• 0

consequenties wel/geen BTW opteren bij koop bedrijfspand

Wat zijn de consequenties als bij koop geopteerd wordt voor BTW vrije levering

pand is 3 jaar oud en door de huidige eigenaar gebouwd en gebruikt tot nu.

 

Dus is BTW vrij leveren mogelijk.

 

Wat me niet duidelijk is, hoe het dan met de BTW aftrek zit voor bv onderhoudskosten, elektra, gas etc.

 

Ik heb een eenmanszaak en ben voornemens om in eerste instantie het pand volledig zakelijk op te voeren

(ik voldoe ook wel aan de 90% eis)

 

Maar het kan zo maar zijn dat binnen 10 jaar (de herzieningstermijn) ik het pand terug wil zetten naar prive.

 

Alvast bedankt voor de reactie

 

Cees

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zijn de consequenties als bij koop geopteerd wordt voor BTW vrije levering

 

Dag Cees,

 

Je opteert niet voor BTW-vrije levering, je opteert voor belaste levering, zodat je de BTW op kosten e.d. (=voorbelasting) kunt aftrekken. Die optie kan alleen als het pand voor 90% BTW-belaste prestaties gebruikt.

 

De levering is ogv de wet 3 jaar na eerste ingebruikname BTW-vrij. Dus als je niet opteert voor belaste levering heb je geen aftrek van voorbelasting en ook geen herziening.

 

Opteer je voor belast, dan komt die herziening binnen 9 jaar na het jaar van aankoop wel aan de orde als je het in privé neemt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord,

 

maar wat ik zo lees is de termijn 2 jaar.

 

De eigenlijke vraag is , kan ik BTW voor onderhoud elektra en gas aftrekken als bij verkoop niet geopteerd wordt voor belaste levering

 

Of kan ik geen BTW voor onderhoud aanpassingen aftrekken, maar wel voor elektra en gas ed.

 

vr gr

Cees

 

Link naar reactie
  • 0

De herzienngstermijn is zoals John al aangaf 10 jaar en heeft alleen te maken

met de kosten van de bouw/ renovatie van het pand zelf.

 

Opteer je dan kun je de voorbelasting op het onderhoud van het gebouw verrekenen.

 

De voorbelasting op kosten van het gebruik van het pand gas, water, licht etc. kun je verrekenen

of je nu wel of niet opteert.

 

Gr

 

Vincent

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

hieronder de tekst van de belastingdienst zelf

 

lijkt me duidelijk, meer dan 2 jaar hoeft natuurlijk niet direct 3 jaar te zijn

Theoretisch lijkt me 2 jaar en 1 dag dan al genoeg.

 

Als u een bedrijfspand koopt, kunt u te maken krijgen met de btw. De levering van een pand dat langer dan 2 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, is vrijgesteld van btw.

Als u een pand koopt dat nieuw is of minder dan 2 jaar geleden in gebruik genomen is, moet u wel btw betalen. Bij de koop van een bouwterrein moet u btw betalen, behalve als u de grond koopt van een niet-ondernemer..

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat de verkoper 3 jaar geleden alle btw op de bouwkosten heeft afgetrokken. Voor hem geldt een herzieningstermijn van 10 jaar: verkoopt hij na 3 jaar zonder btw, dan moet hij per jaar 1/10 deel (dus 70%) van die afgetrokken btw weer afdragen. De verkoper zal daarom, naar ik aanneem, aansturen op een belaste verkoop of een vergoeding voor de herzieningsbtw. Dat is een belangrijke reden om voor een btw-belaste levering te kiezen, zeker als de koper een 100% aftrekrecht heeft. Die koper zit dan wel met een nieuwe herzieningstermijn van 10 jaar. Als je verwacht binnen 10 jaar zonder btw te moeten verkopen of binnen 10 jaar geen volledig aftrekrecht meer te hebben, dan kun je die verwachting natuurlijk meenemen in de onderhandelingen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor het laatste antwoord, dat snap ik, maar wat ik maar niet snap hoe in dat verhaal dan de 2 jaars "regeling" dan past zoals die bij de belastingdienst op de site staat.

Ik ga er vanuit dat zo goed als alle bedrijfspanden die gebouwd worden, de BTW direct zakelijk wordt afgetrokken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.