• 0

Liefde en partnerships (Dennis Hettema)

Wanneer een partnership begint ben je normalitair in hoge sferen. Dit partnership gaat voor ongekende successen zorgen! De kinderen van onze kinderen zullen aan hun kleinkinderen nog steeds fantastische verhalen vertellen over dit dream team!

 

Helaas zijn de hoeveelheid partnerships die deze legendestatus behalen behoorlijk beperkt. Er wordt over partnerships vaak gezegd dat het net als trouwen is... Volgens mij is het veel erger, ik ben nog steeds getrouwd maar heb inmiddels een aantal partnershipscheidingen achter de rug.

 

Ik heb dit onderwerp gekozen om de meest recente scheiding van me af te schrijven. Gelukkig niet van mijn vrouw Stina, maar met een partner van onze sportschool. Ik zal de weg van lust tot verlies even aan jullie uitleggen, wie weet hebben jullie er iets aan.

 

Freddy (ik heb zijn naam even veranderd) nam in april contact met ons op om samen te werken met onze sportschool hier in Zweden. Freddy is een spierbundel eerste klas en weet alles over de combinatie van eten en trainen. Hij had het fantastische idee om “lifestyle advies” te combineren met onze sportschool. Het idee sloot prima aan bij onze strategie.

 

Het was Freddy’s eerste bedrijfje dus vanzelfsprekend was hij enorm enthousiast. Alles had hij er voor over om van het bedrijf een succes te maken. We hebben verschillende avonden tot in de kleine uurtjes gewerkt om van zijn idee een bedrijfje te maken. Al snel werd duidelijk dat er initieel niet veel geld te verdienen zou zijn, maar dat was geen probleem voor Freddy.

 

We spraken af om samen te werken op 50/50 basis. Stina en ik zouden de kosten dragen, voorzien in de huisvesting en administratie en hem toegang geven tot ons klantenbestand. Freddy zou er voor zorgen dat zijn programma structuur kreeg en dat de algemene richting van het bedrijfje duidelijk werd. Gezamenlijk zouden we voor klanten gaan zorgen.

 

Vanaf het eerste moment wilde ik graag een contract hebben waarin verantwoordelijkheden en dergelijke goed vastgelegd zouden worden. Door slechte prioriteitenstelling is dat contract er nooit gekomen.

 

De problemen begonnen toen we onze eerste klanten kregen. Zweeds als Freddy is heb ik me enorm moeten inspannen om er uit te krijgen wat er mis was. Hij was het niet eens met de 50/50 verdeling, het bleek dat hij bij een 50/50 verdeling slechts 50% van de inkomsten zou krijgen... Na een lang gesprek begreep hij dat we toch iets van het geïnvesteerde geld terug zouden willen zien. We waren al akkoord gegaan met 50/50 en wij vonden het geen leuke gedachte om de risico’s te dragen en minder te verdienen. Na lang nadenken ging hij wederom akkoord met 50/50 en zou het contract geschreven worden (zo stom dat we de dat niet gedaan hebben... stom stom stom... dom dom dom).

 

Een paar weken later heb ik weer een gesprek met Freddy (dit was gisteren om precies te zijn). Hij zit weer ongemakkelijk op zijn stoel en ziet er behoorlijk depri uit. Wederom heeft hij een probleem met de 50/50 verdeling en ik betrapte mezelf erop dat ik dacht “zal ik deze kapotte platenspeler een trap verkopen?” Ik besloot om dat niet te doen en deed het volgende. Ik geef hem een pen en zeg: “als dat een toverstokje zou zijn en je kunt daarmee de situatie zo toveren zoals jij hem zou willen hebben, hoe zou onze samenwerking er dan uit zien?”.

 

Ja ja, het antwoord was te verwachten. Hij wilde scheiden. De relatie was niet duidelijk. Hij irriteerde zich aan ons en wij aan hem. En dit allemaal omdat we onze huwelijkse voorwaarden gewoon niet op orde hadden.

 

Nou vind ik het voornamelijk belangrijk dat Freddy een leuk bedrijf opzet, dus hebben we besloten dat hij ons alle kosten tot nu toe terugbetaald en dat hij in zijn eentje verder gaat.

 

Moraal van dit verhaal voor mij? Dit was de laatste keer! Ik doe nooit meer officieel zaken met partners zonder contracten of duidelijke beschrijvingen van verantwoordelijkheden! Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.