• 0

Bedrijfsomschrijving KVK en urencriterium

Hallo, ik hoop dat ik deze vraag in de goede rubriek plaats.

 

Ik heb een onderneming (eenmanszaak) ingeschreven bij de KvK en daarbij (vrij nauwkeurig) de bedrijfsactiviteit omschreven.

 

Nu is het in het huidige economische klimaat natuurlijk zo dat je alles aan moet pakken dat je kan.

 

Ik kan nu een opdrachtje krijgen dat ik heel goed kan doen, maar dat helemaal niets te maken heeft met de bij de KvK opgegeven bedrijfsomschrijving.

 

Mag ik desondanks dit opdrachtje aannemen en vanuit het bedrijf een factuur sturen, en ook nog alle gemaakte uren opvoeren in het kader van het urencriterium? Kortom dit gewoon in alle opzichten behandelen als een voor het bedrijf "normale" opdracht?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formeel zou je een tweede activiteit kunnen (en misschien moeten) inschrijven in het handelsregister. Fiscaal is het dan gewoon een ondernemingsactiviteit die meetelt voor het urencriterium. Voor een enkel ad hoc klusje is dat misschien wat overdreven, maar als je van plan bent dit soort werk vaker te doen dan zou ik het inderdaad even registreren. Dat is een kleine moeite. Let wel op dat sommige activiteiten verplichtingen met zich meebrengen (verplicht lidmaatschap van bedrijfschap of productschap).

Link naar reactie
  • 0

Voor een eenmalig klusje gaat het denk ik wat ver om je bedrijfsactiviteitsomschrijving aan te passen..

 

Het handelsregister is bedoelt om mensen die zaken met jou doen (en jou niet al via via kennen) enige inzage te geven van je activiteiten. Als jij staat ingeschreven als kinderspeelgoed webshop en nu fiscaal advies aanbied zal iemand niet snel je offerte accepteren denk ik..

 

Maar die omschrijving is niet bedoelt om een opsomming van al jou producten en diensten te zijn, als je dus een ruime insteek kiest zul je een meer algemene omschrijving voor je eenmanszaak moeten kiezen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot zover.

 

Het is niet de bedoeling om veelvuldig dingen te gaan doen buiten de omschrijving, dan zou de huidige omschrijving inderdaad weinig zin hebben. Het gaat dus om iets eenmaligs dat mij werd aangereikt. In principe wil ik de bedrijfsomschrijving daarom niet aanpassen.

 

De vraag is dan of ik hiervoor gewoon netjes een factuur mag uitschrijven en de uren mag meetellen als uren voor het urencriterium, ook als ik de omschrijving dus niet aanpas.

Link naar reactie
  • 0

Jazeker mag dat.. zo streng zijn de regels ook weer niet.. je bent vrij ondernemer en mag in principe alles doen waarvoor geen beperkingen gelden. (bijv slijterij, notaris)

 

Het gaat erom dat de omschrijving normaal gesproken een goede indruk geeft van de gebruikelijke activiteiten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.