Ga naar inhoud

Aangifte VOF Saldo fisc. winstberekening VS prive ontrekking/storting

Geplaatst:

maartjebloem

Heren,

Ik heb een vraag mbt de Saldo Fiscale winstberekening in het overzicht aan het einde van de aangifte en de privé stortingen en ontrekkingen in een VOF situatie 75(mijn aandeel)/25 verdeling.

Bij de privé stortingen en ontrekkingen heb ik het bedrag ingevuld wat van toepassing is op mijzelf. Zo vult de andere rechtspersoon hier zijn eigen cijfers in in zijn eigen aangifte.

Omdat deze cijfers de Saldo Fisc. winstberekening beinvloeden maar verder gebaseerd zijn op de werkelijkheid(ik heb er een X bedrag uit getrokken/gestort wat niet persé 75% van het geheel is) kan het resultaat uit deze berekening toch nooit gelijk zijn aan mijn winstaandeel van de winst en verlies rekening ?

Wie o wie kan mij uitleggen hoe dit zit en wat ik fout doe?

Featured Replies

Geplaatst:

brood

Bij de privé stortingen en ontrekkingen heb ik het bedrag ingevuld wat van toepassing is op mijzelf. Zo vult de andere rechtspersoon hier zijn eigen cijfers in in zijn eigen aangifte.

Dit is dus de juiste methode. De werkelijke prive mutaties.

Omdat deze cijfers de Saldo Fisc. winstberekening beinvloeden maar verder gebaseerd zijn op de werkelijkheid(ik heb er een X bedrag uit getrokken/gestort wat niet persé 75% van het geheel is) kan het resultaat uit deze berekening toch nooit gelijk zijn aan mijn winstaandeel van de winst en verlies rekening ?

Het wordt niet vergeleken met de V&W rekening van de vof, maar met je toebedeelde winst (verdeling), indien men gekozen heeft voor het "samenwerkingsverband". Dus alleen de winst verdelen volgens afspraak (75/25). Het Eindvermogen daaruit berekenen en invullen. Uitgaande van het beginvermogen dat ieder afzonderlijk had. EV = BV +PS-PO+winst

Het Ondernemingsvermogen (OV) moet natuurlijk wel blijven voldoen aan de totalen van beiden.

OV(eind)= OV(begin) + PS(totaal) - PO(totaal) + winst(totaal) .

OV(eind) invullen op passiva vof.

Winst(totaal) is wel de winst uit V&W van de vof.

Bij een vof is er overigens geen check meer (en dus geen foutmelding) wanneer het resultaat (winst) van de V&W ongelijk is aan de totale winst uit de opgaven van de vennoten volgens een gezamenlijke vermogensvergelijking. Wellicht zal de fiscus dit zelf moeten controleren uit beide aangiftes.

Geplaatst:

maartjebloem

• Auteur

Hallo,

Dank je voor je reactie! Er komen nog een paar vragen naar boven op basis van jou berekening.

Het Ondernemingsvermogen (OV) moet natuurlijk wel blijven voldoen aan de totalen van beiden.

OV(eind)= OV(begin) + PS(totaal) - PO(totaal) + winst(totaal) .

OV(eind) invullen op passiva vof.

Helaas krijg ik de balans dan niet gelijk. Dien ik dit cijfer keihard in te vullen in het OV veld op de Passiva of moet ik hier de kortlopende schulden eerst nog van aftrekken?

- Op mijn activa is alles vrij zeker, op de voorraadwaarde na. Echter beinvloed het voorraadcijfer toch ook weer de inkoopcijfers op mijn W/V rekening dus dit kan het niet zijn denk ik?(voorraadwaardering op basis van inkoopcijfers)

- Als mijn activa dus klopt, kan ik het alleen nog maar zoeken in de W/V rekening? Ik weet namelijk zeker dat de PS en PO kloppen.

Geplaatst:

brood

Helaas krijg ik de balans dan niet gelijk. Dien ik dit cijfer keihard in te vullen in het OV veld op de Passiva of moet ik hier de kortlopende schulden eerst nog van aftrekken?

Ten eerste: Schulden horen ergens onder een schuldenpost. Bijvoorbeeld BTW (omzet)schuld op passiva.

Het ondernemingsvermogen komt voort (buiten allerlei reserves) uit de 4 genoemde bestandsdelen.

Bij verkopen uit voorraad wordt inderdaad de voorraad afname met inkoopsprijs op debet (V&W) geboekt.

Om uit de elementaire bonnen, facturen, afschriften een belasting aangifte te doen blijft het bij ongelijkheid altijd zoeken wat de oorzaak van het verschil is. Is het substantieel, dan zou je moeten blijven zoeken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.