• 0

Overeenkomst borgen

Beste lezer,

 

Ik heb een vraag ik wil een overeenkomst aangaan met een partijl; een bv, welke een dienst gaat leveren aan personen. Dit gaat op abonnementbasis. Voor elke abonnee ga ik een vast bedrag per maand ontvangen, daarvoor lever ik ondersteuning. Ik ben overigens geen aandeelhouder van deze bv

 

Nu is mijn vraag, loop ik gevaar indien de b.v. bijvoorbeeld besluit deze dienst onder een andere b.v. te plaatsen, de dienst te verkopen aan een andere partij, de dienst onderdeel te laten worden van een ander pakket, dat ik die maandelijkse vergoeding mis kan lopen. Indien ja, hoe zou ik dat kunnen voorkomen, want ik wil best wel hard werken, echter niet de beloofde vergoeding in de toekomst mis gaan lopen.

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Henk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Door het contractueel goed vast te leggen tussen jou als opdrachtgever en die bv als opdrachtnemer. Daarbij de opmerking plaatsen dat betrekking van derden t.a.v. die overeenkomst niet is toegestaan.

 

Maar er moet natuurlijk veel meer netjes worden vastgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Door het contractueel goed vast te leggen tussen jou als opdrachtgever en die bv als opdrachtnemer. Daarbij de opmerking plaatsen dat betrekking van derden t.a.v. die overeenkomst niet is toegestaan.

@P.J. bedankt voor het advies.

 

Natuurlijk begrijp ik dat er meer vast gelegd dient te worden en dat het raadplegen van een jurist altijd beter is. Alleen ben ik vergeten de opmerking te plaatsen dat ik natuurlijk niet tegen de verkoop van de B.V. ben. Er is namelijk al door de andere partij aangegeven dat dit na verloop van tijd de bedoeling zal zijn. Ik wil in de overeenkomst iets hebben dat de regeling dan in zijn geheel meegenomen dient te worden. Wie weet bestond daar al een standaard passage voor.... of hebben andere al met dit bijltje gehakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kun je beslist in een overeenkomst opnemen. Of ze daarmee instemmen is een tweede. Dat is namelijk als de verkoop van een huis met huurders erin. Dan zakt de prijs van het huis zelf dramatisch (denk 30 tot 40%) omdat de koper niet de vrije beschikking krijgt over het gekochte.

 

Dat kun je ook loslaten op de verkoop van een bedrijf. Als bij de verkoop van de BV een contract met jou zit, dan kan een potentiële koper daar best bezwaar tegen hebben. Als je echht meerwaarde hebt, ook voor de koper, dan is het belangrijk dat je een track record hebt waarmee je aan die koper kan aantonen wat jouw meerwaarde is.

 

Een tekst langs deze lijn kan dan opgenomen worden in de overeenkomst (uit de losse pols):

Indien partij BV of diens aandeelhouders overgaan tot verkoop of vervreemding van de aandelen in de BV staat partij BV er voor in dat deze overeenkomst onlosmakelijk verbonden is met de aandelentransactie en op dezelfde condities voortgezet zal worden bij de nieuwe eigenaar van bedoelde BV.

 

Als je nu personeel zou zijn van deze BV dan is dat probleem opgelost. Bij een eigenaarswissel van de BV gaat het personeel van rechtswege over naar de nieuwe eigenaar.

 

Hoe zit dat overigens? is deze BV jouw enige opdrachtgever?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Daar is denk ik ook wel ergens een standaard clausule voor te vinden. Gewoon opnemen dat:

 

Indien één van beide partijen die deze overeenkomst hebben aangegaan, in handen van een andere eigenaar komt en in die hoedanigheid de nieuwe eigenaar(s) dus volledige beslissingsbevoegdheid heeft, blijft de overeenkomst onverminderd van kracht en zal de nieuwe eigenaar deze dus voor 100% moeten respecteren, mits de opdrachtgever op geen enkele wijze door de overname is/wordt benadeeld. Indien de overname om deze reden door de opdrachtgever moet worden herzien, kan deze de overeenkomst schriftelijk beëindigen, met in acht nemen van redelijke afronding van lopende zaken.

 

Zoiets dus. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.