• 0

Aangifte doen: Voorbelasting, kleineondernemersregeling en schatting

Beste forumleden,

 

Ik ben bezig om voor het eerst belasting aangifte te doen, en heb een vraag over rubriek 5. Ik ben een zeer kleine ondernemer en je kunt het meer zien als een hobby aangezien ik minderjarig ben en dus naar school ga. Ik heb net een nieuwe computer met toebehorende gekocht en de voorbelasting is dus hoger als mijn omzetbelasting (omzetbelasting is +/- 150 euro). Wat moet ik nu invullen bij de 'Vermindering volgens de kleineondernemersregeling'?

 

Of is het beter in mij geval om nog geen voorbelasting in te vullen, en dus het volledige bedrag af te trekken als kleineondernemersregeling zodat ik deze voorbelasting kan gebruiken als ik het later 'nodig' heb?

 

Alvast bedankt

 

Met vriendelijke groet,

Marijn Bent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede avond Marijn.

 

Je haalt hier wat termen door elkaar en bent niet geheel duidelijk.

 

Wat is het bedrag wat je uit de omzet af dient te dragen en wat is het verschuldigde bedrag na de aftrek van voorbelasting ?

 

De kleine ondernemersregeling kun je enkel toepassen als er na verrekening van de voorbelasting nog een, beperkt, bedrag te betalen is.

Als er een bedrag te vorderen is dan is de KO regeling niet van toepassing.

 

Het gevolg kan wel zijn dat je nu geld terug krijgt en later dit weer af moet dragen. Dit is afhankelijk van je resultaat in de toekomst doch mag niet van invloed zijn bij de huidige aangifte.

 

Met vriendelijke groet

 

.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je verwacht dat je onder de Kleine Ondernemersregeling valt, en dus niks hoeft af te dragen, is het wellicht wat overdreven om eerst btw te ontvangen omdat die dan op een later tijdstip alsnog aan de fiscus terugbetaald moet worden. De belastingdienst kijkt naar het volledige kalenderjaar. Is de terug te vragen btw over het hele kalenderjaar meer dan wat je zou moeten afdragen, dan krijg je het verschil gewoon terug, en ontvang je dus btw i.p.v. dat je het afdraagt.

 

Als je per saldo wel moet afdragen maar het is minder dan 1.345,- dan mag je alles houden en dat wordt de Kleine Ondernemersregeling (KOR) genoemd.

Formeel is de vermindering de je voor de KOR mag toepassen tussen de 0,- en de 250,- per kwartaal, dus zou je in dit geval een vermindering van 0 euro moeten gebruiken en dan krijg je btw terug.

 

Als het programma het toestaat. kun je ook een negatief getal invullen bij de KOR-vermindering. Dus stel dat je 150,- btw moet afdragen, maar 250,- mag terugvragen, dan zou je netto 100,- btw gaan ontvangen als je daar een vermindering van -100,- tegen aangooit (eigenlijk een vermeerdering dus) kom je op 0 uit en krijg je niks terug en betaal je ook niks. Je loopt wel een beetje het risico om in een wiskundig doolhof te komen, dus zorg dat je de boel goed administreert.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marijn,

 

Als ik je post zo lees, zou ik niet te moeilijk doen en gewoon de aangifte invullen en het KOR-vakje overslaan.

Als jij meer omzetbelasting (=BTW) hebt betaald aan je leveranciers of op kosten (=voorbelasting), dan je hebt ontvangen van je klanten, dan krijg je die BTW terug.

 

Dus:

 

verkochte spullen/verrichtte diensten 1.000 BTW 190

voorbelasting 200

terug te vragen (saldo) 10

 

Blijft het saldo over 4 kwartalen een terug te ontvangen bedrag, dan heb je geen recht op KOR. Wordt het saldo positief, maar onder de € 1.883 dan kun je alsnog de KOR toepassen. Zie o.a. hier http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/kleineondernemersregeling/aangifte_doen_als_u_geen_ontheffing_hebt/u_doet_aangifte_per_maand_of_kwartaal

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.