Jump to content

Basto

Legend
  • Content Count

    317
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geen

Company info

  1. Dank voor de reacties. Het actievestoffendossier is inderdaad iets wat ik kan verkopen indien ik dit wil. Een collega zou dit over kunnen nemen om zijn producten te certificeren. Op dat moment mag/kan ik mijn producten niet meer certificeren. Voor het productdossier geldt eigenlijk hetzelfde. Alleen is dit dan gekoppeld aan de producten die wij bouwen. Een overname kan, maar is alleen waarschijnlijk bij een bedrijfsovername of overname van bepaalde activiteiten. Als ik uw beider meningen zo lees dan zou ik met mijn accountant in overleg moeten en aangeven dat ik een ander (verdedigbaar) standpunt heb als dat zij hebben. Ik ga eens even bekijken hoe ik dit het beste kan omschrijven, wellicht dat ik hen ook kan wijzen op dit topic.
  2. Er is maar één Nederlandse collega actief in het consortium, zij hebben zich niet ingekocht maar geholpen bij het opstellen van het dossier. Helaas zijn die niet scheutig met informatie hoe zij dit hebben aangepakt. De andere leden heb ik nog niet direct gevraagd, enkele hebben aangegeven dat het lokaal als ontwikkeling en onderzoek wordt gezien. Tot op heden heeft alleen de accountant er naar gekeken en een standpunt ingenomen. De belastingdienst heb ik hier nog niet over benaderd. Dat is ook nieuw voor mij, hoe gaat dat in zijn werk? Blijft zeker een complex vraagstuk.
  3. Toch nog even terugkomend op dit onderwerp. Afgelopen week bij een bijeenkomst van het consortium geweest en daar is van alles besproken, waaronder het feit of dit wel of geen investering is. Eerst wat meer achtergrond informatie omdat ik mogelijk niet volledig ben geweest. Het actievestoffendossier waar wij nu mede eigenaar van zijn is opgesteld na ontzettend veel onderzoek van de betrokken partijen. Ten tijde van het onderzoek waren wij hier niet bij betrokken, vandaar dat wij een vergoeding hebben betaald om ons in te kopen. Ik heb feitelijk dus de uren afgekocht. Inmiddels zijn we op het punt dat we met zijn allen productdossiers moeten opstellen. Dit omvat wederom veel onderzoek zoals Opstellen van richtlijnen voor allerlei toepassingen van de biocide Opstellen van nieuwe teststandaarden (alle huidige teststandaarden zijn van toepassing op conventionele biocides, onze biocide valt daar niet binnen) Het uitvoeren en laten analyseren van effectiviteit studies Overleggen over doseringen, opzet van systemen, etc enz. Een deel van deze zaken wordt door onderzoeksinstituten uitgevoerd, andere zaken worden door de individuele leden van het consortium uitgevoerd (wij werken hier ook aan mee). Wij dragen een deel van de kosten naar rato (totale kosten gedeeld door de deelnemers). Ook zullen wij hier de komende jaren honderden uren aan moeten besteden. En ook zullen er behoorlijk wat reiskosten gemaakt worden in de komende jaren. In veel landen binnen de EU (UK, DE en andere) kunnen alle kosten als R&D geboekt worden met dito aftrekosten. Nederland staat bekend als innovatief en heeft ook allerlei regelingen om dit te stimuleren. Ik vind het dan ook vreemd dat hier in Nederland dan eigenlijk weinig mogelijk is. Veranderd de mening over investeringsaftrek op basis van bovenstaande informatie of niet? WBSO schijnt dit niet onder te vallen omdat je niet echt een nieuw product ontwikkeld in de ogen van de RVO. Ruud, goodwill is in dit geval niet van toepassing. De sector is geconfronteerd met zeer strenge regelgeving. Als de sector hier niets mee had gedaan dan was 80% van de toepassingen verboden geworden. Gelukkig is er iemand zo verstandig geweest om hier beter over na te denken als dat ik destijds heb gedaan. Hij heeft een werkgroep opgericht om aan deze regelgeving te gaan voldoen. Inmiddels zitten er zo'n 40 bedrijven in dit consortium.
  4. Dank voor uw reactie. In dat geval is het jammer maar helaas dus geen investeringsaftrek mogelijk. De titel kan ik volgens mij niet veranderen, uw suggestie dekt de lading inderdaad wel beter.
  5. Over het algemeen ben je met een warmtepomp zeker niet goedkoper uit dan met een gasgestookte ketel. Gezien de prijsverwachting van gas zal dit over een aantal jaar wel veranderen schat ik zo. Zonnepanelen is prachtig zolang er nog gesaldeerd mag worden. Op het moment dat dit niet meer kan wek je de energie op, op het moment dat je het niet nodig hebt. Je warmtepomp is een enorme energieverbruiker, vooral op het moment als het buiten guur weer is, en er weinig zon schijnt. En laten je zonnepanelen op dat moment juist weinig energie opwekken. Naar mijn idee zou je best zonnepanelen kunnen toepassen, maar dan een systeem wat je continue verbruik zo'n beetje dekt. Ik kan het bericht van Frank onderschrijven. Wel met de opmerking dat het ontzettend moeilijk is om kundige mensen te vinden op dit vlak. Wij zijn bezig met een kleine versie van het project wat jij wil gaan uitvoeren ( 3 woningen). Diverse mensen over de vloer gehad maar >80% heeft inhoudelijk te weinig kennis om ze serieus te nemen. Zeker op het gebied van warmtepompen is het een drama qua kennis.
  6. Wat is de reden dat je naar een warmtepomp toe wil? Is dat om het energielabel omhoog te krijgen of verwacht je daar kosten mee te besparen? Voor een dergelijk pand kun je een lucht/water warmtepomp direct vergeten. Een water/water warmtepomp systeem is hiervoor veel interessanter, zeker als je een centraal systeem aanlegt. Je kunt met het warmtepomp systeem dan ook direct koelen, dan hoef je niet in een airco te investeren. Betreft het dubbelglas versus tripleglas, als je goed tripleglas neemt dan isoleert dit wel degelijk een heel stuk beter als dubbelglas. HR++ heeft volgens mij een U waarde van 0,7, tripleglas 1,1. Of een zonneboiler interessant is hangt ook van de opbouw en toepassing van je pand af. Gezien de toepassing zou het naar mijn idee wel meerwaarde kunnen hebben om in een deel van de warmtevraag te kunnen voorzien. In de geschetste situatie zal de warmtevraag vrijwel zeker groter zijn als de koudevraag.
  7. Enkele jaren geleden heb ik al eens wat vragen gesteld over het voldoen aan wetgeving en de kosten daarvan. Destijds leek dit onhaalbaar maar we zijn er toch in geslaagd om mee te doen in dit proces. In het kort komt het er op neer dat wij een flink bedrag hebben betaald om ons in te kopen in een consortium. Hierdoor zijn wij mede eigenaar geworden van een actieve stoffendossier. Alle leden van het consortium zijn nu gezamenlijk bezig om aan de rest van de regelgeving te gaan voldoen. Dit is een lopend proces wat ook nog een hoop geld kost. Het bedrag wat wij hebben betaald om ons in te kopen in het consortium zie ik als een investering. De accountant ziet dit anders en heeft dit als een soort van licentie/vergunning geboekt. Belastingtechnisch loop ik daardoor dus een hoop investeringsaftrek mis. Als de accountant het bij het juiste eind heeft dan is dat helaas niet anders, maar de bedragen zijn dusdanig groot dat ik het graag toch dubbel check. Wat achtergrond informatie. Hadden wij ons niet ingekocht in het consortium dan waren wij 80% van onze markt kwijt geweest. Op dit moment zijn we met het consortium bezig om onze producten gecertificeerd te krijgen. Dit proces duurt naar verwachting nog wel een jaar of twee. Als wij een goedkeuring krijgen dan is deze naar alle waarschijnlijkheid 10 jaar geldig. Daarna moeten we het hele circus wederom doorlopen. Volgens de accountant komen alleen onroerende zaken zoals machines, panden, gereedschap, etc in aanmerking als investering. Zoals vermeld ziet hij het inkopen in het consortium als een licentie om onze producten te mogen leveren aan bepaalde marktsegmenten. Ik zie het als een investering om producten te kunnen maken en te kunnen vermarkten. Is er op basis van deze informatie iets te zeggen over het wel of niet in aanmerking komen van een investering? Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het graag.
  8. Vandaag ontving ik een factuur van bedrijfspagina.nl voor een advertentie die geplaatst zou zijn van maart 2018 tot maart 2019. Of ik even €299 ex btw wil overmaken. Ik heb met deze club nooit een overeenkomst afgesloten dus de factuur is onterecht, dat heb ik hen ook per mail gemeld. Dit bericht is bedoeld als waarschuwing voor anderen. bedrijfspagina.nl is onderdeel van Besa Media BV in Heerhugowaard. Men heeft een postadres in Eindhoven.
  9. Wat houdt dit voor mij in? Dat Markel bewijs moet leveren dat deze verhoging noodzakelijk is?
  10. Ah, op die manier. Geen idee of die regeling er ook is voor BAV. Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt of over gehoord.
  11. Daar ben ik ook mee gestart, maar blijkbaar zijn er niet zo veel die de "maak industrie" interessant vinden. Wat bedoel je hiermee?
  12. Zoals vermeld geeft men verder geen reden op buiten het portefeuille verhaal. Ik heb gedurende de looptijd van deze verzekering nog nooit een schade geclaimd. Ik ben in ieder geval dus niet de oorzaak van het uitblijven van de winst ;D
  13. Niet dat ik mij kan herinneren. Wellicht draaien ze al die jaren al geen winst ;) Dank voor de tip betreft het opvragen van het bericht van de verzekeraar. Ga ik direct doen.
  14. Nee, ik heb alleen een melding van mijn tussenpersoon ontvangen. Het betreft de portefeuille van de verzekeraar.
  15. Dank Norbert, inderdaad wel benieuwd of jouw relaties ook een verhoging te wachten staat. En zo ja, of deze ook zo extreem is.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept