Jump to content

Bammer

Senior
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Male
  • First name
    Leroy
  • Last name
    de Rouwe
  • Company or organization name
    BAMeffect
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Alles via Google :)

Company info

  1. Het risico is met name dat jij niet betaald gaat krijgen, maar dat had je al door denk ik :) Zelf vermijd ik dergelijke interim bureau's, er zijn er genoeg die met jou gewoon een betaaltermijn van 14 of 30 dagen willen aangaan, los van het feit of de opdrachtgever hen betaalt. Ideale situatie voor hen, wel ertussen zitten, de toeslag pakken, en compleet geen verantwoordelijkheid hoeven nemen. Wat het precies betekend voor je VAR-WUO durf ik niet te zeggen, maar kan me niet voorstellen dat dit een verschil maakt. De VAR heeft in mijn ogen vooral betrekking op je werkzaamheden (in welk verband) en niet zozeer op de mate van je betaal voorwaarden of die van de inhurende partij. Ik kan hier naast zitten uiteraard, ben op dit gebied geen expert.
  2. Jacobus, dank voor de suggestie. Helaas zat ik vorige jaren echt net onder de 52% grens, middelen heeft weinig zin in dit geval :) Brood, dat stuk kwam ik ook tegen, vooral het woordje 'maximaal' is interessant. Op de website van de Belastingdienst staat echter de volgende tekst, dat geeft meer aan wat Norbert zegt: "De toevoeging aan uw oudedagsreserve over een kalenderjaar is 12% van de winst, met in 2013 een maximum van € 9.542." Bron
  3. Dank voor je snelle antwoord Norbert. Goed om te weten ook dat het 12% of niets is, die indruk had ik nog niet.
  4. Na veel zoekwerk nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden, vandaar even de situatie hier geplaatst. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. De situatie: Dit jaar ben ik begonnen met een EMZ, dat loopt goed, en nu komen er wat luxe problemen naar boven drijven. De winst zal dit jaar dusver zijn dat ik qua inkomen een aardig eind in het 52% gedeelte van de belastingschijven terecht kom. Op zich erg goed, maar zonde om teveel naar de belasting te brengen uiteraard. Nu zijn er wat mogelijkheden om dit op een andere manier te investeren, denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van een pensioen. Dit kan erg interessant zijn om nu in te leggen, gezien dat vanaf mijn leeftijd (27) aardig rendeert met de jaren mee naar mijn pensioen leeftijd. Uiteraard scheelt dat nu ook fiscaal gezien een aardig bedrag. Echter, in de komende jaren wil ik graag verhuizen, met de focus op een koophuis. Wat mij al bekend is, is dat een hypotheekverstrekker minimaal 3 jaaroverzichten wil zien voor deze besluit een hypotheek te verstrekken. Met dat in het achterhoofd laat ik graag 3 sterke jaren zien qua winst, zodat de stap voor de hypotheekverstrekker gemakkelijk genomen is. Mijn twijfeling is dus tussen het inleggen in mijn pensioenvoorziening om te voorkomen dat nu een groot deel naar de belasting gaat, en eventueel niks inleggen, zodat een hypotheekverstrekker mijn bruto inkomen als hoger ziet, en daardoor waarschijnlijk soepeler is in het verstrekken van een hypotheek. Gezien een OR opbouwen eigenlijk een onttrekking is naar privé, lijkt het erop dat deze de winst niet drukt. Mocht ik nu beslissen om maximaal 12% van mijn winst in te leggen in een pensioenvoorziening, drukt dat dan direct mijn winst, en dus bruto inkomen, vanuit een hypotheekverstrekker gezien?
  5. En de kern van het probleem ligt volgens mij bij PostNL als ik het goed lees. Een postbus die vervolgens bezorgd wordt door PostNL lijkt dan niet een oplossing ;-)
  6. Qua boekhouden ben ik erg tevreden met eboekhouden.nl, lekker simpel in gebruik, en spreekt vooral in termen van geld ontvangen en uitgegeven, iets wat elke ondernemer wél begrijpt. Ook ik heb een flinke zoektocht achter de rug naar een goed bruikbaar programma, waar zelf boekhouden ook goed te doen is. Je kunt het gratis proberen, dat kan nooit kwaad :)
  7. Bammer

    Relatiebeding

    Kleine vraag en aanvulling van mij. Ik ga per januari als freelancer aan de slag in de webwereld, en verwacht wel wat klanten van mijn huidige werkgever die nieuwsgierig worden naar mijn diensten. Nu zal ik de eer aan mezelf houden, en eventuele aanvragen zeker in goed overleg met huidige werkgever behandelen, gezien werkgever altijd netjes en open is geweest naar mij toe. Vanuit mijn kant gezien weet ik echter niet goed waar ik rechtelijk sta. Wat betreft mijn huidige contract staat hier alleen letterlijk het volgende over vermeld: "Het aangaan van relaties met nieuwe klanten wordt vooraf besproken met de werkgever. Na toestemming van de werkgever kan de werknemer een relatie met een nieuwe klant ontwikkelen onder de naam en administratieven van de werkgever. In deze gevallen betreft het een klant van werkgever. Bij beëindiging van deze arbeidsovereenkomst blijven de klanten bij werkgever." Dat het klanten blijven begrijp ik, maar uit voorbeelden via Google staat vaak vermeld dat het de werknemer voor bijvoorbeeld een jaar niet is toegestaan om werkzaamheden uit te voeren voor deze bedrijven. Gezien hierin geen termijn staat, of ook maar iets over werkzaamheden na dienstverband ben ik niet zeker hoe ik dit kan/mag zien?
  8. Nog een kleine aanvulling, maak eerst een plan wat je wilt bereiken met een social media opzet en eventuele campagne. Te vaak komt het helaas voor dat een bedrijf mee wil doen met de massa, en daarom maar gaat twitteren of facebooken. Zonder een helder doel erachter kost dat vaak meer dan het oplevert, is het niet in geld, dan wel tijd of imago.
  9. Als je op korte termijn (enkele dagen tot maanden) wilt gaan starten maakt het weinig uit. Officieel dien je je in te schrijven voordat je naar buiten gaat treden met je naam, dus wat dat betreft zou je het alvast kunnen doen als je al weet dat je het door gaat zetten. Wellicht ken je iemand die een Makro of Sligro pasje heeft, dan kun je natuurlijk al gaan kijken. Er zijn verrassend veel mensen die een dergelijk pasje hebben viel mij op. Anders kun je wellicht de Sligro of Makro eens bellen om te informeren naar wat prijzen. Mits je niet het hele assortiment wilt weten qua prijs zullen ze je best willen helpen. In mijn ervaring schelen beide winkelketens niet heel erg qua kosten met de normale detailhandel, en zijn ze gemiddeld nog duurder ook. Afhankelijk van de producten die je wilt indexeren kun je dus ook in de winkels in de buurt terecht, of eventueel op internet.
  10. Haha, geweldig voorbeeld van out of the box denken dit, reusje voor de originaliteit! In de praktijk kan ik me voorstellen dat dit de debiteur inderdaad gaat irriteren. Hoewel ze natuurlijk wel verplicht zijn om te betalen, kan de gun factor wel lager en lager worden op deze manier, waardoor de wil om daadwerkelijk te betalen misschien echt nihiel wordt. Heeft een beetje twee kanten denk ik. Mocht je structureel echt iemand hebben die wel kan betalen, maar dit gewoon niet doet, dan zal je hiermee ook niks oplossen ben ik bang. Er blijven altijd debiteuren die letterlijk denken: "prima, maak maar over joh, ik betaal toch niks". Nodeloos te zeggen, maar zulke mensen zijn we allemaal liever kwijt dan rijk :)
  11. Stuur gerust door, ik heb pas een eigen versie gemaakt en uitgedacht, dus ik denk dat ik je zeker wat positieve feedback kan geven.
  12. Wellicht kun je terecht bij Agentschap NL? Ik ken niet alle details, maar heb wel meegewerkt aan een product dat per buitenlands kantoor (NBSO) bijhoud wat de marktscans, visitors en trade requests zijn. Vanuit dat punt weet ik dat ze (kosteloos) kunnen helpen bij een markt scan en eventueel onderzoek naar mogelijke partners daar. Welke afdeling je daarvoor precies kunt benaderen kan ik je helaas niet zeggen, maar wellicht is dit al een goede richting? Meer informatie die ik zo snel kan vinden plus wat uitleg, zoals je zult lezen onderdeel van EVD International, sponsor van het forum :) http://www.hollandtrade.com/matchmaking/dutch-representatives/nbso/
  13. Klinkt erg aantrekkelijk, en kan dat ook zeker zijn. Maar alles valt of staat met de helderheid en duidelijkheid in communicatie. Mijn eigen ervaring is wel positief, maar vooral voor kleinere (totaal)klussen. Geef de andere partij ook wat tijd om te wennen aan jouw manier van werken, denken en uitvoeren. Zeker in het begin wordt vaak gezegd "we snappen het, we gaan het maken, komt helemaal goed", en daarna worden pas de verschillen duidelijk in de uitleg en interpretatie van een idee. Bij grotere projecten is het al een uitdaging om met de klant op één lijn te komen, en het product neer te zetten zoals de klant dat in het hoofd heeft. Om dan ook nog eens een derde partij daarvan te overtuigen is een flinke stap met een groot risico. Daarnaast komen dan ook nog eens de andere cultuur, grote afstand, verschil in talen en begrip, en de zienswijze op een werking of product om de hoek kijken. Zeker in het begin kost het flink wat communicatie uren om op dezelfde lijn te komen, maar daarna kan het zeker interessant zijn. Mijn advies is dan ook om wat kleine opdrachten neer te leggen, en te kijken hoe de partij die oppakt. Vaak worden dingen ook via Skype besproken, waardoor je al een gevoel kunt peilen bij die persoon (klikt het of juist niet). Als dat allemaal goed verloopt kun je steeds meer werk / grotere opdrachten in samenwerking doen.
  14. SEO / SEA is een vrij specialistische tak, met snel veranderende spelregels ook. Daarnaast is het ook een combinatie van inzicht en gevoel van de persoon die ermee bezig is. Google hanteert er wat regels en algoritmes voor (die ze geheim houden), vandaar dat deze factor ook meespeelt. Mijn praktijkervaring is dat een mix tussen een bedrijf dat de website bouwt en een ander bedrijf wat kritisch naar de SEO gaat kijken meestal niet positief uitpakt. Combinatie van het kijken naar andermans werk wat al leidt tot wat discussie (wij zouden het anders doen...) en verschil qua inzicht en ervaring met andere projecten. In mijn ogen kun je beter een partij zoeken die het traject met je aan wil gaan, waarbij meetbare doelen gesteld kunnen worden en waar ze een bepaalde garantie kunnen geven. Dan voorkom je ook scheve gezichten als je met advies van X terug bij bouwer Y komt met kritiekpunten die aangepast moeten worden. In Rotterdam alleen al ken ik al redelijk wat partijen die dat hele pakket kunnen aanbieden, dus daar moet zeker en mouw aan te passen zijn.
  15. Hahahaha, dat is dan weer een optie waar ik niet aan gedacht had ;)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept