• 0

overname restaurant, hoe controleer je de gegevens.

L.S.

 

Ik kan morgen een restaurant bezichtigen wat weer te huur wordt aangeboden.

Daardoor was ik al gaan kijken in het Handelsregister van de K.v.K en zie dat ze zijn uitgeschreven.

Wel staat er nog een eigenaar van dat restaurant in als eenmanszaak.( 2 onder dezelfde naam zijn uitgeschreven)

Ik krijg geen gegevens te zien of jaarrekeningen.

Ik heb ooit al eerder informatie gevraagd over een zaak en daar van kreeg ik gelijk al alle overzichten van de Makelaar.

Deze Makelaar zal er niet bij aanwezig zijn( vakantie) en nu vraag ik mij af,dat wanneer ik morgen wel meer overzicht krijg over de Finacieen,hoe ik deze dan kan controleren.

 

Verder stonden er meer bedrijfjes op dit pand,maar die zijn allemaal uitgeschreven.

Degen die nog ingeschreven staan is: een van het Restaurant en een bedrijf op de 1ste verdieping( kan de eigenaar van het pand zijn-doet in onroerendgoed)

 

Wat is het belangrijkste waar ik morgen naar moet kijken.

Ik doe nog beslist geen toezeggingen ,maar hoe hou je een slag om de arm wat betreft het pand,zonder dat je het risico loopt het pand niet meer in aanbod is,het verhaal is dat ze het allang genoeg hebben gedaan en er geen zin meer in hebben.

vr.gr.An

 

 

 

 

[Mod edit: titel verduidelijkt en typfouten in titel hersteld]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het om financiële gegevens gaat kom je bij de kvk voor niet-deponeerplichtige bedrijven als eenmanszaken niet ver.

 

Vraag om door de accountant goedgekeurde jaarrekeningen. Wanneer deze niet beschikbaar zijn, laat een accountant dan due diligence uitvoeren om zekerheid te krijgen. Dit zal je waarschijnlijk zelf moeten betalen, maar is echt bittere noodzaak.

 

Er kan een hoop fout gaan met een overname. Het hebben van betrouwbare financiële cijfers is echt de basis waar je op moet bouwen. Krijg je deze niet, dan is het te nemen risico waarschijnlijk te groot om een eventueel te behalen rendement te rechtvaardigen.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ligt het aan mij of zie ik de laatste tijd steeds meer topics op dit forum welke over horeca gaan? Dan lees ik weer een nieuw topic over een mogelijke 'interessante' overname, maar daar lees ik tegenover ook weer een nieuw topic over een horeca onderneming, die in zeer zwaar weer zit.

 

Dat zet me toch wel even aan het denken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Beste sca,

 

Dank je wel voor je antwoord.

Wat mij verbaasde aan dit Restaurant dat het eigenlijk weg wil,want het zit op een mooie lokatie.

Maar volgens de Makelaar hebben ze er genoeg van,en gaan ze waarschijnlijk weer terug naar Portugal.

Volgens hem doen ze het al heel lang.

Volgens mij zitten ze daar nog niet zo lang en kan het hun zijn tegenvallen,maar ik ging mij toen wel afvragen of je mag verwachten dat de Makelaar eerlijk is,omdat hij ook voor de verhuurder is.

Mijn eerste ervaring met een pandje ,was veel opener en de makelaar gaf toen ook goede adviezen.

Ik had toen nog niet de financieen rond,zodat ik dat toen heb moeten laten lopen.

Door nu ook vaker op het Forum te kijken,ben ik nu ook een stuk voorzichtiger geworden,deels dat het voor een groot deel met geleend geld gaat gebeuren.

vr.gr.An

 

Link naar reactie
  • 0

Zelfs als verkopende makelaars en verkopers meegaand zijn moet je je eigen plan trekken. Daarom is het zo belangrijk zeker te zijn van degelijke cijfers. Deze historische cijfers kan je zelf gebruiken om je eigen toekomstige realistische verwachtingen te maken.

 

Fvddungen hierboven zegt terecht dat er de laatste tijd veel ‘interessante overnames’ in de horeca aangeboden worden. Vergeet niet dat MKB-horeca meestal geen goed zakelijk idee is. Vaak verdien je een beter rendement als je je geld elders investeert. Veel horecaondernemers willen dit echter niet en kiezen voor het horecabestaan met een wat lager rendement op geïnvesteerd vermogen, wat hun goed recht is natuurlijk.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.