• 0

Uittreding uit V.O.F. hoe werkt dat? (waardebepaling en Goodwill)

Graag wil ik uit de V.O.F. stappen die ik heb met mijn businesspartner. Mijn Businesspartner wil het bedrijf graag in zijn eentje voortzetten. Mijn businesspartner wil mij uitkopen wat ik prima vind.

 

Hoe bepaal ik de waarde van onze V.O.F. ?

Ik heb al gelezen op dit forum dat ik in beginsel alleen recht heb op de stand van de helft van onze bankrekenigen en de helft waarde van de inboedel en machines. Hier heb ik vrede mee.

 

Hoe bepaal ik de hoogte van de Goodwill ?

Ik heb gelezen op het forum dat een vergoeding voor toekomstige winst (goodwill) ik in onderhandeling moet gaan met mijn businesspartner. Kunt u mij vertellen wat hier een richtlijn in is?

 

Ik heb een bedrag aan Goodwill gevraagd bovenop de waarde van de V.O.F. dit bedrag is nu al zo goed als zeker binnen drie maanden te verwachten gezien de orders die uitstaan. Hierbij heb ik dus nog geen rekening gehouden met merknaam, klantensbestanden en een omzet prognose die zeer waarschijnlijk de omzet van vorig jaar verdubbelt.

 

Mijn businespartner is het niet eens met mijn voorstel, en nu?

Mijn businespartner is het niet eens met mijn voorstel zoals hierboven beschreven. Omdat we er op deze manier niet uit gaan komen wil ik een onafhankelijke deskundige inhuren die ons kan helpen. Maar in hoeverre heeft dat zin? Gaat deze onafhankelijke deskundige alleen maar kijken naar regels van de wet of wordt er ook gekeken naar Goodwill en omzetprognose?

 

Stel mijn businespartner en ik komen er niet uit, kan ik dan de V.O.F. stopzetten zodat niemand iets overneemt?We stoppen alle werkzaamheden.

 

 

Ik verneem gaarne wat uw advies in deze is.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan me niet vinden in de eerste 2 vragen en stellingen in je post, vandaar dat ik weergeef hoe ik het zou doen. Ik ga uit van de WAARDE van de onderneming, jij meer van de PRIJS die je wilt ontvangen. Het staat je uiteraard vrij akkoord te gaan met de prijs die jij toereikend vindt.

 

Een onafhankelijke deskundige inhuren is, zeker nu er een conflict is over de prijs, een goed idee. Het geeft jouw en je partner een perfecte leidraad of een deal waarde oplevert, waarde kost, of dat waarde gelijk blijft.

 

Het kan zijn dat je partner een hogere waarde heeft voor de 50% dan jij (of visa versa). Voor het gemak ga ik er even vanuit dat jullie beide eenzelfde waarde hebben voor hetzelfde belang. Verder geef ik voor het bedrijfswaarderen een beknopte versie, maar ik denk dat deze voor jou toereikend is.

 

Als je het hebt over de waarde van de onderneming, dan moet je de toekomstige vrije kasstromen verdisconteren met het risico. Uitstaande schuld, verplichtingen etc haal je hier vanaf. Dit levert een bedrag op dat gelijkstaat aan de waarde van eigendom van de onderneming (zo komt de koers van beursgenoteerde bedrijven ook tot stand). Vervolgens vertaal je dit naar jouw belang, en bereken je dit bedrag aan je partner.

 

Wat je dan eigenlijk doet –en deze zienswijze wordt vaak niet begrepen door kopers en verkopers - is een euro aan ondernemingswaarde ruilen voor een euro in geld. Het is in dit geval dus niet zo –evt. kosten en belastingen daargelaten- dat een van de 2 rijker wordt van de deal. Je wisselt puur eigendom voor euro’s, zonder dat waardecreatie of waardeverlies voor één der partijen optreedt.

 

Als je je partner aantoont dat de deal hem geen waarde kost, is er niet echt een reden voor je partner om niet op je voorstel in te gaan. Als het stoppen van de onderneming je partner bovendien waarde kost, is het ingaan op je voorstel de enige zinvolle keuze. Dit zal de onafhankelijke deskundige die je in kunt huren jullie duidelijk proberen te maken.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ha die Teun, welkom op het forum.

 

Bij het beëindigen van een VOF is de venootschapsovereenkomst van groot belang, daar staat - als het goed is - in beschreven hoe jullie met elkaar omgaan bij scheiding en wie er de kinderen meekrijgt. Is er een vennootschapsovereenkomst? Wat staat daar in? Daarnaast ben ik heel benieuwd naar wat jullie doen in je onderneming.

 

Als je denkt dat je recht hebt op een stukje goodwill, mag van jou verwacht worden dat je dat onderbouwt. Kennelijk hebben jullie de afgelopen jaren samen iets opgebouwd (in de vorm van een betrouwbare merknaam, een trouwe klantenkring) waardoor de onderneming in zijn huidige vorm méér winst zal opleveren dan - bijvoorbeeld - wanneer ik morgen bij jullie om de hoek hetzelfde kom doen. Is dat zo? Of is de winst van de onderneming vooral gebaseerd op de uren die jij en je business-partner er in staken? Dan zal die winst dus waarschijnlijk halveren als jij er uit stapt, tenzij je partner iemand in dienst neemt of een nieuwe partner aantrekt.

 

Je kunt een onafhankelijke derde inhuren, het lijkt me goed om - om ruzie te voorkomen - dat samen te doen en goede afspraken te maken over wie die onafhankelijke derde gaat betalen.

 

waarde van de vof

Hou ook rekening met schulden, als er leningen zijn aangegaan om de machines te financieren, moeten die meegenomen worden in waardebepaling. De som: bezittingen (machines, bankrekeningen, vorderingen) minus schulden geeft aan wat jullie samen zouden ontvangen als je alles wat je hebt verkoopt en al je schulden aflost, ofwel jullie gezamenlijke vermogen. Afhankelijk van de winstverdeling en privé opnames uit het verleden krijgen jullie dan allebei de helft, maar misschien heb jij of je partner in het verleden meer opgenomen dan de ander en dan heb je daar dus al een deel van gehad.

 

kan ik de vof stopzetten

Als jij er uit stapt is de vof feitelijk stopgezet. Ik denk dat je vraag is 'mag mijn business-partner onder de zelfde naam door als ik er uitstap?' Ook hiervoor zul je in het vennootschapscontract moeten kijken. Als dat er niet is, vrees ik dat het Burgerlijk Wetboek uitkomst zou moeten bieden, en laat ik dat nou net niet uit mijn hoofd kennen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.