Jump to content

ronald_j

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.mkbservicedesk.n
  1. Wow! Dat is wel zo gedetailleerd. Daar blijft niets te wensen over. Bedankt allemaal voor het snelle antwoord.
  2. Bedankt voor de snelle reactie. Maar als geen van beide partijen expliciet een rechtsysteem claimt. Is er een regel voor welk recht dan impliciet van toepassing is?
  3. Hallo Allemaal, Zojuist een bestelling binnengekregen van een Duits bedrijf. Ik verheug mij op internationaal zakendoen, maar ik heb wel een vraag. Zoals veel bedrijven begint men met het bij voorbaat verwerpen van mijn algemene voorwaarden en het opdringen van hun inkoopvoorwaarden. Daarin staan ook verwijzingen naar het Duitse wetboek van burgerrecht. Dat riep bij mij de vraag op. Onder welke wet valt dan deze verkoop? Is dat vrij te kiezen door koper/verkoper, of valt het automatisch onder de ene of de andere wet?
  4. Ja, vergeten te vertellen. Er zijn inderdaad nog veel acties die gegarandeerd tot een foutmelding leiden. Echter is er hier omheen te werken. Bij Informer heb je daarna niet kloppende data in je database. Waarbij ze je ook niet willen helpen om het te corrigeren. Bij Snelstart gaat het programma daarna gewoon door en is de database nog gezond. Ik vind ook dat er nog veel werk is aan Snelstart, maar wat er nu is is voldoende compleet en werkt prettig genoeg om er goed mee uit de voeten te kunnen. Al met al ben ik behoorlijk tevreden. Het heeft me een half jaar gekost om de overstap naar een ander pakket rond te krijgen, dus nog even verder kijken is ook geen optie. Maar ik ben ook niet gefrustreerd dat ik nu "aan Snelstart vastzit". Dat lijkt me een goed teken.
  5. Zo, precies een jaar later. Tijd om de balans op te maken. Na een korte zoektocht ben ik Snelstart en Exact Online gaan proberen, bij deze wil ik graag mijn ervaringen delen. Ik heb geprobeerd om zo objectief mogelijk weer te geven wat de ervaringen zijn. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de meest complete versie van Snelstart: InControle. Dit is de enige versie die alles kan wat ik nodig heb. Ik vind de kosten wel hoog, maar aan de andere kant kost de goedkoopste variant van Exact Online die aan mijn eisen voldoet het dubbele. En Snelstart levert wel een heel compleet product voor dat geld. Exact heb ik twee dagen bekeken. Toen duidelijk werd dat wat ik nodig had zo kostbaar was ben ik gestopt het te evauleren. Een vergelijk tussen Exact en Snelstart kan ik dus niet maken. Vanaf hier bespreek ik dus Snelstart versie 11.24. Het is eigenlijk een greep uit mijn ervaringen. Ik denk dat ik er zo 10 pagina's mee kan vullen, maar het ontbreekt me aan tijd en ruimte, dus houd ik het (reltief) kort. Het pakket heeft wel zijn eigenaardigheden, maar aan de meeste valt goed te wennen. In elk geval zie ik dat Snelstart zijn software en klanten heel serieus neemt. De wachttijden bij de helpdesk zijn vaak lang (minpuntje), maar dat komt dan ook doordat men echt de tijd neemt om je probleem op te lossen (groot pluspunt). Er zijn nooit geïrriteerde of afwijzende reacties op een vraag. Wat ik enorm waardeer aan Snelstart is dat de hele filosofie van het pakket is dat alles zo vriendelijk mogelijk werkt voor iemand waarvoor administratie een (weliswaar essentiële, maar toch) bijzaak is. Ook zie nu het instellen en leren grotendeels voorbij is dat het hele proces me wezenlijk minder tijd kost. Ik kan alle documenten (orderbevestiging, pakbon, factuur ed) in elke gewenste taal en opmaak uitvoeren. Betalingen kunnen automatisch gedaan worden aan de hand van een analyse van de ingevoerde facturen en hun vervaldatum. Ook banktransacties worden makkelijk ingelezen en gekoppeld aan in-/verkoopfacturen die al in het systeem zitten. Ik fabriceer zelf producten. Het komt vaak voor dat een bestelling in delen uitgeleverd wordt. Het maken van deelleveringen en de bijbehorende pakbonnen en facturen gaat makkelijk en op een logische en handige manier. Alles (bestellingen, facturen, banktransacties etc.) wordt weergegeven in een struktuur met takken. Er is een sortering op datum, en er zijn uitgebreide zoekmogelijkheden om een boeking terug te vinden. Wel vraagt Snelstart om een krachtige computer. Mijn administratiecomputer is een simpele Atom 1.6 dual core (energiezuinig). Hierop werkt Snelstart ronduit traag. Na het aanklikken van een optie kan het 2 tot 5 seconden duren voordat het daarop volgende scherm geopend is. Dat werkt me vaak op de zenuwen. Ik heb begrepen dat de nieuwe versie met een ander type database komt en dat het sneller zal werken. Ik hoop dat het hieraan ligt en dat het dan beter werkt. Overigens lijkt het gebruikelijk te zijn dat dit soort pakketten loodzwaar en traag zijn. Met bijvoorbeeld Mamut heb ik dezelfde ervaring. Opmaaksjablonen: Snelstart heeft een eigen editor om opmaaksjablonen te maken. Je kunt er alles mee, maar ik vind het nogal behelpen. Ik ben 1 a 2 volle weken bezig geweest om alles naar wens afgedrukt te krijgen. Een belangrijk punt wat ik mis is de mogelijkheid voor virtueel briefpapier. Op alle documenten staat het logo en adresgegevens. De aanpak in snelstart was om eerst een document te maken met alleen maar dit deel. Dat heb ik gekopieerd naar alle andere documenten. Daarna heb ik de documenten gevuld met de rest van de opmaak. Toen later bleek dat er toch nog een wijziging gemaakt moest worden aan die basisopmaak, moest ik dit voor alle documenten apart doen. Ik mis een mogelijkheid om dit deel apart te kunnen bewerken en toe te passen op alle documenten. Sowieso is het bewerken van de opmaak tijdrovend en frustrerend. Je kunt zien dat dit als bijzaak gezien wordt. Daarentegen: Veel andere pakketten in deze prijsklasse geven helemaal niet de optie om opmaak te wijzigen. Snelstart is zelflerend. Zowel bij het inboeken van inkoopfacturen als het boeken van de bank wordt gezocht naar een patroon in op welke rekeningen en met welke omschrijvingen de gebruiker boekt. Na enige tijd geeft Snelstart dit automatisch als voorstel. Op zichzelf is dit handig bedacht, maar het werkt niet altijd prettig. De voorstellen worden gebaseerd op de ingevoerde omschrijving. In mijn geval is de omschrijving bijvoorbeeld "Elektronica onderdelen". Echter kan ik deze kopen bij bedrijven in Nederland, de EU, of buiten de EU. Elk van deze klasse boekt op een andere rekening. Deze worden niet automatisch herkend. Ik zou het zinvol vinden om per leverancier een grootboekrekening te kunnen ingeven die altijd als suggestie gegeven wordt. Zo hoeft mijn werknemer niet van elke leverancier uit het hoofd te weten waar hij gevestigd is. Dit heb ik besproken met Snelstart. Ze geven aan dit niet te gaan doen, maar dat er hard gewerkt wordt aan de regels voor het bijleren. In de volgende versie zou dit een stuk beter moeten gaan. we zijn erg benieuwd.
  6. Ik heb er gemengde gevoelens over. Ik zie zeker jullie punten. Dat is ook de reden dat ik dit onderwerp start. En ik heb nog lang niet besloten om eraan mee te doen. maar ik denk dat er wel een grijs gebied is dat niet genegeerd moet worden. Aan de ene kant hebben we dit verhaal. Het gaat om een klein bedrijf dat oprecht moeite heeft met het dragen van een dergelijke ontwikkeling en er echt mee verder komt. Dus geheel naar de geest van de regel, maar niet naar de letter. Aan de andere kant zie ik dat er om me heen regelmatig subsidies verleend worden aan grote organisaties die groots een of ander "nobel doel" inzetten, en er daarna op managementgebied een potje van maken. De rapportage wordt dan iets in de geest van "operatie geslaagd, patiënt overleden", en de subsidie wordt uitbetaald. Ze volgen alle regels, maar voor de nuchtere mensen was het van het begin af aan duidelijk dat het hele traject alleen maar geld ging kosten. Vooral omdat dit soort organisaties vaak elke keer hetzelfde trucje uithalen en zonder subsidies geen 3 maanden overleven. Er is gewoon niet iemand die er zijn hart en ziel in legt om het te laten slagen. Feitelijk succes is niet relevant. Iedereen krijgt toch gewoon zijn salaris. Dat is voor mijn gevoel minstens even fout. Strikt genomen is het geen fraude, maar ik wordt er niet vrolijk van. Een praktisch probleem is dat de structuur die verlangd wordt in de praktijk moeilijk te handhaven is. In mijn ervaring kan het allemaal niet zo planmatig gaan als het subsidietraject voorschrijft. Eerst heb je een ideetje, dan doe je eens wat onderzoek naar de haalbaarheid daarvan. Als de resultaten interessant zijn stop je er nog eens wat tijd in. Totdat het uiteindelijk uitgroeit tot een winstgevend product. Echter, het bedienen van bestaande klanten heeft altijd prioriteit. Zo kan zo'n project zomaar maanden stilliggen. Een beetje subsidie helpt wel, maar in de praktijk zorgt het er toch niet voor dat je als klein bedrijf in staat bent om daarmee even iemand aan te nemen om het idee uit te ontwikkelen. Het is dus vaak praktischer om het op eigen krachten te doen. Als iemand dan toch de ballen heeft om zonder hulp die investering te doen dan wordt dat dus niet van overheidswegen beloond. Dat vind ik niet te verkopen. Volgens mij is de eerlijkste manier eigenlijk om de subsidie af te schaffen. In de eerste plaats denk ik dat je voor alles wat de moeite waard is iemand moet kunnen vinden die voor je instaat. Als je nog niet zeker weet of het de moeite waard is dan is het eerste actiepunt om dit uit te vinden. Maar zolang er subsidies zijn begrijp ik dat mensen er gebruik van maken. Het is een soort level playing field principe.
  7. Hallo allemaal, Ik heb voor een klant een bepaald product ontwikkeld. De oorspronkelijke afspraak was dat de prijs van de ontwikkeling zou worden verdisconteerd in de productprijs. Ik blijf dan volledig eigenaar van het ontwerp. Nu wil deze klant toch het volledig gebruiksrecht van het ontwerp kopen. Ik heb een offerte uitgebracht en het gaat om ca 20000 euro. Om de kosten draaglijker te maken wil de klant een subsidie voor ontwikkelingen (iets vergelijkbaar met WBSO) aanvragen. Vanwege het vernieuwende karakter voor zijn bedrijf komt deze ontwikkeling in principe wel in aanmerking, maar het is een obstakel dat de ontwikkeling al gedaan is. De formele weg is: - aanvragen - toegewezen krijgen - ontwikkeling uitvoeren met voorgangsrapportages - uitbetaling subsidie. De klant vraagt mij nu om in delen te factureren en rapporten uit te brengen over werk wat eigenlijk al volledig afgerond is. Ik zit hiermee een beetje in mijn maag. Voor mijn gevoel hangt dit tegen fraude aan. Gezien het vernieuwende van de ontwikkeling zou hij wel recht hebben op een dergelijke subsidie, maar vanwege de timing van de gebeurtenissen kun je nu stellen dat hij een kant en klaar product aanschaft. Moreel gezien heb ik geen bezwaar omdat ik denk dat hij naar de geest wel recht zou hebben op de subsidie. Hij moet immers nog steeds flink in de portemonnee, en lang wachten voordat het eruit komt. Maar naar de letter lijkt het mij niet correct. Ik wil mijn klant niet teleurstellen, maar ik wil hierdoor zelf niet in de problemen komen. In principe is het in de eerste plaats zijn verantwoording hoe hij hiermee omgaat. Ik zou niet rechtstreeks bij de aanvraag betrokken worden. Maar ik wil natuurlijk hierdoor niet in de problemen komen. Doordat ik nu weet hoe de vork in de steel zit ga ik ervan uit dat ik medeplichtig zou zijn. Wat denken jullie hiervan?
  8. Eerder deze week had ik een kennismakingsgesprek met Snelstart. Daar had ik wel een goede indruk over. Ik krijg een testlicentie voor 3 maanden. Daarmee ga ik een schaduwboekhouding draaien. Eens kijken hoe alles werkt. De prijs is vergelijkbaar met die van Exact online. Iets lager. Wel meer dan ik nu betaal aan jaarlijks onderhoud. Maar het klopt wat men zegt: "If you pay peanuts, all you get is a monkey". Wat me beviel is dat op verreweg de meeste van de kritische vragen verbaasd gereageerd werd. "natuurlijk zit dat erin!". Ook fijn: ik kan overal werken met de database op mijn eigen server. En dat zonder web-interface. Ongetwijfeld zijn er ook schaduwzijden. Daar zal ik de komende maanden achter komen.
  9. Dit klinkt erg goed! Ik zal ook dit pakket eens uitgebreid gaan bekijken. Bedankt!
  10. Twinfield heb ik inderdaad nog niet getest. Ik zal ze eens de lijst met vereiste opties sturen en kijken of ze een versie hebben waar die in zitten. Je zegt uploaden. Betekent dat dat Twinfield ook een online pakket is? Is het überhaupt nog mogelijk om iets te hebben wat niet cloudgebaseerd is? Afgezien van het feit dat ik baas over eigen data wil zijn vind ik het heel vervelend van internetgebaseerde pakketten dat je bij x minuten inactiviteit automatisch uitgelogd wordt. De telefoon gaat, en als je ophangt is de helft van je werk weg. Daar wordt men niet vrolijk van. Ik begrijp de vraag niet helemaal. Soms vind ik het jargon moeilijk. Ik bedoel dat elke leverancier meestal 1 product levert. Bijvoorbeeld: componentenwinkel --> 7000 inkoop materiaal. Telefoonaanbieder --> 4100 telefoon/fax. Wat ik wil is deze rekeningnummers eenmaling aan de crediteur koppelen. Dit wil ik niet elke keer doen als ik een factuur invoer. is dat een antwoord op je vraag? Ook vind ik het onhandig om apart te moete rubriceren voor binnen nederland, EU en buiten EU. bijvoorbeeld: inkoop materialen: rekening 7000: Inkoop materialen NL rekening 7100: Inkoop materialen EU rekening 7200: Inkoop materialen buiten EU Maar wat nu als ik gereedschap moet inkopen uit een EU land? Ik heb gereedschap op 4420: onderhoud/gereedschap. Daarvoor heb ik geen versie voor EU/buiten EU. Ik kan dat dus niet in de ICP aangifte opnemen.
  11. Ik dacht dat niemand reageerde, maar toen ik nog eens ging kijken blijkt dat mijn e-mail niet klopte. Bedankt voor jullie bijdragen. @HeRaFin: Nee Kleisteen heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal eens gaan kijken. @Joost Rietveld: Ik heb gewerkt met Mamut en Informer. Kennissen hebben gewerkt met Exact Online. Wat er wel/niet bevalt is een lange lijst. Vandaag ben ik daar te druk voor. Ik heb er in de loop van de week op terug te kunnen komen. @marcel S Ik zou inderdaad eens rond kunnen vragen, maar het begint er al bij dat ik niet zo goed weet welke pakketten enigszins in de buurt komen van mijn bedrijfsgrootte, marktsegment ed. Spreadsheet is te simpel, en SAP is te groot. Dat weet ik wel. Een belangrijke klacht over Informer is dat ze niet echt op zoek lijken te zijn naar een tevreden klant erbij. De meeste vragen werden beantwoord met een "waarom zou je dat willen?" of "het werkt prima zoals het nu is". Tja, door ervaring wijs geworden he? :-) Maar inderdaad heb ik niet vooraf dit soort lijstjes gegeven, omdat ik van drie kwart van mijn eisen niet had verwacht dat het mogelijk is dat het er niet in zit. Je komt er gewoon niet op om erom te vragen. Wat vind je dan "luxe eisen"? Wat noem je "bijna gratis"? Ik wil best een paar duizend euro betalen. Waar ik wel tegenop zie zijn hele kostbare onderhoudscontracten. Liever eenmalig 3000 euro dan rond 700 euro elk jaar. 200-300 euro per jaar vind ik nog wel aanvaardbaar voor support ed. Echter wordt dan wel het risico groter dat ik een grote schadepost heb als ik een kat in de zat koop.
  12. Hallo Allemaal, Inmiddels heb ik 2 verschillende softwarepakketten voor administratie / verkoop getest en beiden vond ik erg teleurstellend. Het is al zover dat ik bereid ben om pakket nummer 2 aan de kant te zetten en te zoeken naar iets beters. In hoeverre is het mogelijk om op dit forum een discussie te hebben over wat je wel en niet bevalt aan de software die je gebruikt? Ik bedoel, als je er iets aan wilt hebben dan zullen er ook merknamen en prijzen genoemd gaan worden. Op die manier is (sluik)reclame een risico. Hoe gaan jullie hiermee om? Ik zal nog wat meer contextinformatie geven. Ik heb een eenmanszaak waarin ik elektronica ontwerp en verkoop. Het produceren beheer ik zelf. De software die in nodig heb moet kunnen omgaan met: - gebruikelijke administratie: inkoopfacturen, btw, etc - Verkoop: offertes, bestellingen, orderbevestigingen, pakbonnen, verkoopfacturen, deelleveringen etc - Internationaal: In- en verkoop buiten nederland en buiten Europa. Dit ivm ICP aangifte, maar ook bijv. pakbonnen en offertes in engels - Voorraadbeheer: Artikel database met prijzen - Zaken die bepaalde pakketten bijzonder vinden: prijsafspraken, kortingen, staffelkortingen, waarbij het belangrijk is dat er nooit een staffelkorting zo met een prijsafspraak gecombineerd wordt dat de marge te laag wordt. Mij lijken dit allemaal standaardzaken, maar ik merk dat fabrikanten dit anders zien. Problemen waar ik steeds tegenaan loop: - Het is niet mogelijk een crediteur standaard aan een grootboekrekening te koppelen - Er is geen voorziening om in-/verkoop buiten nederland of europa netjes in de boekhouding te verwerken. Je moet dan bijvoorbeeld aparte grootboekrekeningen voor inkoop/omzet Europa en buiten-europa maken. Bij het inboeken van een bestelling aan een EU lid moet je dit handmatig aanpassen - De opmaak van offertes/orderbevestigingen/pakbonnen/facturen is tenenkrommend slecht. Er missen belangrijke gegevens, het is onoverzichtelijk, niet aan te passen en niet mogelijk om een bedrijfslogo toe te voegen. - Bovenstaande documenten kunnen niet in verschillende talen gemaakt worden. - Het zoeken in grootboekrekeningen, in- en verkoopfacturen en artikelen werkt slecht. - Het is niet mogelijk om uit te draaien welke facturen op datum x openstonden - Automatisch matchen van banktransacties aan inkoopfacturen werkt niet of slecht. - Bij importeren van banktransacties naar het bankdagboek is er geen harde koppeling tussen de transacties en wat er uiteindelijk in het dagboek komt. Je kunt bijvoorbeeld een transactie aan een factuur met een compleet ander bedrag koppelen. Zonder enige waarschuwing klopt je boekhouding niet meer en het is erg lastig om later te achterhalen wat er mis ging. - Verkoopfacturen worden niet automatisch doorgeboekt naar omzetrekeningen. Ik zou heel graag horen van jullie wat jullie gebruiken, en wat je er wel en niet aan bevalt, zodat ik een gefundeerde keuze kan maken voor een nieuw pakket.
  13. Ja, er is een contract. Nee, aan de jaarrekening wordt nog gewerkt. Dit is het eerste jaar dat we dit zelf doen, en dus moet er nog een en ander bijgewerkt worden voordat de jaarrekening afgemaakt kan worden.
  14. We zijn ooit begonnen zoals dat dan heet "niet gehinderd door enige kennis". Onze adminstratie lieten we doen door een kleine zelfstandige die wel meer in haar mars had dan de doorsnee boekhouder, maar zich geen accountant mocht noemen. Na een paar jaar lang continu met de zweep achter haar aan gerend te zijn hebben we de hoop opgegeven dat we van haar de jaarrekeningen voor september zouden hebben. Toen hebben we gedaan wat we al veel eerder hadden moeten doen. We zijn zelf de facturen gaan inboeken en hebben en bedrijfsadviseur gezocht om dit in de gaten te houden en onze moeilijke vragen te beantwoorden. De adviezen van deze man schat ik hoog in, maar helaas is hij altijd bezig met zaakjes opzetten in Azie en dat soort dingen, waardoor hij eigenlijk nooit beschikbaar is. Hij belt ook nooit terug. Ben dus eigenlijk op zoek naar iets beters. Lang verhaal kort. Momenteel heb ik geen bedrijfsadviseur of accountant. Is dit iets waar de locale KvK je bij kan helpen, of zijn daar andere adressen voor? Ik denk inderdaad zeker dat ik wel wat actieve hulp kan gebruiken. Op internet kun je veel opzoeken, maar de dingen die je niet ziet aankomen ga je ook niet opzoeken. Zou je aanraden om gewoon eens te googlen naar bedrijfsadviseurs in de buurt, of is er wel objectieve informatie beschikbaar over welke adviseurs tegen redelijke tarieven goed advies voor kleine bedrijven kunnen bieden?
  15. Dat zijn al een boel reacties! Bedankt voor al jullie reacties. Er zijn er een aantal waar ik graag op wil reageren. het is lastig om on topic te blijven aangezien er met zo een splitsing veel tegelijkertijd speelt. Ik denk dat ik als niet-ervaringsdeskundige onmogelijk kan beweren dat ik besef wat het allemaal inhoud. Op het gebied van splitsen van VOF heb ik wel de klok horen luiden. Morgen ga ik praten met een jurist van de KvK om eens een indruk te krijgen van wat er op me af zal komen. Aangezien ons product met name technisch ontwerp is, en we allebei duidelijk verschillende specialismen hebben, zal er al een natuurlijke verdeling in de klanten en bezigheden ontstaan. Over de verdeling van de bezigheden en klanten is relatief weinig discussie. Het intellectueel eigendom is gemeenschappelijk bezit. Zo is dat in onze overeenkomst afgesproken. Nu het mes erin. Links van het mes is voor mij en rechts van het mes is voor vennoot B. Daar zie ik best tegenop, maar het moet gebeuren. De zaak is, dat aangezien er al een business loopt, de splitsing met een knal moet gebeuren. Als ik mijn klanten ga vertellen dat ze voortaan naar mij moeten, moet mijn nieuwe bedrijf al up and running zijn. Ik zal een bescheiden krediet moeten gaan regelen bij een bank (ik denk aan 20000-30000 euro). Als al niet voor mezelf, moet ik in elk geval al daarvoor een goed uitgewerkt plan hebben. Dat is een van de dingen die gedaan moeten worden. De VOF ben ik een keer ingerold. Daar is nooit een bedrijfsplan gemaakt. Hier wil ik het toch iets gestructuureerder aanpakken. Maar geen idee waar te beginnen, en de sjablonen lijken allemaal voor 80% ongeschikt voor iemand die met zijn bedrijfje niet de hele wereld wil veroveren. Wat Henk en Ondernemersplanhulp zeggen zit beide wat in. Ik ben erg benieuwd naar waar ik een begin kan vinden voor advies voor het plan, en eigenlijk ook de rest. Ik zou dus baat hebben bij concrete verwijzingen. Wel zie ik het risico dat gezien de positie van Ondernemersplanhulp deze info gekleurd zou kunnen zijn. liever zou ik verhalen horen van ervaringsdeskundigen op dit gebied.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept