• 0

geen redelijke winstverwachting

Hallo,

 

Ik ben bezig met de aangifte over 2011.

 

Ik heb nu een paar jaar een onderneming, maar niet echt succesvol. De jaren voor 2011 heb ik veel uren gemaakt (ruim over het urencriterium), heb ik redelijk wat klanten gehad, zwakke winst (verlies) en ondernemersrisico gelopen. De belastingdienst is in de voorgaande jaren niet akkoord gegaan met de ondernemersaftrek. In 2010 had ik een (relatief) goede winstverwachting, maar heb ik de activiteiten niet doorgezet en in 2011 heb ik niets anders gedaan dan het bijhouden van de zaken (administratie, betalen facturen e.d.). In 2011 ben ik wel begonnen met het opnieuw opzetten van mijn onderneming voor de toekomst en in een andere richting dan ik heb tot nu toe heb gedaan. In 2011 had ik geen enkele winstverwachting.

 

Aangezien ik in 2011 niet feitelijk bezig was met ondernemen en ik dus geen enkele winstverwachting had, mogen de nog door mij gemaakte kosten niet in aftrek worden gebracht (neem ik aan). Mijn toekomstige onderneming bestaat nu enkel uit een "lege" eenmanszaak en een uitgebreid ondernemingsplan e.d. Het ligt wel in het verlengde van mijn huidige werk (loondienst), maar zal worden gezien als een hobby.

 

Mijn vragen:

Als de kosten niet in aftrek komen, ik nihil winst had en het karakter van de activiteiten enkel "schriftelijk" opbouwen en hobby zijn, is dan geen aangifte over het "ondernemersdeel" nodig? Is enkel privé voldoende?

 

Is dus een logisch gevolg van geen kosten in aftrek mogen brengen het niet hoeven opgeven van een resultaat uit overige werkzaamheden?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

PS: ik baseer me ook deels op het volgende bericht:

http://www.pleinplus.nl/nieuws/artikel/10131/winstverwachting_van_belang_voor_bepaling_bron_van_inkomen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is onmogelijk om met deze gegevens te bepalen of er voor de IB sprake is van ondernemerschap. Wel wat algemene aanwijzingen:

 

Je geeft aan dat de belastingdienst niet akkoord is gegaan met toepassing van de ondernemersaftrek. Dat kan twee oorzaken hebben: je bent geen ondernemer en/of je hebt niet voldaan aan het urencriterium. In het eerste geval zul je moeten kijken of er sprake is van een werkzaamheid, of dat je helemaal niets met de kosten kunt. Ben je wel ondernemer, maar voldoe je niet aan het urencriterium, dan kun je de kosten wel aftrekken, maar heb je geen recht op zelfstandigenaftrek, etc. Mocht geen sprake zijn van ondernemerschap, maar wel van een werkzaamheid, dan kun je de kosten wel kwijt, als resultaat uit overige werkzaamheden. Die afweging maak je voor beide activiteiten afzonderlijk.

 

Voor wat betreft het biljet geldt dat de hoofdregel is: Je vult in wat de belastingdienst aan je vraagt. Als je van de belastingdienst een ondernemersaangifte krijgt (of beter: een uitnodiging om die in te vullen), dan vul je die in, inclusief het deel winst uit onderneming. Ben je van mening dat je geen onderneming hebt (al dan niet naar aanleiding van opmerkingen van de belastingdienst), dan kun je daar gewoon 0 invullen, of vragen om een biljetwissel. Het laatste is in ieder geval in zoverre nuttig, dat de belastingdienst dan ook een afweging moet maken of je nu wel of niet ondernemer bent. Maar gelet op de wijzigingen zal dat, mede afhankelijk van je eigen input aan de belastingdienst, niet heel veel waarde hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.