• 0

software verkopen via internet & (elektronische) factuur

Hoi,

 

ik wil binnenkort een eenmanszaak beginnen waarmee ik software verkoop op internet.. Dit betreft zowel kant-en-klare producten als software die op maat gemaakt moet worden. Vrijwel al mijn klanten zullen zich buiten nederland (en sommige buiten europa) bevinden omdat het nogal gespecialiseerde software is. Deze software mail ik dan gewoon naar die persoon, ik zie hem/haar dus nooit in het echt en heb vrijwel nooit een adres... Vrij normaal lijkt me voor online softwareverkoop.

 

Ik las ergens dat het maken van een factuur verplicht is, klopt dit?

Even ter informatie: ik zal als "bewijs" hebben: email correspondentie, paypal "bankafschriften", eigen bankafschriften (voor klanten die niet via creditcard betalen), en dat is het denk ik.

Maargoed, dit zou totaal geen probleem zijn.

 

Maar, wat ik verder nog las: in geval van een "elektronische factuur" zou ik allemaal vage dingen moeten doen... Zo is het alleen een geldige factuur als het ook een "geavanceerde digitale handtekening" heeft ofzoiets... HELP! Is dit echt serieus??

Meer (praktische) informatie over dit was erg onduidelijk.

 

Alvast dank!

 

PS: Of kon dit beter in 'Regelgeving, juridische en fiscale zaken'?

 

*edit: linkjes voor naar waar deze claims vandaan komen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2004/5a57ca1.htm (ctrl+f, elektro)

en zelfs een hele brochure op: http://www.belastingdienst.nl/common/dl/ob20804.pdf maar als je dat leest zul je zien dat die brochure je volstrekt niet verder helpt)*

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien had ik even wat verder moeten kijken, maarja... ik ben hier al uren mee bezig :/.

 

Via http://www.pkioverheid.nl/ zag ik (via news) dat 'diginotar' een toegestane 'CSP' is..

Dus ik daar kijken en dan vind ik: http://www.diginotar.nl/common.asp?id=128&instantie=0

Daar staat dat ze die dingen dus kunnen afgeven ed, maar dat kost bij elkaar iets van 300+ EUR :/.

Maar ook zie ik:

Mogen alleen gekwalificeerde certificaten worden gebruikt voor elektronische handtekeningen?

De wet stelt dat de gebruikte methode voldoende betrouwbaar dient te zijn, gelet op het doel waarvoor het wordt gebruikt en het daarmee samenhangende risico. Dit houdt in dat ook niet gekwalificeerde certificaten toelaatbaar zijn om elektronische handtekeningen te zetten. Zelfs is het zo dat de wet verbiedt dat een elektronische handtekening afgewezen wordt enkel vanwege het feit dat het niet gekwalificeerd is.

 

In Nederland zal in ieder geval het Kadaster bij elektronische aanlevering een gekwalificeerd certificaat vereisen. Dit zal in de kadasterwet worden opgenomen.

 

De certificaathouders en de dienstenaanbieders die op elektronische handtekening willen vertrouwen zullen zorgvuldig moeten afwegen of een gekwalificeerd certificaat voor het beoogde gebruik wenselijk is.

 

Kortom.. zou ik ook gewoon zelf een certificaat mogen maken?

Gewoon zoiets als PGP ofzo.

Al zou dat misschien weer kunnen conflicteren met:

'het token

Het apparaat waarop de private sleutel zich bevindt en waarmee de handtekening wordt gezet moet voldoen aan strenge normen. In de praktijk komt het erop neer dat een gekwalificeerd certificaat op een smartcard wordt uitgegeven.'

 

Pfuu ;)

 

*edit* waar slaat het eigenlijk uberhaupt op dat zo een 'geavanceerde blabla handtekening' nodig zou zijn? Op een normale papieren factuur staat toch ook nooit een handtekening? */edit*

Link naar reactie
  • 0

administratie is niet alleen voor de belastingdienst, maar ook voor jezelf.

 

Het is volgens mij verplicht inkomsten en uitgaven te verantwoorden met bonnen en facturen, via vastgelegde administratieve regels. Daarbij adviseer ik je te werken met de volgende formulieren;

- orderformulier (algemene voorwaarden)

- orderbevestiging

- bewijs van ontvangst

- factuur

Deze formulieren zijn je bewijslast bij problemen met je klanten, bijvoorbeeld als ze weigeren te betalen >:(.

 

Indien een digitale handtekening noodzakelijk is, geldt dit voor het orderformulier. Volgens mij is dit echter niet nodig. Grote softwarebedrijven (Microsoft) gebruikt dit ook niet. In de algemene voorwaarden (dat men moet accepteren) staat volgens mij aangegeven dat een elektronische order rechtsgeldig is.

 

Succes,

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Ah ok, dat helpt :).

 

Inderdaad een goede tip om even naar algemene voorwaarden te kijken, daar kan ik dat dan zoiets mooi inzetten (bijv. in een schermpje vlak voor dat iemand betaald).

 

Je moet het zien als.. iemand ziet een product.. klikt op 'buy' en betaalt dan direct met creditcard, even later verzend ik dan het product... Dus ik heb niet zo gek veel formulieren.

 

1. Klant ziet order scherm, daar kan ik mooi algemene voorwaarden laten zien

2. dan betaalt hij/zij..dit levert een paypal transactie op (ik ga er even van uit dat zoiets redelijk goed bewijs is, aangezien het ook een echte geregistreerde bank is in de VS en de EU),

3. dan email ik de boel, hierbij zou ik dan bijv. mooi een factuur of orderbevestiging of hoe je het ook wilt noemen bijvoegen.

[in geval van niet-creditcard betaling is stap 2 via een normale nederlandse bankrekening]

 

Overigens zal ik waarsch. geen problemen hebben met mensen die niet betalen, aangezien ik altijd betaling vooraf vraag... Dit omdat het wat lastig wordt als iemand in de VS, Japan of noem-een-gek-land niet betaald, daar kan ik dan wat moeilijk achteraan :D.

Link naar reactie
  • 0

Betalingen van creditcards kunnen achteraf herroepen worden (omdat een handtekening ontbreekt). Om dit probleem te tackelen kan je bijvoorbeeld een tijdelijke activatiecode E-mailen die geldig blijft wanneer het geld daadwerkelijk is ontvangen op je rekening. Of een andere vorm die enerzijds jouw risico afdekt en anderzijds klantvriendelijk is.

 

Tip: In de winkelwagen haken de meeste mensen af. Zorg voor vertrouwen door op alle pagina's in het transactieproces relevante informatie beknopt weer te geven, zoals 1 jaar garantie (=link naar garantie regelgeving). Dit verhoogt de conversie van hot prospects naar klanten.

 

Groet,

 

Jeroen [

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.