• 0

geld lenen aan vof

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je snelle antwoord. Ik dacht dat het misschien niet kon omdat de vof geen rechtspersoon is. Verder maakt het mij niet echt uit maar in de vof zitten drie vennoten en een daarvan wil er (gedeeltelijk) uit. De vof zal worden omgezet naar een bv waarin de huidige vennoten een nwe verdeling van aandelen nemen (40, 40,10). De vennoot die 10% aandelen in de bv gaat nemen wil wellicht de lening aan de vof niet ondertekenen. De lening kan helaas niet wachten op de op te richten bv.

Link naar reactie
  • 0

De hamvraag is natuurlijk of je bereid bent om geld aan de BV te lenen zonder hoofdelijke aansprakelijkheid van de aandeelhouders. Ik zou de afspraken daarover nu al in de leningovereenkomst opnemen. Voor nu: wie mogen de VOF rechtsgeldig vertegenwoordigen met betrekking tot het aangaan van de lening? Mogelijk kan die derde vennoot er niet eens iets tegen doen.

 

Overigens: 40+40+10 = 90, maar dat doet verder niet terzake.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank,

Haha, dat komt omdat ik zelf wschijnlijk 10% van de aandelen ga kopen, misschien kan beter eerst gaan leren tellen voordat ik aandeelhouder word ;-).

 

Ik ga de hoofdelijke aansprakelijkheid in de leningovereenkomst opnemen. De twee blijvende vennoten mogen de VOF rechtsgeldig vertegenwoordigen voor een lening maar ik geloof maar tot 2.000,- (en ik ga 5 uitlenen). Heel erg bedankt voor de info. Precies wat ik wilde weten.

Link naar reactie
  • 0

Zorg er wel voor dat de eventuele echtgenotes/echtgenoten meetekenen! Daarnaast is het verstandig het vennootschapscontract na te gaan of ze gerechtigd zijn zonder het meetekenen van die derde vennoot. Voor een lening kun je er overigens van uit gaan dat dit niet het geval is.

Maar als goed vastgelegd is onder welke constructie de derde vennoot uittreedt zou het voor hem niet zo'n probleem moeten zijn om te tekenen. Je doet er goed aan na het oprichten van de BV een nieuwe overeenkomst op te maken, inderdaad met hoofdelijke aansprakelijkheid voor de betreffende aandeelhouders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.