• 0

Starten per 2013, nu al inschrijven?

Momenteel ben ik in loondienst, wat ik zal doorzetten tot 31 december 2012, het idee is om vanaf 1 januari aan de slag te gaan als ZZP-er. Nu komen daar uiteraard wat start-up kosten bij kijken zoals visitekaartjes, website en diverse kantoorartikelen.

 

Is het verstandig om me nu alvast in te schrijven, en het eerste boekjaar waarschijnlijk met verlies af te sluiten en de BTW van de aanloopkosten kan terugvorderen, of kan ik beter pas op 1 januari beginnen, en de aanloopkosten dan invoeren (naar wat ik begrijp is de BTW dan niet terug te vorderen).

 

Vanuit mijn denkwijze lijkt een inschrijving nu alvast een voordeel te hebben om bijv. een Makro pasje te kunnen halen, en daar mijn kantoorartikelen te kopen.

 

Daarnaast weet ik niet in hoeverre het effect zal hebben op mijn huidige situatie in loondienst? Mijn huidige werkgever weet van mijn plannen, daar ben ik heel open in. Het gevaar is er dus niet dat hij er 'per ongeluk' achter kan komen waardoor een vreemde situatie zou ontstaan.

 

BAMeffect.nl - Sociale webspecialist uit Rotterdam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het kan zeker geen kwaad om je al in 2012 in te schrijven als ondernemer.

 

De voordelen zijn:

[*]je staat al geregistreerd bij de kvk en de belastingdienst zodat de registratienummers al bekend zijn;

[*]met die registratienummers kun je dus nu al je briefpapier laten drukken, anders wordt dat pas in januari 2013.

 

De nadelen zijn:

[*]in 2012 betaal je nog aan de kvk, in 2013 wordt deze heffing afgeschaft;

[*]het kan zijn dat je over 2012 als een ondernemersaangfte IB moet doen (kan ingewikkeld en dus kostbaar zijn).

 

M.b.t. jouw argumenten:

[*]BTW over zakelijke verwervingen zonder daadwerkelijk ondernemer te zijn kan ook afgetrokken worden in 2013 (als zijnde voorbelasting betaald in de aanloopfase);

[*]Eventueel vérlies in 2012 zou onder voorwaarden ook in 2013 meegenomen kunnen worden (of in 2012 als verlies in de categorie Resultaat Overige Werkzaamheden (ROW) meegenomen kunnen worden);

[*]De MAKRO is leuk, maar zeker niet de plek waar je het scherpst je kantoorartikelen kunt kopen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.