• 0

Octrooi of iets anders?

Hallo allemaal,

 

Ik hoop dat iemand antwoord op mijn vraag heeft..

Ik ben bij toeval op een site waar je producten kan importeren voor handel of eigen gebruik, een mijn inziens nieuw product tegengekomen, wat dus in NL nog niet of nauwelijks vindbaar op de markt is. Ik heb als proef een paar van deze producten besteld. Ik loop al wat voor op schema, maar mijn vraag is: Hoe pak ik het aan als ik de enige in NL wil zijn die dit product gaat verkopen. Als ik de productnaam invul op google.nl kom ik nergens, dus niet bij een fabrikant, geen website, niks..Dit kan wellicht komen, doordat het een chinees product is (het word volgens mij wel al in Amerika verkocht), dus hoogstwaarschijnlijk heet het anders in het Chinees :-S Maar goed, het word dus lastig voor mij om contact op te nemen met de fabrikant, om toestemming te vragen...Moet ik hiermee naar een octrooibureau, of iets anders? Ik ben helemaal niet thuis in het importeren van goederen..heb een massagepraktijk, dus dit is andere koek...Ik hoop graag iets meer info te ontvangen...

Gr Sabine

Ik wil er nog even aan toevoegen, dat ik dit product dus wel als ondernemer wil gaan verkopen. Wil het onder een andere naam in NL op de markt brengen...maar eerst meer info inwinnen, want ben nog een groentje :-D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou beginnen met het uitzoeken waarom het hier niet bekend is en elders populair. Is het product wel toegestaan? Zijn er aanvullende eisen die in de EU gelden? Als dat allemaal geen probleem is zou de de fabrikant om een al da niet tijdelijke exclusiviteit kunnen vragen. De kans dat je die in China krijgt is volgens mij minimaal. Zelfs als je meteen groot zou importeren.

 

Je kan het beter slimmer aanpakken. Ga er vol voor met een eigen merk en zorg dat je de eerste bent en met het product in de blogs, tweets en de bladen komt.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit het zo:

Zoek eerst uit of op het product octrooirecht heeft, wellicht heeft die Chinese fabrikant een wereldwijde patent (het alleen recht om te produceren en verkopen).

Wanneer je dat hebt uitgezocht moet je uitzoeken of dat er auteursrecht zit op het design.

 

Als iemand geen patent meer heeft en geen auteursrecht meer heeft, zou je het product onder je eigen naam of merk mogen verkopen.

Wanneer er geen patent meer op zit en wel auteursrecht, dan mag je wel het product na maken alleen moet je het product opnieuw ontwerpen. (denk bijvoorbeeld aan een telefoon: op de telefoon zelf zit geen patent meer op, maar op alle toestellen zit wel auteursrecht).

 

Althans zo gaat het volgens de Conventie van Bern waar China ook tot behoord.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord! Je bedoelt dus dat ik precies hetzelfde product hier op de markt moet brengen, maar dan onder een andere naam en gewoon in NL laten fabriceren en al, zodat ik niks met China te maken heb?

 

 

Ik zou beginnen met het uitzoeken waarom het hier niet bekend is en elders populair. Is het product wel toegestaan? Zijn er aanvullende eisen die in de EU gelden? Als dat allemaal geen probleem is zou de de fabrikant om een al da niet tijdelijke exclusiviteit kunnen vragen. De kans dat je die in China krijgt is volgens mij minimaal. Zelfs als je meteen groot zou importeren.

 

Je kan het beter slimmer aanpakken. Ga er vol voor met een eigen merk en zorg dat je de eerste bent en met het product in de blogs, tweets en de bladen komt.

Link naar reactie
  • 0

Nee niet helemaal Sabine.

 

Als alle seinen op groen staan kan je best importeren uit China. Maar laten maken in de EU of Nederland kan natuurlijk ook. Als je gaat importeren moet je even de zoekfunctie gebruiken. Er zijn diverse HL leden die veel ervaring hebben met China en een aantal verblijft er zelfs.

Je moet eerst zekerstellen dat het product toegestaan is en dat je geen inbreuk maakt op andermans rechten (octrooi, auteursrecht, modelrecht, handerlsnaam en merk).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.