• 0

niet verrekenbare btw, hoe te boeken

Er staat al een bericht op het forum over niet verrekenbare btw in geval van aanschaf van een auto.

 

Maar in mijn geval kan ik een deel van de btw niet verrekenen omdat ik ook diensten verleen die onder het 0% tarief vallen.

Als 10% van mijn diensten onder het 0% tarief vallen en 90% onder het hoge btw tarief dan mag ik 90% van de btw van mijn kosten verrekenen en 10% niet.

 

Maar wat doe ik met die niet verrekenbare btw in de boekhouding?

1. als kosten opnemen

2. tegen privé boeken

 

Bij voorbaat, bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede avond Carolsj.

 

De niet verrekenbare BTW moet je als kosten opnemen in je administratie.

Immers het verhoogt je inkoopprijs wat ten laste van je resultaat gebracht moet worden.

 

Indien je het rechtstreeks via privé boekt komt het niet in het resultaat terecht en betaal je er ten onrechte inkomstenbelasting over.

 

Met vriendelijke groet.

Link naar reactie
  • 1

Let er trouwens wel op dat je eerst kijkt of inderdaad bij alle betaalde BTW deze 90%-10% verdeling van toepassing is.

 

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de aankoop van een bepaald iets alleen bestemd is voor de omzet die geheel BTW gelast is, en dan geldt de verdeling van 90/10% niet. Als je bijvoorbeeld een juridisch advies inwint enkel en alleen voor de met BTW belaste prestaties, dan kan je alle BTW van dat advies verrekenen. Maar andersom zou ook kunnen.

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 1

Maar in mijn geval kan ik een deel van de btw niet verrekenen omdat ik ook diensten verleen die onder het 0% tarief vallen.

 

Hallo,

 

Diensten (en leveringen) die onder het 0 % tarief vallen, daarvan is de BTW die jij m.b.t. tot die prestatie hebt betaald (voorbelasting) wel verrekenbaar.

 

Wat jij bedoelt, denk ik, is diensten die vrijgesteld zijn van BTW. De voorbelasting die te maken heeft met dat deel van je omzet is idd niet aftrekbaar.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.