Ga naar inhoud
Geplaatst:

wulmpie123

Hallo allemaal!

Op dit moment ben ik bezig met het opheffen van mijn eenmanszaak. Na twee jaar wat aangemodderd te hebben ben ik er wel klaar mee. Nu heb ik mijn activiteiten sinds 31.12.2011 gestopt. Nu vroeg me af of iemand mij kan helpen bij het bereken van mijn stakingswinst. Gezien mijn geringe balans moet dit volgens mij niet zo moeilijk zijn, echter kom ik er totaal niet uit. De balans zit er als volgt uit:

Acitva

Inventaris        380

Te vord. BTW    48

Bank        253

Totaal         681

Passiva

Eigen vermogen    2.661

Verlies 2010    (1.512)

Verlies 2011    (711)

Totaal        437

RC Prive        202

Crediteuren        41

Te bet. BTW vj    1

Totaal        681

* Inventaris betreft een computer die onlangs overleden is;

* BTW vorderingen zijn nog niet afgelopen, aangifte moet nog ingediend worden over Q2, Q3, Q4. Q1 is afgewikkeld;

* Crediteuren zijn in 2012 betaald uit prive vermogen. Bankrekening is per 31.12.2011 opgeheven en saldo is overgeboekt naar prive.

Het zou super zijn als iemand me hier mee kan helpen. Ik heb ahv eerdere topics het zelf proberen te berekenen maar ben bang dat ik het niet goed doe :-[ Indien aanvullende info nodig is hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Wim

Featured Replies

Geplaatst:

odeon

Beste Wim,

Met 1 blik op jouw stakingsbalans heb ik gezien, dat er waarschijnlijk geen stakingswinst is. Er zijn geen stille reserves, het lijkt me zeer aannemelijk dat er geen goodwill is en ik zie ook geen fiscale reserves. Dus geen stakingswinst.

Als de computer onlangs "overleden" is, mag je deze afwaarderen naar nihil en dat levert dus een extra verlies op van € 380.

De post RC privé begrijp ik niet, want als je een eenmanszaak hebt, kun je geen rekening courant privé hebben. Waarschijnlijk moet je deze post toevoegen aan je eigen vermogen.

Een post Te betalen BTW vorig jaar € 1 is redelijk onzinnig en kan dus afgeboekt worden. (Ik neem tenminste aan dat je voor € 1 geen suppletie-aangifte gaat indienen. Zitten ze bij de BD ook niet op te wachten).

De slotbalans wordt dan:

Te vorderen BTW 48

Bank 253

Totaal activa 301

Eigen vermogen 260

Crediteuren 41

Totaal passiva 301

Vraagje: Waarom ga je door met het indienen van BTW-aangiften, terwijl de zaak is gestopt op 31-12-2011?

Succes,

Odeon

Geplaatst:

wulmpie123

• Auteur

Beste Odeon,

Dank voor je berichtje! Zo kan ik er wel mee leven :) Heb BTW aangiftes wel gedaan maar moet nog aangepaste aangiftes doen over de laatste 3 kwartaal.

Ik heb zojuist mijn gegevens ingevuld in het inkomstenbelastingprogramma van de belastingdienst. Onder aan de streep krijg ik een paar honderd euro terug, net als voorgaand jaar. Is dit normaal, het voelt niet goed namelijk. Ik heb geen investeringsaftrek, startersaftrek of wat dan ook ingevuld, maar krijg toch een teruggave?

Groeten,

Wim

Geplaatst:

fvddungen

Ja hoor, kan prima. Dat wordt verrekend met de inkomstenbelasting, die je betaalt over de inkomsten van je vaste baan.

Zelfstandige loonslaaf

Geplaatst:

wulmpie123

• Auteur

Oke dank! Dan ben ik er klaar voor om hem in te dienen :)

Bedankt beide!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.