• 0

BTW Vraag

Hello!

 

Heb een financieel plan voor de uitbreiding van mijn bedrijf geschreven.

Nu zijn de bekende vier begroting klaar alleen heb ik een vraag over de BTW.

 

De BTW in de liquiditeitsbegroting.

 

Ik heb het als volgt uitgeschreven

 

Inkomsten

xxx omzet

BTW over de omzet

 

Kosten

Inventarisatie, dit is toch inclusief BTW?

BTW afdracht, de te betalen BTW verreken ik met de BTW die ik nog terug krijg.

 

Soms zie ik nog bij kosten, omzetbelasting staan, moet dit altijd? Dit is natuurlijk de BTW over de omzet alleen heb ik die juist staan bij inkomsten ipv kosten. Dit verwerk ik toch al bij de btw afdracht.

 

Klopt het zo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry bedoelde natuurlijk omzetbelasting :)

 

Volgens mij bedoel jij de exploitatiebegroting. Hier zijn inderdaad alle bedragen vrij van BTW.

Echter is dit niet bij de liquiditeitsbegroting. Het doel van de begroting is toch om te zien of je liquide bent? Daarom reken je de BTW er wel bij omdat je de kosten ook eerst daadwerkelijk maakt.

Link naar reactie
  • 0

Soms zie ik nog bij kosten, omzetbelasting staan, moet dit altijd? Dit is natuurlijk de BTW over de omzet alleen heb ik die juist staan bij inkomsten ipv kosten. Dit verwerk ik toch al bij de btw afdracht.

 

Wat je in die begrotingen tegenkomt is de voorbelasting, BTW die jij betaalt aan jouw leveranciers over jouw inkopen. Die krijg je inderdaad terug met jouw aangifte omzetbelasting. Maar je zult het eerst moeten betalen voordat je het terug krijgt - of je moet een hele lange betalingstermijn hanteren. En juist die voorfinanciering neem je mee in je liquiditeitsbegroting en maakt daar juist een essentieel onderdeel van uit.

Tenzij je niet of verwaarloosbaar weinig inkoopt, of hoofdzakelijk intracommunautair importeert of importeert op basis van artikel 23 wet OB, zul je die voorbelasting in je liquiditeitsbegroting moeten opnemen. Houd ook scherp in de gaten dat je liquiditeit alleen over geldstromen gaat en niet over kosten. Je brengt alleen maar je liquiditeitsbehoefte in beeld en daar hoort, zoals gezegd, de voorinanciering van de omzetbelasting gewoon bij.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Liquiditeitsbegroting

 

Omzet 1000

BTW 190

 

Totaal 1190

 

Huur 119

Inventarisatie 119

BTW afdracht = 190-19-19 = 152

 

Kosten totaal 390

 

Liquide 800

 

Klopt het zo?

 

Zou kunnen, maar is helemaal afhankelijk van jouw handel en de manier waarop je met je debiteuren omgaat. Als jij een internetwinkel hebt en jouw klanten altijd in vooruit met iDeal laat betalen is het zo dat jouw omzet gelijk is aan je inkomsten. Maar als jij vooral factureert is het zeer onwaarschijnlijk dat je de inkomsten gelijk kunt stellen aan de omzet - de inkomsten lopen daar gewoon achteraan.

 

Een liquiditeitsbegroting maak je aan in afgebakende periodes, bijvoorbeeld een maand. Het ziet er ongeveer als volgt uit:

 

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

augustus september oktober
liquide middelen 100 1.052 2.064
inkomsten uit verkopen 1.190 1250 1300
huur - 119 - 119 - 119
inventarisatie - 119 - 119 - 119
af te dragen BTW 0 0 - 389
te vorderen BTW 0 0 76
liquiditeitsoverschot 1.052 2.064 2.813

 

Ik ga er dus vanuit dat jouw omzet inderdaad gelijk is aan jouw inkomsten. Ik zie verder geen inkoopkosten dus neem ik aan dat jij diensten verleent. Ik zou ook niet weten wat je met inventarisatie bedoelt maar die heb ik maar laten staan.

Het komt er op neer dat je vermoedelijk maar één keer per kwartaal aangifte OB doet. dat betekent dat er ook maar één keer per maand per kwartaal wegvloeit naar de Belastingdienst. Het liquiditeitsoverschot is het bedrag dat je kunt meenemen naar de volgende maand.

 

Kom je hier wat verder mee?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.