• 0

Geen management overeenkomst, toch relatiebeding?

Graag wil ik het volgende aan jullie voorleggen.

 

Ik stap uit een BV die 9 mndn geleden ik opgericht met een vennoot. Mijn werkzaamheden heb ik 3 mndn geleden reeds neergelegd. Momenteel bevinden we ons in de afrondende fase. Er is inmiddels een concept vaststellingsovereenkomst opgesteld door de advocaat van mijn compagnon. Hierin is een relatiebeding bedongen van 12 maanden, dat ik niet voornemens ben te tekenen.

 

Op basis van onderstaande redenen ben ik van mening dat het niet wijs is dit te ondertekenen:

* Er is nooit sprake geweest van het overeenkomen van een managementovereenkomst. Hierdoor wordt niet voldaan aan een schriftelijkheidsvereiste waarin minimaal verwezen wordt naar een arbeidsvoorwaarderegeling

* Ik wil voorkomen dat ik onnodig wordt beperkt bij de doorstart met mijn eigen BV, mijn compagnon behoud reeds alle klanten.

* De termijn van 12 maanden staat niet in verhouding tot de duur van samenwerking (6 mndn actief geweest).

* Het beding betreft +/- heel Nederland BV (aangaande mijn vakgebied)

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind op internet enkel arresten aangaande werkgevers/werknemers relatie.

Groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Graag wil ik het volgende aan jullie voorleggen.

 

Ik stap uit een BV die 9 mndn geleden ik opgericht met een vennoot. Mijn werkzaamheden heb ik 3 mndn geleden reeds neergelegd. Momenteel bevinden we ons in de afrondende fase. Er is inmiddels een concept vaststellingsovereenkomst opgesteld door de advocaat van mijn compagnon. Hierin is een relatiebeding bedongen van 12 maanden, dat ik niet voornemens ben te tekenen.

 

Op basis van onderstaande redenen ben ik van mening dat het niet wijs is dit te ondertekenen:

* Er is nooit sprake geweest van het overeenkomen van een managementovereenkomst. Hierdoor wordt niet voldaan aan een schriftelijkheidsvereiste waarin minimaal verwezen wordt naar een arbeidsvoorwaarderegeling

* Ik wil voorkomen dat ik onnodig wordt beperkt bij de doorstart met mijn eigen BV, mijn compagnon behoud reeds alle klanten.

* De termijn van 12 maanden staat niet in verhouding tot de duur van samenwerking (6 mndn actief geweest).

* Het beding betreft +/- heel Nederland BV (aangaande mijn vakgebied)

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind op internet enkel arresten aangaande werkgevers/werknemers relatie.

Groet.

 

 

Lastig hoor. Maar...

 

[*]Voor zover ik kan overzien is dit dus een voorstel van jouw vennoot;

[*]Het voorstel is niet uit een overeenkomst voortgevloeid (anders had de advocaat dit immers niet op papier hoeven zetten);

[*]In het voorstel is dus een relatiebeding opgenomen wat nu niet van toepassing is.

 

Er is dus geen relatiebeding bedongen noch overeengekomen. Ik zou dus gewoon aan de advocaat aangeven dat de overeenkomst op dit punt gewijzigd moet worden. Nog verstandiger zou het zijn als je door jouw advocaat een tegenvoorstel op papier laat zetten. Als ik het goed begrijp is er trouwens op dit moment helemaal niets dat jou tegenhoud om je activiteiten te ontplooien, waarom maak je geen gebruik van deze mogelijkheid?

 

Als goed tegenvoorstel zie ik dat je een relatiebeding afspreekt. Een concurrentiebeding zou ook voor mij in deze omstandigheid volstrekt onacceptabel zijn, maar afspreken dat je de relaties van de BV niet rechtstreeks benaderd (zij mogen jou natuurlijk wel benaderen) vind ik alleszins redelijk. Een landelijk beding is volstrekt kolder en lijkt mij ook zeker voor rechterlijke matiging vatbaar (even vooropstellend dat ik natuurlijk niet weet wat de activiteiten van de BV zijn).

 

N.B. De overeenkomst die er nu in concept ligt is een vaststelling tussen aandeelhouders (natuurlijke personen). Het lijkt mij dat een concurrentiebeding niet tussen aandeelhouders maar tussen jou en de BV zou moeten zijn en dus niet thuis hoort in deze vaststellingsovereenkomst. In hoeverre dit beding in de vaststellingsovereenkomst houdbaar is vraag ik mij dus af.

Volgens mij heb jij als aandeelhouder op dit moment nog altijd wat in de melk te brokkelen m.b.t. de overeenkomsten en bedingen de de BV aangaat met derden (in dit geval jou dus). Lijkt mij een sterke positie.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Jullie willen uit elkaar en daarbij heeft ieder zo z'n belangen. Je kunt in deze casus afspreken wat je wilt, zolang jullie het maar eens worden. Aangezien dit voor jou een absolute no go is, is het vooral van belang dat dit helder is voor jouw vennoot. Tegelijkertijd is het van belang om tegemoet te komen aan zijn zorg en zoals jij zelf schrijft, houdt hij alle klanten dus dan is een relatiebeding waar Dennis ook naar verwijst de meest logische optie.

 

Meer een kwestie van onderhandelen hier dan van juridische argumentatie vrees ik. Jullie zijn zo kort samen bezig geweest en jij hebt net zoveel rechten als hij dat hij heeft.

 

Succes en laat ons de uitkomst nog even weten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.