• 0

vragen over Aangifte IB 2011 voor eenmanszaak

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij kan helpen met mijn IB-aangifte 2011 (ik heb uitstel tot 01-09-2012), want ik begrijp er geen bal van!

 

Vooraf:

Ik ben een starter met een rijschool en daarnaast werkzaam in loondienst.

 

Op 14-07-2010 heb ik mijn rijschool ingeschreven bij de KvK. Ik had in 2010 nog geen activiteiten verricht en dus ook nog geen kosten e.d.

 

Bij de belastingaangifte over 2010 had ik aangegeven dat het boekjaar liep van 14-07-2010 tot en met 31-12-2010 en had overal " 0 " ingevuld. Ook had ik geen gebruik gemaakt van een aftrekregeling of iets dergelijks.

 

Eerst op 21-06-2011 had ik iets ondernomen, namelijk een lesauto aangekocht en nadien een website gemaakt . De auto is een 2e hands Peugeot 107 (zuinige auto, cataloguswaarde ca € 9.250,-). Het aankoopbedrag bedroeg € 5.100,-. Op de factuur was geen btw bedrag vermeld, en ook omdat ik de auto ook privé gebruik, had ik bij de btw-aangifte geen btw teruggevraagd. Voor de BTW heb ik de auto als privévermogen aangemerkt en voor de IB als ondernemingsvermogen.

 

Cijfers:

In 2011 had ik geen inkomsten maar wel kosten. Mijn Balans en V&W-rekening zien er als volgt uit.

 

Beginbalans per 21-06-2011

 

Debet             Credit             

 

Kantoorinventaris     -        Eigen vermogen    7.203,00

Computers     -         Resultaat lopend jaar     -

Vervoermiddelen    5.100,00        EIGEN VERMOGEN     7.203,00

MATERIELE VASTE ACTIVA     5.100,00          

             

Kas    -        Crediteuren    -

Bank (privé)     2.103,00     Btw   

Debiteuren            - Overige schulden    -

Btw            - KORTLOPENDE SCHULDEN     -

Overige vorderingen              

Vooruitbetaalde kosten              

VLOTTENDE ACTIVA     2.103,00       

                   

Totaal    7.203,00    Totaal    7.203,00

 

 

Balans per 31-12-2011

 

    Debet             Credit

             

Kantoorinventaris            Eigen vermogen    7.203,00

Computers            Resultaat lopend jaar 2.770,00-

Vervoermiddelen    4.433,00       EIGEN VERMOGEN     4.433,00

MATERIELE VASTE ACTIVA     4.433,00          

             

Kas    -        Crediteuren   

Bank    -        Btw   

Debiteuren            Overige schulden   

Btw            KORTLOPENDE SCHULDEN     -

Overige vorderingen              

Vooruitbetaalde kosten              

VLOTTENDE ACTIVA     -                          

Totaal    4.433,00     Totaal    4.433,00

 

 

Verlies en winst rekening

Omzet        € -        

Auto kosten     € 1.699,00          

Afschrijving (schatting)    € 667,00          

Contributies    € 342,00          

Kantoorbenodigdheden   € 11,00          

Diversen    € 51,00          

totaal            

Resultaat negatief        € 2.770,00-      

            

Bijtelling auto      € 707,00    (14% van E 9500,- per 21/6/2011= E 1330 x 194/365)   

               

 

*Alle kosten, ook de lesauto, heb ik betaald vanuit mijn privévermogen.

 

* Alle bedragen zijn, voor zover van toepassing, excl. btw.

 

*Ik heb de bijtelling van 14% voor het privégebruik van de auto naar rato berekend over de periode dat de auto in mijn bezit/in gebruik was.

 

Vragen:

 

1. Moet ik bij het administreren van de gemaakte kosten uitgaan van de factuurdatum of de datum van werkelijke betaling? Het inschrijfgeld voor het CBR is bijvoorbeeld betaald op 30-12-2011, maar de factuurdatum is 1-2-2012. Wat is van belang voor de belastingaangifte?

 

2. In de aangifteprogramma wordt "ondernemingen" gevraagd of de boekjaar afwijkt van de kalenderjaar. Kan ik hier "ja" in vullen en als boekjaar opgeven 21-06-2011 tot en met 31-12-2011? Tot 21-06-2011 had ik immers geen inkomsten en uitgaven e.d.. En wat ik dan bij "boekwaarde begin boekjaar" in de rubrieken overzicht activa en passiva invullen?

 

3. In de aangifteprogramma wordt bij "ondernemingen" gevraagd of de fiscale ondernemingsvermogen aan het begin van dit jaar gelijk is aan het fiscale ondernemingsvermogen van het eind van het vorige jaar. Wat moet ik daar aangeven? Het ondernemingsvermogen was eind 2010 "€ 0,00 ".

 

4. In de aangifteprogramma wordt onder "ondernemingsgegevens" gevraagd of ik overige materiële activa vanuit mijn privévermogen hebben ingebracht . Moet ik hier de aanschaf van de auto ter waarde van € 5.100,- opgeven?

 

5. Kan ik vanwege de aanschaf van een zuinige auto gebruik maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?

 

6. Kan ik het bedrag dat ik totaal aan kosten (en auto?) heb betaald (incl btw) vanuit mijn privévermogen opgeven bij privéstortingen onder het rubriek “winst uit onderneming”?

 

Als ik uit ga van het bovenstaande, dan wijkt de berekening van de fiscale ondernemingswinst wel heel erg af van mijn V&W-rekening (zie bijlage).

 

Wat doe ik fout? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

gr.,

Riz1

Saldo_fiscale_winstberekening.thumb.jpg.3210e10d1ecfde11b89f2d1da0ee4260.jpg

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
1. Moet ik bij het administreren van de gemaakte kosten uitgaan van de factuurdatum of de datum van werkelijke betaling? Het inschrijfgeld voor het CBR is bijvoorbeeld betaald op 30-12-2011, maar de factuurdatum is 1-2-2012. Wat is van belang voor de belastingaangifte?
Antw. Factuurdatum maar ook kijken op welke periode de kosten betrekking hebben. Toerekenen aan het betreffende boekjaar.

 

2. In de aangifteprogramma wordt "ondernemingen" gevraagd of de boekjaar afwijkt van de kalenderjaar. Kan ik hier "ja" in vullen en als boekjaar opgeven 21-06-2011 tot en met 31-12-2011? Tot 21-06-2011 had ik immers geen inkomsten en uitgaven e.d.. En wat ik dan bij "boekwaarde begin boekjaar" in de rubrieken overzicht activa en passiva invullen?

Antw. Vul de beginbalans of te wel die van 21-06-2011 in.

 

3. In de aangifteprogramma wordt bij "ondernemingen" gevraagd of de fiscale ondernemingsvermogen aan het begin van dit jaar gelijk is aan het fiscale ondernemingsvermogen van het eind van het vorige jaar. Wat moet ik daar aangeven? Het ondernemingsvermogen was eind 2010 "€ 0,00 ".
Anw. Ja.

 

4. In de aangifteprogramma wordt onder "ondernemingsgegevens" gevraagd of ik overige materiële activa vanuit mijn privévermogen hebben ingebracht . Moet ik hier de aanschaf van de auto ter waarde van € 5.100,- opgeven?
Antw. ja.

 

5. Kan ik vanwege de aanschaf van een zuinige auto gebruik maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?
Antw. nee.

 

6. Kan ik het bedrag dat ik totaal aan kosten (en auto?) heb betaald (incl btw) vanuit mijn privévermogen opgeven bij privéstortingen onder het rubriek “winst uit onderneming”?
Antw. ja, maar de kosten moet je dan ook in de resultatenrekening verwerken.

 

Als ik uit ga van het bovenstaande, dan wijkt de berekening van de fiscale ondernemingswinst wel heel erg af van mijn V&W-rekening (zie bijlage).
Antw. het verschil is de privé storting.

 

 

Succes, Rob

 

Mod edit: vragen en antwoorden gescheiden met citaten

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

  • 1

5. Kan ik vanwege de aanschaf van een zuinige auto gebruik maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek? Antw. nee.

 

 

Waarom zou dit niet kunnen? De 107 heeft een uitstoot van 108gr/km CO2 en voldot dus aan de gestelde critera om in aanmerking te komen voor de KIA.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

  • 1

2. Het staat wat raar als je in 2010 al aangemerkt werd als ondernemer en je nog steeds dezelfde onderneming drijft, om dan een periode aan te geven dat je geen onderneming dreef. Waarom niet gewoon het hele jaar vermelden? Dat sluit ook beter aan bij het antwoord op 3.

 

4. Als je de auto direct ten behoeve van de onderneming hebt aangeschaft, is het logischer het geldbedrag als privestorting aan te merken. De auto heeft immers nooit tot het privévermogen behoord. Ik begriijp overigens dat je een margeauto hebt gekocht en geen btw-auto?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

1 tip: Laat het over aan een accountant. Die kosten, die je daar aan kwijt bent, verdien je dubbel en dwars terug doordat je a. het niet zelf hoeft te doen (scheelt je boel tijd, energie en ergernis) en b. de accountant er veel meer uit weet te halen.

Zelfstandige loonslaaf

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 40 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.