• 0

Productiebedrijf/verkoopkantoor in Duitsland oprichten

Ik wil een produktiefaciliteit en verkoopkantoor in Duitsland (hier vlak over de grens bij Aachen) gaan opzetten. Hiervoor willen we een Duitse GmbH optuigen. Management e.d. blijven in Nederlandse handen (via de holding). We hebben al wat gesprekken gevoerd met de Handelskammer en een Steuerberater. Van alle procedurele ins- en outs zijn we dus wel op de hoogte (als het goed is) maar misschien heeft er iemand nog wat tips of ervaring die mij kan helpen b.v.:

- ervaringen met GmbH ondernemingsvorm (met daarboven een NL holding).

- ervaringen met produceren in Duitsland

- verschillen in omgang met fiscus/overheden/vakbonden etc. tussen NL en DE.

 

Alvast bedankt!

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Heb zelf een bedrijf gehad in Duitsland. Dit was een eenmanszaak dus met de eerste twee vragen heb ik geen ervaring.

 

De omgang met de (lokale en regionale) overheid en de belastingdienst heb ik alleen maar positieve ervaringen.

Zowel bij het FA (Finanzamt) als de Stadt en Landkreis waren de lijnen kort en heb ik nooit problemen ondervonden in de communicatie. Wat daarbij volgens mij wel hielp is dat ik na een tijdje persoonlijke gesprekken heb gehad met deze en gene, hierna begon men zelfs mee te denken om problemen te omzijlen.

 

Afspraken konden goed gemaakt worden en zoals het de Deutsche Gründlichkeit betaamt werden deze ook direct schriftelijk bevestigt.

 

Dus wat dat aangaat heb ik alleen positieve ervaringen daarmee. Kan natuurlijk in jou regio anders zijn.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.