• 0

Ideële ambities vanuit holding vormgeven

Ik heb binnen mijn holding wat geld opgebouwd. Nu zou ik graag voor een aantal sportverenigingen een accomodatie willen aanschaffen om deze dan weer te verhuren. Voor deze accomodatie heb ik geen winstoogmerk, maar wel een break-even oogmerk. Doel is ideeel, namelijk het stimuleren van de sport. Ik zou de activiteiten in mijn holding kunnen doen, of in een werkmaatschappij maar misschien zijn er andere constructies met een vereniging, stichting oid.

 

Ik wil wel:

- volledige controle over mijn financiele inbreng

- zelf volledige controle hebben over de entiteit

 

Wat is een handige opzet?

 

Aanvulling 22:32 een plus draaien is wel de opzet, maar dat wordt weer geinvesteerd in het geheel. Een break-even oogmerk is derhalve misschien geen goede benaming, omdat ik wel winst wil draaien om de accomodatie uit te breiden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aanvulling 22:32 een plus draaien is wel de opzet, maar dat wordt weer geinvesteerd in het geheel. Een break-even oogmerk is derhalve misschien geen goede benaming, omdat ik wel winst wil draaien om de accomodatie uit te breiden.

Als ik je goed begrijp is je enige verschil met een 'commerciele' sport-toko dat je er geen salaris uit wil trekken. Of wil je de uren die je besteedt hieraan ook vergoed zien?

 

Ik sluit me aan bij Jazzy, goed punt. Denk na of je de potentiele risico's in je holding wil hebben of in een afzonderlijke werkmaatschappij.

 

 

Je kunt een stichting oprichten met als doel 'het bevorderen van sportbeoefening en mooie dingen voor de mensen' en vanuit je holding een lening verstrekken aan deze stichting. Of een gift. Een gift zal de Belastingdienst niet als een zakelijk motief beschouwen, dus je loopt het risico op het mogen betalen van dividendbelasting als de inspecteur vindt dat vooral jouw persoonlijke behoeften hiermee bevredigd worden.

Als er sprake is van een lening zal de lening een 'zakelijk' rentepercentage moeten kennen, o.a. afhankelijk van het gelopen risico, het onderpand, etc.

Daarnaast heeft een stichting een bestuur en op een bepaald moment gaan die iets anders doen dan wat jij verwacht. Dan kun je natuurlijk je geld terugeisen en de sportfaciliteit failliet laten gaan omdat de financiering er uit getrokken wordt, maar dan heb je nog niks bereikt.

 

Verenigingen zijn - als het om controle gaat - nog erger. Een vereniging heeft leden, een bestuur en het beleid wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering. Als je daar geen meerderheid hebt, heb je geen allesbeslissende controle. Ik weet niet of het mogelijk is om een besloten vereniging op te richten met slechts één lid, noch wat daarvan het voordeel zou zijn.

 

Ik raad je aan om nog even na te denken over controle-kwesties. Met een sympathieke stichting heb je minder controle, maar kom je een stuk makkelijker binnen bij een gemeente, die wellicht wel wil bijdragen aan je mooie plannen. Met een bv oogt dat toch anders, zelfs al heb je slechts een bescheiden winst-doelstelling.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.