• 0

Vraag bedrijfsovername goedlopend bedrijf (Going concern)

Goeiendag,

 

Momenteel ben ik aan het kijken om een bestaand bedrijf over te nemen.

 

Na een telefoontje met de desbetreffende makelaar die kort door de bocht was "40% eigen vermogen dan praten we verder" tot dusver nog niet de winst/verlies rekeningen bekeken. en ben ik op zoek naar ideeen voor de financiering.

 

Komt het voor dat de bank akkoord gaat voor 100% financiering en het bedrijf+grond als onderpand gebruikt, ter info; Oppervlakte grond + pand is de vraagprijs waard daarbij nog de inventaris,(1,500000,-) (huidige omzet is gezond) ?

 

Nu werk ik (eenmanszaak) en ben ik opgegroeid in deze branche (recreatie) en ken de markt, en gebied en concurrentie en ben ervan overtuigd dit bedrijf na overname uit te laten groeien en nog succesvoller te maken.

 

Graag gerichte adviezen

 

Bij voorbaat dank,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heb ik een bevriende relatie die mogelijk 3 tot 5 x de EBIT zou kunnen financieren, zou de bank dan overstag gaan voor het overblijvende deel?

Want die zou ik wellicht kunnen overtuigen en zijn lening (met de huidige omzet) binnen een aantal (lees: 6) jaar kunnen terug betalen.

 

Dank voor de reactie, overnemen is toch een anders spel als ondernemen

Link naar reactie
  • 0

Als een bevriende relatie 3 tot 5 x EBIT wil financieren dan staat de bank zeker open voor een aanvraag voor de rest. Ben wel benieuwd wat je dan gaat betalen want met 5 x EBIT kom je hopelijk toch al heel erg id buurt van de koopsom?

 

Spannend om vanuit het zzp schap een serieuze overname te doen. Mocht je vragen hebben, stel ze dan!

Link naar reactie
  • 0

Welk resultaat is er behaald in 2009/2010 en 2011 (bruto of netto winst) en wat wordt er verwacht voor 2012?

Al zou de volledige 367k winst zijn en geen omzet, dan is in de huidige markt en met het slechte jaar in 2011 anderhalf miljoen al aan de hoge kant.

 

Omzet is eigenlijk niet zo belangrijk. Stel je voor, je bent autoverkoper en koopt een auto in voor 20.000 euro en verkoopt deze voor 15.000 euro. Dan kun je 1000 van die auto's verkopen en veel omzet maken maar je verdient er niks aan.

 

Klopt het dat je schreef dat grond + pand + inventaris al 1,5 miljoen waard zijn? Dan klinkt zo'n vraagprijs misschien als een goede deal, maar dat is het niet. Je kunt met dit bedrijf niet voldoende geld verdienen om die lening ooit af te kunnen betalen.

 

Ongevraagd advies op basis van deze info: doe het niet op deze manier. Reken uit hoeveel je in een aantal jaar (3-5) over kunt houden aan dit bedrijf (écht over, dus na jouw salaris, na investeringen die nodig zijn etc) en kijk of dat voldoende is om de lening in die periode af te lossen (zou dus zo'n 300k per jaar moeten zijn).

Link naar reactie
  • 0

Cijfertjes zijn binnen,

 

het wordt er lastig aangezien we het vol gefinancieerd moeten krijgen hebben we na een aantal berekeningen de conclusie getrokken: er valt maar weinig te verdienen, 1,5M lenen, ton winst, daar de financiering nog af en ook nog zelf prive leven uiteraard.

Morgen gaan we voor het 2e maal kijken, en daarna eens een goed vervolg gesprek aanvragen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.