• 0

Mag je binnen een vof naar elkaar factureren?

Mijn man en ik hebben sinds kort een v.o.f (manvrouw-firma). Nu willen we graag weten of ik mijn man/vennoot een factuur mag sturen. Hij krijgt namelijk voor opdracht een bepaald bugdet, ik voer een deel van de opdracht uit. Het geld komt binnen op zijn (bedrijfs)rekening. Kan ik dan een factuur aan mijn man sturen, zodat hij het geld van mijn gemaakte uren naar mij kan overmaken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn man en ik hebben sinds kort een v.o.f (manvrouw-firma). Nu willen we graag weten of ik mijn man/vennoot een factuur mag sturen. Hij krijgt namelijk voor opdracht een bepaald bugdet, ik voer een deel van de opdracht uit. Het geld komt binnen op zijn (bedrijfs)rekening. Kan ik dan een factuur aan mijn man sturen, zodat hij het geld van mijn gemaakte uren naar mij kan overmaken?

Twee vennoten binnen dezelfde vof kunnen niet naar elkaar factureren.

 

Wel zou je zijn eenmanszaak kunnen factureren, als hij die heeft. Of vanuit jouw eenmanszaak factureren naar de vof, als jij een eenmanszaak hebt.

 

Maar op zich is het logischer dat je niet naar elkaar factureert lijkt mij. Je hebt immers samen een (1) bedrijf. Anders zou je beter allebei een eenmanszaak kunnen nemen.

Link naar reactie
  • 0

Al het geld wat binnen de vof komt is van jullie beiden. Hoe jullie dat verdelen is verder aan jullie.

 

Btw kun je niet aftrekken, maar alleen terugvragen of afdragen. Dit gaat over de gehele inkomsten/uitgaven stroom binnen de vof. Voor wat betreft de btw maakt het niets uit of jullie samen een vof of allebei apart een eenmanszaak runnen. In zijn totaal moeten jullie toch hetzelfde bedrag afdragen of terugvragen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Nee, je kan niet aan elkaar factureren binnen de v.o.f. De v.o.f. wordt door de Belastingdienst gezien als één ondernemer voor de omzetbelasting. Aan een v.o.f. wordt ook maar 1 BTW-nummer toegekend. En een BTW-ondernemer kan niet aan zichzelf factureren.

 

Als een firmant een extra vergoeding wil vanwege meerarbeid, dient dit geregeld te worden in de winstverdeling.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.