• 0

management fee bij 1 directeur en 3 holdings

Beste leden,

 

Ten eerste mijn complimenten voor de professionaliteit en kennis op deze site. Bravo!

Het ondernemerschap is nieuwe voor me, en dus is deze omgeving van grote waarde voor me; al menig avondje heb ik hier rondgesnuffeld.

Als ik de stap maak, hoop ik ook het nodige terug te kunnen doen voor de leden. :)

 

Momenteel wordt me de kans geboden om een nieuwe onderneming X te gaan leiden, zonder dat ik financieel hoef te investeren.

Er zijn 5 ondernemers, welke 2 investerings BV's A en B oprichten (met hierin 3 resp 2 ondernemers).

Daarnaast ga ik zelf een BV C oprichten. A, B en C zijn de drie BV's die dus participeren in X.

A en B zijn investeerders, die enkel tijd en kennis inbrengen waar mogelijk, puur uit eigenbelang. Zij zorgen ook voor acquisitie vanuit hun bestaande organisaties om organisatie X op weg te helpen.

C (ikzelf dus) ga fulltime aan de slag met voornamelijk technische kennis, waarbij er in beginsel met ZZP-ers en derde partijen gewerkt gaat worden.

 

Een gelijkwaardig 33% aandeel voor mij zien A en B niet zitten, vanwege het ontbreken van mijn investering in geld.

Ze stellen een 5-20% groeiscenario voor en een -in mijn ogen- goede management fee.

Het doel is om -bij voldoende groei- een commercieel persoon aan te nemen. Hiermee krijg ik dan 20%, de commercieel persoon 20% en A en B beide 30%. 'Grow as you go' dus.

 

Met mijn minderheidsbelang is er risico op ontslag tegen mijn zin in; hier ben ik me van bewust. Dit blijft een 'blauwe ogen' kwestie.

De vraag is of ik vanaf de oprichting van X -als enige eigenaar (algemeen directeur)- een management fee kan krijgen.

Mijn accountant denkt van niet, aangezien ik een minderheidsbelang heb. Wachten op de Flex-BV willen we niet.

 

Mijn concrete vragen:

- Ik kan de voorwaarden van een management fee nergens concreet terugvinden; wie weet raad?

- Wat zijn de (financiele) gevolgen voor mij bij het uitstappen van een ondernemer van A of B, indien hij zijn aandeel eerst aan de overige aanbied?

 

Bij voorbaat dank!

 

Groeten,

 

Cyril

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

De vraag is of ik vanaf de oprichting van X -als enige eigenaar (algemeen directeur)- een management fee kan krijgen.

Mijn accountant denkt van niet, aangezien ik een minderheidsbelang heb. Wachten op de Flex-BV willen we niet.

.............

- Wat zijn de (financiele) gevolgen voor mij bij het uitstappen van een ondernemer van A of B, indien hij zijn aandeel eerst aan de overige aanbied?

 

Dag Cyril,

 

Je accountant moet even terug de studieboeken in. Er is geen enkel bezwaar tegen managementfee vanuit jouw holding C BV aan X BV (tenminste, ik neem aan dat X een BV is). Dat heeft ook niets van doen met de andere aandeelhouders. Jij verricht als enige vanuit C BV managementactiviteiten voor X BV. Jouw BV C stuurt daarvoor een factuur. Klaar.

 

Let er wel op dat je verplicht sociaal verzekerd bent en dat BV X over jouw salaris sociale premies moet afdragen. De loonheffing en het nettoloon verloopt via BV C.

 

Als A of B eruit wil, dan (in een notendop) zal hij zijn aandelen aan de andere aandeelhouders moeten aanbieden. Daarna ga je praten over de prijs en de andere voorwaarden. Het zou dus kunnen dat jij het geld niet hebt om de aandelen van de vertrekkende aandeelhouder te kopen. In dat geval is het hopelijk de andere investeerder die er wel geld voor over heeft. Komen jullie er niet uit, dan kunnen de aandelen zelfs nog aan derden aangeboden worden.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Geweldig dat je zo snel reageert, en nog wel door 'mijn favoriete' admin ;-)

Dit draagt bij aan mijn vertrouwen voor deze stap.

Ik zal mijn accountant op de hoogte brengen; hij was 99% zeker van zijn zaak ;-)

 

Ik wens je nog een fijne dag.

 

Groeten,

 

Cyril

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.