• 0

Uitbetalen VOF

Er is al veel te lezen over het uitbetalen van een VOF naar een prive rekening maar mijn scenario staat er niet helemaal tussen, vandaar mijn vraag.

 

Ik doe als bijbaantje naast me studie samen met een vriend websites maken ( we hebben beide 50% winstverdeling aangegeven bij de kvk) Nu staat er 500 euro op de rekening... hiervan moer 19 % naar de omzet belasting (die laat ik dus staan) De 405 euro die we uit kunnen keren kunnen we dat gewoon delen door 2 doen en vervolgens overmaken naar onze prive rekening?

 

Hoe doe je dit in de administratie... ik wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting en die vriend van mij niet... dus heb al uitstel gevraagd en een brief geschreven of ik ook een particuliere aangifte mag doen aangezien we helemaal niet zoveel omzet hebben.

 

ben benieuwd wat de reacties zijn. Alvast bedankt!

 

Gr Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is verstandig (en gebruikelijk) de winst te verdelen.

Winst is iets anders dan geld opnemen.

Winst wordt gemaakt door de vof Winst = Omzet –Kosten.

Dit deel je door 2 bij de belasting aangifte per persoon.

 

Nu is er ook het opnemen van geld. Zolang er wat op de bankrekening staat kun je altijd beslissen hoeveel en wie er wat afhaalt. Dat is spelen met je liquide middelen. Meestal wanneer het niet nodig is voor de vof dan kun je het opnemen.

Op het einde van het jaar heeft ieder zijn nieuw opgebouwd vermogen.

Ieders vermogen is het Begin Eigen Vermogen + Prive Stortingen -/- Prive Opnames + Winst/2

Dus van ieders aparte opnames : Alleen de vof winst is door 2 gedeeld.

Als dus de een meer opneemt dan de ander zal de ander meer eigen vermogen (bezit van de vof) gaan krijgen. Dat kan een voordeel zijn bij toekomstige beslissingen of verkoop van de vof.

 

Hoe doe je dit in de administratie... ik wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting en die vriend van mij niet... dus heb al uitstel gevraagd en een brief geschreven of ik ook een particuliere aangifte mag doen aangezien we helemaal niet zoveel omzet hebben.

 

Een Balans bijhouden: Dit is maar een voorbeeld, dat benadert jullie situatie.

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
            

   activa(d)   

   

   

   passiva©   

   

            
            

   v'dering   

   

   

   schuld   

   

      OPMERKINGEN      
      liquide middelen      

   500.00   

   

   

   405.00   

   

      Bank      
            

      

   

   

      

   

            
      BTW @ verkoop      

      

   

   

   95.00   

   

            
            

      

   

   

      

   

            
      E. vermogen      

      

   

   

   100.00   

   

      Begin vennoot A      
      E. vermogen      

      

   

   

   100.00   

   

      Begin vennoot B      
      Privé      

   200.00   

   

   

      

   

      opname vennoot A      
      Privé      

   205.00   

   

   

      

   

      opname vennoot B      
            

      

   

   

      

   

            
      Resultaat      

      

   

   

   205.00   

   

      Winst      
            

   =======   

   

   

   =======   

   

            
      Totaal      

   905.00   

   

   

   905.00   

   

      0      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Omzetbelasting betaal je over je omzet, niet over je rekeningsaldo.

Als je omzet 500,- euro inclusief btw is, dan mag je daarover 19/119e aan btw afdragen, oftewel 79,83. Hoppa, 15 euro verdiend.

Als je kosten hebt gemaakt waar btw op drukte, en je hebt facturen die aan de factuureisen voldoen, mag je die btw weer terugvragen bij de belastingdienst.

 

Kun je iets meer vertellen over de verdiensten van jullie onderneming? Als jullie samen 500,- verdiend hebben in 2011 en dat niet heel hard zullen zien groeien in 2012, lijkt mij dat jullie niet kwalificeren als ondernemers voor de inkomstenbelasting en dienen jullie je winstdeel als 'resultaat uit overige werkzaamheden' aan te geven.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

We hebben expres in 2011 niks gefactureerd. `We zijn dus officieel pas begonnen met geld verdienen in 2012. Ik denk dat de omzet misschien 5000-6000 per jaar Max is. We studeren beiden en hebben het dus erg druk.

 

Gekke is ook dat ik wel werd gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting en mijn compagnon niet.. vandaar mijn verzoek aan de belastingdienst. Duurt allemaal erg lang met die lui haha.

 

Over de omzetbelasting... je betaald toch per klant? Dus stel ik ontvang 500 incl btw van een klant dan moet hier 19 procent vanaf? Uitbetalen van winst kan dus alleen wanneer men de omzetbelasting indient? Dus eens in het kwartaal.. of mag de winst uitgekeerd worden wanneer we willen?

 

Zo een balans is toch ook niet nodig als wij Niet gezien worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting? We houden gewoon in een excel duidelijk bij per kwartaal welke klanten we hebben en wat we hier aan verdienen. Ook doen we dit met uitgaven (host domein etc ) Ik ging er vanuit dat dit wel voldoende is voor een bedrijfje als deze.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi,

 

Lees nog eens reactie Marcel S.

 

Je mag zoveel als je wilt en op ieder moment opnemen als je wilt. Tuurlijk is het verstandig daarbij rekening te houden met de winstdeling die jullie hebben afgesproken en de nog te betalen kosten en aftedragen BTW.

 

Je maakt een bekend denkfoutje in je BTW- berekening (zoals Marcel S je al schreef). Over je tarief gooi je de 19%. Da's anders dan 19% afdragen van je inkomsten. De BTW die dus op die factuur van €500 euro zit is (500/119*100= €420,168 je oorspronkelijke tarief). € 500- 420.168= €79.83 aftedragen BTW.

 

Natuurlijk kan het voor je overzicht beter zijn om op vaste momenten je privéopnames te doen. Bijvoorbeeld na de betaling van de BTW. Dan heb je inzichtelijker wat er nu daadwerkelijk te verdelen valt. Of spreek een vast bedrag per kwartaal af en pas aan het eind van het jaar na de aangifte zie je wat er overblijft en verdeeld de hap.

 

Succes.

 

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het vandaag nog even met mijn compagnon bespreken. En hopen dat we het dan goed doen... We hebben laatst trouwens ook een zakelijke aankoop gedaan (wel op naam van het bedrijf) maar betaald vanaf een prive rekening, kunnen we dit wel overmaken van onze zakelijk rekening naar onze priverekening, met de kanttekening zakelijk aankoop? En dan in de administratie de bon verwerken etc

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik heb geen rekening gehouden met de correcte BTW bedragen. Ben uitgegaan van jullie ongeveer gegeven bedragen als voorbeeld. De vraag ging volgens mij ook uitdrukkelijk over hoe om te gaan met uitbetalingen en het bijhouden van de boekhouding. Dus geen probleem oplossing gevraagd voor de BTW verhalen.

 

Nogmaals, zoals ik ben begonnen. Je mag zoveel als je wilt en op ieder moment opnemen wat je wilt. Het heeft dus niets te maken met de winst die je gemaakt hebt.

 

Ter voorbereiding om over te gaan naar een gedegen onderneming is het alvast verstandig daarop voor te bereiden en te oefenen met de juiste administratie. Daar hoort ook de V&W rekening bij waar de opbrengst en kosten opgenomen worden.

Ook al is wellicht de een ondernemer en de ander (nog) niet. Het is volgens mij verstandig je administratie gedetailleerd bij te houden. Dus zeker een balans.

 

Ik zal het vandaag nog even met mijn compagnon bespreken. En hopen dat we het dan goed doen... We hebben laatst trouwens ook een zakelijke aankoop gedaan (wel op naam van het bedrijf) maar betaald vanaf een prive rekening, kunnen we dit wel overmaken van onze zakelijk rekening naar onze priverekening, met de kanttekening zakelijk aankoop? En dan in de administratie de bon verwerken etc

 

Je boekt dit op een deel van de V&W rekening en een deel op de Balans.

Kosten @ aankoop op debet V&W (exBTW)

aan Prive Storting op credit Balans (incl BTW)

aan BTW (bedrag) te betalen op credit Balans.

Het overmaken van een geldbedrag is ook hier ook weer vrij hoe je dat doet.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.