• 0

Risico's van verlenen van een (letter of invitation) visum aanvraag.

Eerst een stukje voorgeschiedenis.

 

Vorige week kreeg ik per mail een vraag van iemand uit India. Hij was geïnteresseerd in mijn producten en wou graag eens langskomen om de producten te bekijken en voor advies.Prima, kom maar langs.

Hiervoor had hij een "letter of invitation" nodig zodat hij een visum kon aanvragen.

 

Er zijn nog diverse mails over en weer verstuurd waarin mijn vragen niet werden beantwoord, eerder ontweken. Ook is er tot de op de één na laatste mail niet eens gesproken over mijn producten, alleen maar algemeen over "producten en diensten"

In de laatste mail gaf de beste man aan dat als ik hem niet vertrouwde hij wel naar mijn concurrent ging. Aangezien ik het geheel niet vertrouw heb ik hem hier succes mee gewenst.

 

Maar nu mijn vraag, stel dat ik hem de letter of invitation had gegeven, welk risico zit hier dan voor mij aan?

Ik heb contact gehad met de IND en volgens hen komt het er in het kort op neer dat:

Als ik aangeef niet garant te willen staan en ook geen logies verleen er voor mij geen risico is. Wat zou dan de reden kunnen zijn voor hen om toch op deze manier een visum te verkrijgen?

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Basto,

 

Heb zojuist even de marktadviseur India (van NL EVD Internationaal) over jouw vragen gesproken. Van dit soort situaties had hij wel vaker gehoord. Hij vertelde me dat er voor dergelijke visumaanvragen (lastige) procedures bestaan. Voor meer informatie raad ik je aan te informeren bij het Nederlands Consulaat-Generaal in Mumbai. Mogelijk kunnen zij een antwoord geven op jouw vraag:

Wat zou dan de reden kunnen zijn voor hen om toch op deze manier een visum te verkrijgen?

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je voor een Schengenvisum (Nederland doet daaraan mee) aantonen dat je een ziektekostenverzekering hebt die je dekt tijdens het verblijf (voor 30.000 euro) en je moet aantonen voldoende cash geld te hebben om je verblijf te bekostigen. Afhankelijk van de duur van het geplande verblijf zal dat wel oplopen. Alternatieve oplossing is een borgstelling door de persoon die je bezoekt. Maar dan moet die weer voldoende middelen hebben natuurlijk. Dus ik denk dat hij achter die borgstelling aan zat maar geen idee.

 

Omgekeerd heb ik bvb trouwens als Nederlander ook een invitation letter nodig om een multiple entry business visa voor China te kunnen krijgen. Een toeristenvisum voor 1 of 2 entries is daar geen probleem maar aangezien ik in oktober in Shenzhen wil verblijven en van daaruit ook enkele malen naar Hong Kong wil gaan heb ik een multiple entry visa nodig. Die brief kon worden gemaakt door de organisatie van de trade fair die ik bezoek in Canton overigens :)

Link naar reactie
  • 0

Nynke, bedankt voor de informatie. Maandag maar eens achter aan bellen. Niet dat ik dit persoon nog een letter of invitation wil verlenen maar ik ben benieuwd naar de motivatie van de man uit India.

 

Anthony, dit klopt. Je moet inderdaad aantonen dat je voldoende middelen hebt om de reis en het verblijf te kunnen bekostigen.

Dat van die borgstelling was ook mijn eerste gedachte maar dit was niet het geval.

In één van de eerste mails heb ik hem aangegeven dat ik eerst meer zekerheid van hem wou hebben voordat ik de letter of invitation stuur. Dit omdat ik aansprakelijk kan zijn** voor zijn kosten en dergelijke. Volgens hem kon ik aangeven dat ik nergens voor verantwoordelijk wil zijn en dat hij alle kosten op zich neemt.

Het lijkt hier dus niet om de borgstelling te gaan.

 

** Afhankelijk van hoe je het formulier invult, je kunt aangeven dat je niet garant staat en dat je geen logies verleent. Ik weet alleen niet hoe groot de kans dan nog is dat je de letter of invitation krijgt.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.