met het buitenland.

Ik heb er dus voor gekozen de auto dan maar prive in te klaren. Ik moet dan BPM, BTW en invoerrecht betalen. Gezien ik als gedeeltelijk prive gebruiker toch 75% van de BTW niet kan aftrekken.

 

De vraag is uiteindelijk; kan ik de auto nog wel zakelijk aanmerken in augustus? Ik betaal dus als particulier de belastingen gewoon, maar wil de auto wel graag tot het vermogen van mijn eenmanszaak rekenen.

 

Helaas is deze eenvoudige aankoop (importeren lijkt meer gedoe dan het is) nu voor mij toch een administratieve rompslomp geworden, mijn boekhouder begrijpt het niet meer en bij de belastingdienst vertellen verschillende medewerkers ook gewoon verschillende verhalen!

 

Graag hoor ik of iemand van jullie een nuttige tip of oplossing weet.

 

Gr Jona

 

Hallo Jona,

 

Zo lang je nog geen aangifte hebt gedaan heb je formeel nog geen keuze gemaakt. Wat Marjan zegt kan ik onderschrijven, met als toevoeging dat de keuze pas vaststaat wanneer de keuze al onherroepelijke gevolgen heeft gehad (Bezwaartermijn aanslag is verlopen).

 

Indien jij meer dan 500 KM prive zal rijden mag je kiezen bij de aangifte of de auto prive of ondernemingsvermogen is. Is dit minder dan 500 KM dan vormt de auto verplicht ondernemingsvermogen.

 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je de auto dit jaar hebt gekocht. Je kunt de auto in de aangifte dan gewoon als ondernemingsvermogen aanmerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.