Sinds vandaag exact sta ik ingeschreven bij de KvK met mijn eenmanszaak.
Al langere tijd hiervoor orienteerde en experimenteerde ik in de wereld van het inkopen en verkopen van 2e hands artikelen en dan met name Antiek. Dit deed ik binnenlands, met landen binnen Europa en er buiten.
Niche's heb ik niet, maar wel kennis en de juiste zoek-termen om genoeg voorwerpen te vinden waarop een redelijke winst te behalen valt. Ik koop in via het internet of op markten in binnen en buitenland.
Net toen ik dacht alles wel te weten over mijn product, en ik wist dat er een aardige boterham te verdienen was mits ik dit professioneel (dus via een eigen bedrijf) aan zou pakken... Ben ik nu helemaal de weg kwijt.
Ik ben opgeleid tot (goudsmid)Ondernemer N4, al wat men hier echter leert is het maken van een bedrijfsplan, iets wat nu dus niet aan de orde is.
Ik kreeg een stapel papierwerk mee naar huis en had er toch wel een goed gevoel in dit in goede banen te kunnen leiden tot ik het eerste boekje opensloeg. Toevallig het boekje ''btw bij handel in gebruikte goederen''.
Daar ik dacht alles over de margeregeling wel uitgezocht te hebben blijkt dat ik wellicht beter de ''globalisatieregeling'' toe kan passen. Dit omdat ik soms lots combineer en er dus niet vast te stellen is wat er precies per product verdient is. Nu ik dit eenmaal begreep kwam ik bij de volgende hoofdstukken die ook allemaal betrekking hebben op mijn handel. Zo betaal ik dus 6% btw over antiek geimporteerd van buiten de EU tenzij ik dit weer via de margeregeling doe. Maar dan combineer ik dus de margeregeling met de globalisatieregeling. Of dat dan weer mogelijk is...
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben de weg al volledig kwijt geraakt na het eerste boekje al. De eerste georganiseerde kvk & belastingdienst voorlichtingsbijeenkomst is pas eind Augustus. Dat terwijl er na een kwartaal toch al cijfers verwacht worden en ik dan dus eigenlijk pas kan beginnen. Ik wil dit alles zó graag zelf begrijpen, maar ontkom er wellicht niet aan om iemand in te huren voor deze boekhouding. Ik moet het zelf echter eerst begrijpen om te weten wat ik in kan kopen zonder er na alle heffing wellicht zelfs verlies op te draaien. Ik zit vol met vragen die waarschijnlijk niet door een en dezelfde adviseur beantwoord kunnen worden en tevens ook naarstig op zoek een overzichtelijke manier van administreren. Wat ik dacht wel even kleinschalig op te kunnen zetten blijkt mij toch ten zeerste tegen te vallen.
Wie kan mij adviseren waar te beginnen met het begrijpen van de wereld?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Tomva
Tomva
Sinds vandaag exact sta ik ingeschreven bij de KvK met mijn eenmanszaak.
Al langere tijd hiervoor orienteerde en experimenteerde ik in de wereld van het inkopen en verkopen van 2e hands artikelen en dan met name Antiek. Dit deed ik binnenlands, met landen binnen Europa en er buiten.
Niche's heb ik niet, maar wel kennis en de juiste zoek-termen om genoeg voorwerpen te vinden waarop een redelijke winst te behalen valt. Ik koop in via het internet of op markten in binnen en buitenland.
Net toen ik dacht alles wel te weten over mijn product, en ik wist dat er een aardige boterham te verdienen was mits ik dit professioneel (dus via een eigen bedrijf) aan zou pakken... Ben ik nu helemaal de weg kwijt.
Ik ben opgeleid tot (goudsmid)Ondernemer N4, al wat men hier echter leert is het maken van een bedrijfsplan, iets wat nu dus niet aan de orde is.
Ik kreeg een stapel papierwerk mee naar huis en had er toch wel een goed gevoel in dit in goede banen te kunnen leiden tot ik het eerste boekje opensloeg. Toevallig het boekje ''btw bij handel in gebruikte goederen''.
Daar ik dacht alles over de margeregeling wel uitgezocht te hebben blijkt dat ik wellicht beter de ''globalisatieregeling'' toe kan passen. Dit omdat ik soms lots combineer en er dus niet vast te stellen is wat er precies per product verdient is. Nu ik dit eenmaal begreep kwam ik bij de volgende hoofdstukken die ook allemaal betrekking hebben op mijn handel. Zo betaal ik dus 6% btw over antiek geimporteerd van buiten de EU tenzij ik dit weer via de margeregeling doe. Maar dan combineer ik dus de margeregeling met de globalisatieregeling. Of dat dan weer mogelijk is...
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben de weg al volledig kwijt geraakt na het eerste boekje al. De eerste georganiseerde kvk & belastingdienst voorlichtingsbijeenkomst is pas eind Augustus. Dat terwijl er na een kwartaal toch al cijfers verwacht worden en ik dan dus eigenlijk pas kan beginnen. Ik wil dit alles zó graag zelf begrijpen, maar ontkom er wellicht niet aan om iemand in te huren voor deze boekhouding. Ik moet het zelf echter eerst begrijpen om te weten wat ik in kan kopen zonder er na alle heffing wellicht zelfs verlies op te draaien. Ik zit vol met vragen die waarschijnlijk niet door een en dezelfde adviseur beantwoord kunnen worden en tevens ook naarstig op zoek een overzichtelijke manier van administreren. Wat ik dacht wel even kleinschalig op te kunnen zetten blijkt mij toch ten zeerste tegen te vallen.
Wie kan mij adviseren waar te beginnen met het begrijpen van de wereld?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37452-verdwaald-in-de-btw-margeregeling-globalisatie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag