• 0

Borgstellingskrediet aanvragen

Ik heb bij de ABN-AMRO bank gevraagd of een borgstellingskrediet voor mijn firma mogelijk was en welke gegevens zij nodig hadden: Het antwoord / de bereidheid was JA!

Mijn onderneming bestaat al 25 jaar en is een besloten vennootschap en heeft 3 persoonlijke holdings als eigenaar. Waaronder die van mijzelf

Oja, mijn onderneming draait al 25 jaar met winst.

Er zijn voor het RC krediet van 300.000,- geen zekerheden afgegeven: alleen onderpand debiteuren en voorraden.

Het balans totaal is EUR. 1.447.241,-

De volgende gegevens moet ik verstrekken:

 

- Een ondernemersplan inclusief investeringsplan.

- Jaarrekening 2011 (reeds in ons bezit)

- IB-aangifte 2011

- Cijfers t/m juli 2012

- Prognose(inclusief liquiditeitsoverzicht)

 

Met name IB vind ik een vreemde zaak.

(inkomstenbelasting) Ik kreeg een warrig verhaal over de "persoon" achter de ondernemer. Tsjonge ze kennen mij al 25 jaar.

Kan iemand mij vertellen die een borgstellingskrediet aanvroeg, welke papieren, gegevens door de bank werd gevraagd.

Volgens mij hanteert elke accountmanager naar willekeur zijn eigen vragen.

Om volledig inzicht te krijgen waar hij de zekerheden op kan vestigen.

 

Ook is het mij opgevallen dat niet elke bank/accountmanager (meerdere banken gevraagd. o.a. Rabobank) de MOEITE wil nemen een borgstellingskrediet aan te vragen.

Gehoorde uitspraken: is veel werk, wij moeten aan veel eisen voldoen, wij worden ook afgerekend.

 

Graag uw /jullie ervaringen in deze.

Met vriendelijke groet,

 

M.Elbers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind het op zich geen vreemde zaak dat men om je IB aangifte vraagt. Het feit dat je al 25 jaar klant bent bij de bank wil nog niet zeggen dat de bank alles van je weet. De bank moet zich er van vergewissen dat de zekerheden niet door de eigenaren zelf ingebracht kunnen worden. Namelijk is met succes een beroep doen op de borgstelling waarschijnlijk nietm mogelijk als blijkt dat redelijkerwijs een borgstelling gegeven had kunnen worden door de aandeelhouders.

 

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat andere banken terughoudender zijn in het in behandeling nemen van je aanvraag. Een borgstellingskrediet vraagt de bank niet aan, een bank verstrekt het zelf. ACHTERAF zal pas blijken of de bank voldaan heeft aan de criteria. Daarnaast zal het voor de andere bank minder interessant zijn omdat het krediet dus tegen secundaire zekerheden verstrekt is. Naast de gevraagde investering zal de borgstelling max. 50% bedragen. Afhankelijk van de solvabiliteit en performance van je onderneming (alleen winst zegt niet zoveel) zal de bank een behoorlijk hoog verliesrisico aan je krediet moeten toekennen (Expected Loss). Met het oog op BASEL 3 is dat voor geen enkele bank wenselijk.

Link naar reactie
  • 0

Korte reactie: als er sprake is van een gezonde exploitatie en balanpositie, op grond waarvan een bank kan/wil financieren, maar gebrek aan zekerheden kan er een staatsgarantie(=borgstellingskrediet) worden ingehesen. Als er al een krediet van 300/m is verstrekt, kan een borgstellingskrediet niet ter vervanging worden aangevraagd.

 

Als de aanvraag dient ter financiering van een BV zal altijd een borgtocht van de DGA(S) worden verlangd van minimaal 25 % van het kredietbedrag. Aangifte IB wordt gevraagd om die borgtocht te kunnen beoordelen.

 

Voor veel accountmanagers zijn alle ins-en outs van een dergelijk krediet veelal onvoldoende bekend, vandaar ook dat warrige verhaal.

De voorwaarden op grond waarvan een beroep kan worden gedaan op een staatsgegandeerd krediet zijn overigens strak omschreven en voor een bank best bewerkelijk.

 

Waarom heb je zelf om een garantiekrediet gevraagd?

Link naar reactie
  • 0

 

 

In een borgstellingskrediet stelt de overheid zich garant voor terugbetaling van het bedrag aan de bank, mocht jij failliet gaan. Maar daarna komt de overheid het bij jou halen, met dezelfde vasthoudendheid als een bank. Je tekent prive mee, dus komen ze het geld bij jou persoonlijk halen tot de laatste cent.

Weet waar je aan begint.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

In een borgstellingskrediet stelt de overheid zich garant voor terugbetaling van het bedrag aan de bank, mocht jij failliet gaan. Maar daarna komt de overheid het bij jou halen, met dezelfde vasthoudendheid als een bank. Je tekent prive mee, dus komen ze het geld bij jou persoonlijk halen tot de laatste cent.

Weet waar je aan begint.

 

 

Klopt !!, bij een BV wordt een borgtocht gevraagd die verhaald wordt bij default, en bij een eenmanszaak of VOF hang je er toch persoonlijk aan vast, dus dat maakt dan geen verschil.

 

Maar als er niet gefinancierd kan worden vanwege een tekort aan bancaire zekerheden is het toch een mooie oplossing.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als er niet gefinancierd kan worden vanwege een tekort aan bancaire zekerheden is het toch een mooie oplossing.

 

Niet als je, zoals op HL al 's gemeld, een jonge starter bent, het niet redt, en dan op 24 jarige leeftijd een schuld aan de overheid hebt van 3 ton, en de overheid zet alle middelen in om het geld volledig van je terug te krijgen. Dan is de keuze de rest van je leven in de bijstand, of emigreren. Die zelfde jongen heeft in zijn emigratieland wel fatsoenlijke financiering van zijn bedrijf gekregen, geen lening maar vc.

 

Ik ben wel blij dat Abn Amro mij een borgstellingskrediet tot tweemaal toe weigerde, anders had ik nu met een vijf keer hogere persoonlijke schuld gezeten. Of misschien was het bedrijf dan niet failliet gegaan, dat kan ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Niet als je, zoals op HL al 's gemeld, een jonge starter bent, het niet redt, en dan op 24 jarige leeftijd een schuld aan de overheid hebt van 3 ton, en de overheid zet alle middelen in om het geld volledig van je terug te krijgen. Dan is de keuze de rest van je leven in de bijstand, of emigreren. Die zelfde jongen heeft in zijn emigratieland wel fatsoenlijke financiering van zijn bedrijf gekregen, geen lening maar vc.

 

Als ondernemer ga je een avontuur aan waar risico's aan vast zitten, indien daar een externe financier bij betrokken is en je maakt afspraken voor betaling rente en aflossing, wat is daar mis mee dat die financier bij het stoppen van die onderneming zijn ter beschikking gestelde middelen terugvraagt, ook al is het de overheid die zich garant heeft gesteld.?

( en het gaat hier dudielijk niet over risicokapitaal!)

Je weet van te voren welke verplichtingen je aangaat. toch ?

 

Als het helemaal "links af" dreigt te gaan zijn er mogelijkheden zoals faillissement/WSNP, zijn welliswaar niet ideaal als ik dat zo mag zeggen, maar geven toch een "ontsnappingsroute" aan, om op redelijk korte termijn een nieuwe start te maken. Emigreren is met lopende verplichtingen, weglopen voor je verantwoordelijkheden, ben benieuwd hoe de reguliere crediteuren daar dan over denken.

 

Dat jij achteraf blij bent dat toendertijd een garantiekrediet is geweigerd, snap ik volkomen, maar jij bent niet weggelopen voor je verantwoordelijkheid en dat siert je als ondernemer !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Korte reactie: als er sprake is van een gezonde exploitatie en balanpositie, op grond waarvan een bank kan/wil financieren, maar gebrek aan zekerheden kan er een staatsgarantie(=borgstellingskrediet) worden ingehesen. Als er al een krediet van 300/m is verstrekt, kan een borgstellingskrediet niet ter vervanging worden aangevraagd.

 

Als de aanvraag dient ter financiering van een BV zal altijd een borgtocht van de DGA(S) worden verlangd van minimaal 25 % van het kredietbedrag. Aangifte IB wordt gevraagd om die borgtocht te kunnen beoordelen.

 

Voor veel accountmanagers zijn alle ins-en outs van een dergelijk krediet veelal onvoldoende bekend, vandaar ook dat warrige verhaal.

De voorwaarden op grond waarvan een beroep kan worden gedaan op een staatsgegandeerd krediet zijn overigens strak omschreven en voor een bank best bewerkelijk.

 

Waarom heb je zelf om een garantiekrediet gevraagd?

Het was een voorstel van de accountmanager!!

Link naar reactie
  • 0

Ok dan is me dat duidelijk.

Je hebt al een financiering van 300/m in rekening courant waarbij verpanding voorraden en debiteuren als zekerheid dient. Vraag je die extra financiering tbv uitbreiding machinepark of onroerend goed? In het laatste geval dien je rekening te houden dat voor het garantiedeel een aflossingstermijn gaat gelden van 12 jaar.

 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze aub

Link naar reactie
  • 1

 

 

Als ondernemer ga je een avontuur aan waar risico's aan vast zitten, indien daar een externe financier bij betrokken is en je maakt afspraken voor betaling rente en aflossing, wat is daar mis mee dat die financier bij het stoppen van die onderneming zijn ter beschikking gestelde middelen terugvraagt, ook al is het de overheid die zich garant heeft gesteld.?

( en het gaat hier dudielijk niet over risicokapitaal!)

Je weet van te voren welke verplichtingen je aangaat. toch ?

 

Daar is alles mis mee, want je wenst niemand toe dat ze in prive tonnen aan de bank of aan de overheid moeten terugbetalen. Je moet een bedrijf met risicokapitaal financieren, en niet met een lening, dat lijkt me duidelijk. Omdat in ons land risicokapitaal zo goed als afwezig is, althans voor starters en voor technologiebedrijven, kun je dus hier eigenlijk geen tech bedrijf starten, anders dan een dienstverlener.

 

En nee, je weet van te voren niet welke verplichtingen je aan gaat. Ik heb dat hier al 's gepost. De accountmanager van Abn Amro wilde ons zo graag een krediet geven dat hij vrijdag 's middags tegen vijven spontaan het kantoor binnenkwam, met een kredietovereenkomst, en "wilt u hier even tekenen, dan komt het allemaal goed", en dan het verraderlijke "dan moet u hier rechts ook even tekenen", en je hoofd staat er niet bij want hij kwam onaangekondigd, en later zit je met de brokken. En natuurlijk moet je de kleine lettertjes lezen, maar je hebt ook een roze bril op als je weet dat je de salarissen over een paar dagen moet betalen en dat je daar niet genoeg cash voor hebt. Wie tekent dan niet? Als ik toen geweten had wat ik nu weet, had ik die man met een hockeystick mijn bedrijf uit gejaagd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.