• 0

graag uitleg

Hoi allemaal

Daar ben ik al weer, met de volgende vraag:

hoe kan dat, dat de lijst met openstaande posten van debiteuren niet klopt met dat wat op de balans staat ??

(het bedrag op de lijst is veel hoger dan op de balans).

Het enige wat ik kan bedenken is dat het mis is gegaan met het afboeken van betalingen die binnen zijn gekomen via de bank.

Er is een paar keer voorgekomen dat ik bij het bank boeken geen factuur had, ik heb het bedrag op " betaling van debiterur " geboekt en toen ik die factuur kreeg heb ik hem in het verkoopboek ingeboekt. Zou het bedrag dan 2 keer op de lijst met openstaandeposten verschijnen?

Ik heb wel ergens iets over rechtstreks op debiteuren boeken gehoord, maar wat dat precies is.....

Graag hier een reactie op

bedant alva, greotjes

grazyan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou snap je m'n aversie tegen davilex misschien....

-Kan het verschil niet zitten in de beginbalans die je hebt ingevoerd?

-Kloppen je andere saldi wel? de bankstand en de crediteuren?

-Misschien moet je nog even de betaling afletteren tegen de factuur....

-Het verschil dat je hebt....komt dat bedrag je bekend voor als zijnde een betaling van een debiteur of misschien meer dan 1 betaling....

 

Als je weet waar het verschil in zit kun je het misschien oplossen...dus eerst eens even kijken of je het bedrag van het verschil kunt terugbrengen naar een debiteur/factuur/betaling.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

ik heb geen idee

-de beginbalans heeft de "prof boekhouder " ingevoerd, dus die moet wel goed zijn

-het verschil is erg groot, dus dat kan onmogelijk 1 bataling zijn

ik denk dat het niet aan Davilex ligt maar helaas aan mij

ik heb een beetje rond gevraagd, iemand zei dat je nooit een betaling van een debiteur via de bank mag boeken als die factuur nog niet in het verkoopboek staat.(anders komt het bedrag 2 keer ergens toerecht ), maar dan had het bedrag op de balans hoger moeten zijn dan op de lijste..(je moet een tussenrekening gebruiken).

ik weet het zelf ook niet meer....

de boekhouder was in mei bezig met de jaarrekening.

Toen zei ze dat ze alles na moest kijken ( 1 jaar !!)

Sinds toen heb ik niets meer van haar gehoord....

Ze zal wel kwaad zijn...

groetjes g.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het niet aan Davilex ligt maar helaas aan mij

ik heb een beetje rond gevraagd, iemand zei dat je nooit een betaling van een debiteur via de bank mag boeken als die factuur nog niet in het verkoopboek staat.(anders komt het bedrag 2 keer ergens toerecht )

In een goed boekhoudpakket moet dit gewoon kunnen, anders zou je deelbetalingen en vooruitbetalingen ook nooit bij een debiteur kunnen boeken...maar afijn...schijnbaar kan dit bij ons huishoudpakket:davilex niet...

Je moet eerst het verschil weten....

Daarna ga je kijken op je debiteurenlijst of daar dubbele facturen of gekke boekingen bij staan.....die zouden het verschil kunnen zijn...

Kijk ook eens bij de omzet....misschien boekt davilex een betaling zonder factuur wel rechtstreeks op de omzet en blijft je factuur die je later inboekt gewoon openstaan.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Is het niet handig om even contact te houden met de boekhouder dan?

Als deze het zelf niet (wat ik persoonlijk errug raar vind....) moet het maar van jouw kant komen.

Voor de rest kun je je afvragen als blijkt dat de fout(en) aan jouw kant liggen of het rendabel is om zelf te blijven boeken of dat je dit ook (gedeeltelijk) uitbesteed aan een boekhouder.

succes ermee

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
  • 0

hoi Christian

ik zou graag contact met haar willen houden, heel graag zelfs maar ja, ze reageert niet.

In mei was ze bezig met de jaarrekening.

Na het verhaal met de debiterurenlijst heb ik aan haar gevraadg of ze mij een lijst wil toesturen met alle fouten die ik gemaakt heb.

Ik wil het weten om het in de toekomst te kunnen voorkomen.

Tot nu toe geen reactie !!!!!!

Is ze met vakantie of heeft ze het druk, geen idee...

Of het rendabel is of niet, daar heb ik nog niet zo over nagedacht.

Ik zie het meer als een leerproces en ervaring die ik in de toekomst goed kan gebruiken.

Ik vind alleen vervelend dat ze zo lang geen reactie krijg.

Bovendien kan ik me voorstellen dat de BTW aangifte de afgelopen 4 kwartalen ook niet klopten.

Iedereen maakt fouten en ze mag wel boos en teleurgestelt zijn in mij maar 2 maanden iemand laten wachten vind ik niet echt professioneel en geen teken van respect.

Zo, nu is het eruit, voel me gelijk beter.

Groetjes, Gr.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriend zijn boekhouder is van het zelfde kaliber.

Wel boekhoudkantoor (aan huis, professioneel ingericht).

Niet te bereiken. Geen antwoordapparaat. Hij brengt de gegevens die hij nodigt heeft, en gooit deze bij de boekhouder in de brievenbus.

 

Na verloop van tijd krijgt hij dan het overzicht en factuur.

 

Zelf wist ik het wel als dat mijn boekhouder zou zijn...

Zo kun je toch geen eigen bedrijf runnen? Nou ja sommigen

in iedergeval schijnbaar wel.

Link naar reactie
  • 0

grazi,

 

Het kan nooit de bedoeling zijn dat jij als ondernemer maar moet gaan zitten afwachten totdat de boekhouder zin heeft om jou eens terug te bellen. Ik denk dat jij reden genoeg hebt om in haar teleurgesteld te zijn i.p.v. andersom. Wijs de boekhouder op het feit dat je niet gediend bent van de manier waarop zij met je omgaat. (moet je ze wel te pakken krijgen ;D) Komt hier geen verandering in, dan zou ik mijn lichtje eens elders opsteken.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Je heb helemaal gelijk.

Gelukkig gaat het hier niet om mijn bedrijf en dat is ook niet mijn boekhouder.

Ik doe het voor een kennis van mij.

Ik ben er nu 1 jaar mee bezig, ik voer alles in, doe de BTW en zij de jaarrekening.

Ik ben er een keer langs geweest ( in het begin) en daarna nog een keer in mei.

Alles klopte. het opzetten, indeling, kostenplaatsen e.z.v.

Dus ik heb ook iets goed gedaan... :)

Link naar reactie
  • 0

Probleem met de debiteurensaldi in vergelijking tot de proefsaldibalans? Eerst nagaan hoe hoog dit verschil is. Daarna de debiteurensaldi met proefsaldibalans per 30-6 uitdraaien. Ga na hoe hoog het verschil is; of het in het 1e of 2e halfjaar is. Bijvoorbeeld uitsluitend 1e halfjaar; Ga dan het 1e kwartaal uitdraaien enzovoort. Hiermee kun je verfijnen dus ook het verschil (de verschillen)lokaliseren waar deze zijn. 8)

Link naar reactie
  • 0

hoi Christian

ik zou graag contact met haar willen houden, heel graag zelfs maar ja, ze reageert niet.

In mei was ze bezig met de jaarrekening.

Na het verhaal met de debiterurenlijst heb ik aan haar gevraadg of ze mij een lijst wil toesturen met alle fouten die ik gemaakt heb.

Ik wil het weten om het in de toekomst te kunnen voorkomen.

Tot nu toe geen reactie !!!!!!

Is ze met vakantie of heeft ze het druk, geen idee...

Of het rendabel is of niet, daar heb ik nog niet zo over nagedacht.

Ik zie het meer als een leerproces en ervaring die ik in de toekomst goed kan gebruiken.

Ik vind alleen vervelend dat ze zo lang geen reactie krijg.

Bovendien kan ik me voorstellen dat de BTW aangifte de afgelopen 4 kwartalen ook niet klopten.

Iedereen maakt fouten en ze mag wel boos en teleurgestelt zijn in mij maar 2 maanden iemand laten wachten vind ik niet echt professioneel en geen teken van respect.

Zo, nu is het eruit, voel me gelijk beter.

Groetjes, Gr.

 

Iedereen mag uiteraard fouten maken, als je er maar van leert!

Ik vind het absoluut geen stijl van je boekhouder om geen contact te houden en al helemaal om onbereikbaar te zijn voor een klant. Professionaliteit is dan ver te zoeken.......

in ieder geval veel succes met de hele situatie

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.