• 0

Vragen bij plannen om pand te laten bouwen

Goedemorgen,

 

Nu we een aantal jaren diverse sporthallen huren om sport aan te bieden wordt het tijd voor een 'eigen' pand. Na een tijd heel hard gezocht te hebben om een bestaand pand te huren/kopen, is nu het idee ontstaan om een pand te laten bouwen. Het gaat om een soort van loods die netjes is ingericht van ongeveer 550m2. Hier heb ik zelf al een stuk grond voor op het oog dat braak ligt. Hieronder mijn vragen hoe dit nu verder moet en vooral in welke volgorde.

 

- Het stuk grond is waarschijnlijk van de gemeente. Op www.kadaster.nl kan ik een hoop vinden, maar niet van wie het stuk grond is. Moet ik dan een afspraak maken bij de gemeente om dit te checken?

 

In welke volgorde is het handig om wat te doen mocht het stuk grond te koop zijn?

- Nagaan/aanvragen van een bouwvergunning voor een sportfaciliteit? (kan dat als het nog niet mijn grond is?)

- Lening bij de bank aanvragen? (gebaseerd op niets als er niet op het stuk grond gebouwd mag worden)

- Stuk grond op kopen? (riskant als er niet gebouwd mag worden)

 

Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen en kunnen helpen. Ben echt een groentje in dit soort dingen en dan vraag ik liever hulp bij de experts.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de eigenaar moet je toch echt bij het kadaster zijn. Je kan die informatie niet rechtstreeks vinden, maar stel bij de veelgestelde vragen op kadaster.nl maar eens de vraag "Wie is de eigenaar van een perceel" en klik dan verder.

Aan de hand van een adres of perceelnummer kun je bij het klantcontactcentrum een kadastraal uittreksel aanvragen. (Soms kan dit ook bij je gemeente). Deze informatie vond ik binnen drie muisklikken op kadaster.nl, dus als jij die niet vond, begin ik nu meteen al te twijfelen aan je ondernemende capaciteiten en lijkt je plan me drie bruggen te ver.

 

Om toch maar verder op je vragen in te gaan:

Koop nooit zomaar grond zonder de bestemming te kennen. Je kan niet zomaar iets bouwen. Een lening krijg je ook niet zomaar, banken willen eerst je plan zien en zullen bij zakelijke leningen vaak ook eigen geld willen zien. Heb je dat wel? (plan+geld). Bij een bouwvergunning komt ook heel wat kijken. Heb je al een architect, aannemer, bouwkundige, grondanalyse, bouwtekeningen, etc, etc...

 

Misschien moet je eerst maar nog eens bedenken waarom bouwen beter zou zijn dan kopen/huren. Probeer eens een schatting te maken van de kosten over een lange periode, zowel voor bouwen, kopen als huren en dan niet alleen de aanloopkosten. Dat geeft je misschien al heel wat inzicht om beter te kunnen bepalen wat het beste voor je onderneming is.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Volgorde die ik zou hanteren:

 

-1- Bij kadaster de eigenaar achterhalen van de grond

-2- Bij gemeente bestemmingsplan checken of jouw soort bedrijf daar gevestigd mag worden en onder welke voorwaarden (denk aan voorschriften voor maximaal bebouwingspercentage, maximale bouwhoogte, verplicht bouwen onder architectuur

-3- Ondernemingsplan in de steigers zetten

-4- Uit je ondernemingsplan blijkt in principe de maximale prijs die je voor de grond kunt betalen om rendabel te zijn.

-4a- tevens blijkt de oppervlakte die je nodig hebt, en het marktsegment waar je je op wil richten, waardoor je ook een idee hebt van de uitstraling en noodzakelijke locatie.

-4b- Check: Past de gewenste locatie qua omvang en ligging bij de wensen in je ondernemingsplan

-5- Contact met bouwbedrijven voor een indicatieprijs van het door jou geplande pand o.b.v. een kort programma van eisen (kan in principe o.b.v. kengetallen) + (denk ook aan parkeergelegenheid, riolering? en andere voorzieningen)

-6- Eigenaar benaderen voor prijsonderhandelingen onder voorbehoud van financiering

-7- Grond kopen, financiering regelen.

 

Wellicht al in een eerdere fase informeel contact zoeken met je eigen huisbankier om te polsen hoe ze tegenover financiering staan.

 

Voordeel van deze aanpak: Je schrijft geen ondernemingsplan naar jouw nu gewenste locatie toe. Je schrijft het plan voor je nieuwe onderneming en zoekt daar de grond bij. Als dat de grond is die je nu op het oog hebt, prima, maar mocht het niet doorgaan dan weet je in ieder geval waar je verder moet zoeken

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.