• 0

Hoe overtuig je een merk wel zaken te gaan doen met iemand

Beste HighLevers,

 

Ik ben op zoek naar jullie kennis en ervaring. Ik zit met de volgende situatie.

Ik wil een webshop starten met een specifiek sportproduct, NFL shirts en toebehoren. Het merk geeft heel duidelijk aan geen nieuwe accounts te verstrekken voor online winkels. Ondanks een duidelijk en goed uitgewerkt plan.

 

Omdat ik er (bijna heilig) van overtuigd ben dat ik een goed en zeker uitvoerbaar plan heb, neem ik eigenlijk geen genoegen met nee. Ben wat dat betreft volhardend en weet wat ik wil en kan. Helaas werkt het merk nog niet mee.

 

Hebben jullie tips voor mij hoe ik het merk toch kan overtuigen om toch voor mij een uitzondering te maken en toch het product te willen leveren aan mij? Moet ik dan zover gaan door een volledig ondernemingsplan op te stellen (heb nu een verkort plan), website bouwen (dus kosten met kans dat je alsnog geen toestemming krijgt) en er toch de nodige tijd, energie en kosten in steken om ze te overtuigen?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van de nodige informatie, tips en trics.

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet,

Rob.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Wie is dat merk?

 

Je praat nu waarschijnlijk over giganten als Reebok of Nike, terwijl jij nog niet eens een website online hebt.

 

Wat heb je in hemelsnaam te bieden?

 

Wil je onderhandelen, dan zal je eerst in een sterke positie moeten komen.

 

Volstrekt kansloos, dit plan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een van genoemde merken.

Ik ben momenteel wel bezig met het opzetten van de webiste maar goed een webshop zonder producten kan je geen webshop noemen.

 

wat ik te bieden heb? heb een goed startkapitaal om het mogelijk te maken.

- ik ga me onderscheiden van andere webshops door een groot aanbod NFL jerseys in het assortiment (op voorraad) te nemen waar andere webshops zich beperken tot hooguit 10 verschillende jerseys.

- het in contact komen met Nederlandse Football Clubs (klein onderzoek gedaan onder 20 van de 150 verenigingen, deze 20 staan heel positief tegenover actief benaderen)

- adverteren in Football magazines (offline en online)

- groot inkopen (5 shirts per maat per shirt met 4 maten per shirt)

- onderscheiding door collectiblle's aan te bieden zoals gesigneerde ballen etc (voldoende positieve respons vanuit USA)

- zowel aanbod voor kinderen als dames (uit onderzoek blijkt dat hier ook voldoende vraag naar is)

- op maat gemaakte jerseys van hem merk aanbieden als teamkleding (deze worden bijna iedere 2 tot 3 jaar geheel vervangen bij clubs)

- fanclubs zijn geinteresseerd in meerdere shirtjes dan alleen de standaard shirtjes.

 

en heb zo nog een aantal speerpunten waardoor ik ervan overtuigd ben dat dit succesvol wordt. daarnaast is er voldoende startkapitaal aanwezig, denk aan 15k plus.

 

Maakt het bovengenoemde het plan nogsteeds volstrekt kansloos?

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf al aan geen plan te hebben. Maw: hoe heb je dan berekend hoeveel stuks je op stok gaat nemen?.

Het merk wil niet met jou praten. Hoe weet je nu welke marges je gaat maken?

 

Stel dat ik een groot kledingmerk was dan zou ik er over waken dat mijn wederverkopers goed worden geselecteerd en ondersteund. Ik zou er ook over waken dat ze het juiste image uitdragen en zelf ook meerwaarde bieden naar de eindklant.

 

Online shops bieden over het algemeen geen enkele meerwaarde. De produkten zijn niet tastbaar en de klanten zijn 100% prijskopers. Meer nog, het toestaan van online verkoop, verziekt je relaties met de fysieke wederverkopers.

 

Ik ben zelf een groothandel in electronica. Om de boel draaiende te houden heb ik exclusieve verdeelrechten verkregen voor mijn markt bij verschillende merken. Op deze produkten verdien ik mooi geld en ook de fabrikant verdient mooi geld.

 

Daarnaast heb ik ook 100en produkten waar de fabrikant geen enkel channel strategie heeft. Maw: die produkten kan je online overal vinden. Sommige online shops doen goed werk hoor. Maar je hebt ook een grote horde bijverdieners.

Zeg maar de lokale kapper en slager die via mijnwebwinkel.nl snel een site online gooit en dan tegen minimum marge gaat verkopen.

 

Op het einde van de rit zullen enkel de merken met een degelijk channel plan overleven. Alle anderen maken de markt kapot voor zichzelf. En die kappers, die investeren veel tijd voor niets en hebben geen budget om te adverteren.

 

Wat ik wil zeggen is dat indien het merk iedereen met een vaag plan en 15K zou aanleveren. Dan zou jouw mogelijke marge tot 0 worden herleid.

 

Waarschijnlijk begrijpt niemand wat ik wil zeggen. Mijn excuses. Maar ik wil niet in detail treden. Ik zie HL niet als een promotie tool.

 

Groetjes

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.