• 0

prive geld in bedrijfspand

Hallo, wil graag een bevestiging van het volgende.

(heb dit al als ik het goed lees gelezen op dit forum , maar na contact met de belasting via de belastingtelefoon ben ik weer aan het twijfelen gebracht, dame aan de telefoon moest ook telkens mij in de wacht zetten voordat ze antwoord gaf)

 

Ik had denk ik toch een eenvoudige vraag.

Ben gestart met een eenmanszaak en nu wil ik van mijn spaargeld een bedrijfspand kopen, dus zonder verdere lening (verdient middels werken in loondienst dus er is al IB over betaald)

Stel ik stort privé 100k op zakelijke rekening, vervolgens koop ik hiervoor een bedrijfsunit.

Na bijvoorbeeld 5 jaar stop ik met als reden dat ik weer in loondienst ga werken, heb tijdens het ondernemen over de winst altijd belasting betaald.

Ik verkoop na deze 5 jaar ook het bedrijfspand voor stel hetzelfde bedrag dan kan ik toch de 100k (destijds privé gestort) terugstorten op mijn privé rekening, zonder hier wederom belasting over te betalen (heb dit al in loondienst gedaan,de dame van de belastingdienst vertelde dat er nu ook over de 100k belasting moet worden betaald)

Dit betekend dat ik eerst 42% belasting heb betaald tijdens loondienst en vervolgens nogmaals misschien wel 52% IB

Met als resultaat dat ik totaal 94% IB betaald heb.

 

Alvast bedankt voor jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

dan kan ik toch de 100k (destijds privé gestort) terugstorten op mijn privé rekening, zonder hier wederom belasting over te betalen

Ja. Die 100k die je er nu in stopt via een privéstorting heeft geen invloed op de winst (dus je hebt niet ineens 100 verlies), en als je die 100k er straks weer uit haalt via een privé-onttrekking, heeft dat ook geen invloed op de winst.

 

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je straks voor 100k verkoopt, maar dat je in de tussentijd wel op het pand hebt afgeschreven. Dan ontstaat er natuurlijk wel winst, maar alleen maar omdat je eerder kosten hebt geboekt, dus dat valt dan over de jaren heen weer tegen elkaar weg.

 

(en eigenlijk wilde ik nog iets opmerken over de tijd dat ik over het antwoord heb moeten nadenken, maar ik moet te lang nadenken om iets leuks neer te kunnen zetten).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nou, de wettelijke bewaarplicht (bij onroerend goed 10 jaaar) lijkt me voldoende. Als jij een pand verkoopt dat bij jou in de boeken staat voor 100k, en de verkoopprijs is eveneens 100k, dan maak je geen winst en valt er dus niets te belasten. Of dat pand ooit is aangekocht met geld dat je eerst vanuit privé de zaak in hebt laten vloeien of met geld dat de zaak verdiend heeft en dat jij er vergeten was uit te halen, doet niet ter zake volgens mij.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Er is mij geadviseerd om de stukken waaruit blijkt dat ik met een deel privegeld een pand heb gekocht goed te bewaren. Ik heb in de loop der jaren verbouwd ook deels met prive geld en afgelost en afgeschreven. Als straks de boekwaarde van het pand onder de halve woz waarde zakt, moet er weer opgewaardeerd worden. Het gevolg is dat er misschien niet heel erg duidelijk de eigen inbreng meer zichtbaar is als er tzt moet worden afgerekend.

Het is dan toch handig om de oorspronkelijke stukken er nog bij te hebben, al is het maar ter controle.

Link naar reactie
  • 0

Als straks de boekwaarde van het pand onder de halve woz waarde zakt, moet er weer opgewaardeerd worden.

Ehm, nou, bijna dan. Er mag in dat geval niet verder worden afgeschreven, maar verder zijn er geen gevolgen (dus ook geen opwaardering).

 

Op zich is het bij een IB-onderneming niet nodig om de stukken zo lang te bewaren. Bij de aanschaf verwerk je de privestorting en verder is het niet meer relevant. Je gaat dan immers uit van de boekwaarde, waarin die privestorting al is verwerkt. Het enige moment waarop heffing zou kunnen aangrijpen, is dan het moment van de storting. Na afloop van de navorderingstermijn van 5 (soms 12) jaar, kan daar niet meer op worden teruggekomen.

 

Bij een BV speelt wat anders: Bij de vervreemding van een aanmerkelijk belang wordt het verschil tussen opbrengst en de verkrijgingsprijs belast. Als je die 100k als informeel kapitaal hebt ingebracht, dan zul je dat goed moeten administreren om ook later nog de verkrijgingsprijs te kunnen onderbouwen - die blijkt immers niet uit de balans van de vennootschap. Waarbij het overigens alleen maar een hulpmiddel is, het is niet noodzakelijk om te hebben, maar wel makkelijk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dan kan ik toch de 100k (destijds privé gestort) terugstorten op mijn privé rekening, zonder hier wederom belasting over te betalen

Ja. Die 100k die je er nu in stopt via een privéstorting heeft geen invloed op de winst (dus je hebt niet ineens 100 verlies), en als je die 100k er straks weer uit haalt via een privé-onttrekking, heeft dat ook geen invloed op de winst.

 

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je straks voor 100k verkoopt, maar dat je in de tussentijd wel op het pand hebt afgeschreven. Dan ontstaat er natuurlijk wel winst, maar alleen maar omdat je eerder kosten hebt geboekt, dus dat valt dan over de jaren heen weer tegen elkaar weg.

 

 

Hallo deca2000,

 

De situatie zoals hierboven geschetst, is juist. Vanwege de fiscale aspecten en mogelijkheden is het wellicht verstandig om advies te vragen aan een fiscaal adviseur over je persoonlijke situatie.

 

Ook kun je een standpunt laten bepalen door de belastinginspecteur. Dit kan door een uitgebreide motivatie te sturen naar je regiokantoor: http://bit.ly/KNYxTk

 

Vriendelijke groet,

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.