• 0

VOF: Eigen woning beschermen.

Beste allemaal,

 

We hebben een VOF en gaan binnenkort een bedrijfspand kopen. Dit wordt de enige schuld die wij als bedrijf zullen aangaan. Voor de rest hebben wij geen schulden. Mijn mede-vennoot en ik hebben beiden een koopwoning.

Wij vroegen ons af hoe we deze woningen het beste kunnen beschermen in het geval er toch iets mis gaat met het bedrijf. Het bedrijfspand zou dan natuurlijk weer verkocht kunnen worden maar in deze tijden is de kans groot dat we met een restschuld komen te zitten, àls het überhaupt alweer verkocht kan worden.

 

Een BV worden is een optie, maar we verdienen daarvoor (nog) te weinig en dat zou dus onnodig veel geld kosten.

 

Iemand opperde het idee om de woning op naam van de echtgenotes te zetten. Kan dit zomaar, ook als wij gewoon de hypotheek blijven betalen? (De beide echtgenotes hebben geen inkomsten). Kunnen we de hypotheekrente dan blijven aftrekken? Er blijkt ook nog zoiets te bestaan als een 'juridisch' eigenaar en 'economisch'eigenaar?

 

Wellicht nog andere mogelijkheden om de eigen woning te beschermen?

 

Alvast zeer bedankt voor jullie inbreng!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent maakt het weinig uit op wiens naam je dat huis zet. Als je overigens net zoveel hypotheekschuld hebt als dat de woning waard is zou ik me ook niet tedruk maken.

 

Als je de zaak gaat regelen met huwelijkse voorwaarden en je zet het huis wel op naam van je vrouw, dan komt er een ander probleem om de hoek kijken. Wat doe je als je ruzie krijgt met je vrouw? En je gaat scheiden. Dan ben je ook je woning kwijt. (gebeurt slechts in 30 à 40% van de huwelijken).

 

Het is beetje kiezen tussen gebeten worden tussen de hond of de kat ... :)

 

Het is wel een mooie puzzel waar veel getrouwde ondernemers mee zitten. Het zou dus een reden zijn om niet te trouwen als je ondernemer wil worden. Dan is het allemaal eenvoudiger te splitsen.

 

In jouw geval zal het waarschijnlijk toch uitlopen op allerlei gehannes met bv's enzo.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

In mijn bericht heb ik het over echtgenotes maar geen van ons beiden is getrouwd. Excuus voor deze fout!

We wonen beiden samen zonder samenlevingscontract.

Het is geen fout, jullie vinden jullie meisjes gewoon heel lief en noemen hun je vrouw/echtgenote, daar is niks fout aan.

 

Als die vriendinnen allebei geen inkomen hebben zou je het misschien ook om kunnen draaien. Laat de 2 vriendinnen het bedrijfpand kopen en huur met de vof het bedrijfspand van de 2 vriendinnen.

 

Zo heb je risico al meteen op een boerenwijze gesplitst. Ik verzin ook het maar even in 2 minuten dus wellicht dat van deze gedachte weinig klopt maar het zou zomaar interessant kunnen zijn.

 

Ik hoor graag de mening van anderen.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.