• 0

Zakelijke auto bij ROW

Dag,

 

graag zou ik de volgende casus willen voorleggen omdat ik twijfel of de voorgestelde "werkwijze" fiscaal correct is....

 

Mijn hoofdinkomsten zijn momenteel loondienst echter daarnaast is er op dit moment een (kleine) ROW onderneming met een beperkte omzet (10k€) nu is het zo dat ik voor deze activiteiten een auto nodig heb terwijl ik voor de rest (privé) gebruik maak van andere vervoermiddelen. De auto wordt dus voor 90% voor de ROW onderneming gebruikt. Dit is hem gelegen in het feit dat ik mijn klanten bezoek aan huis en daarvoor zijn mijn andere vervoermiddelen die ik tot op heden gebruik niet representatief/ongeschikt (motor e.d.)

 

Vanuit mijn visie zou deze autodus verplicht ondernemingsvermogen zijn, maar het wringt een beetje ( gezien de relatief kleine omzet en het niet-IB ondernemer zijn, uitsluitend voor de OB)

 

Is het dus mogelijk om de auto toch als zakelijk te etiketteren en op de balans te zetten, zo ja is dit dan gewoon te vermelden als ROW bezitting (gezien het feit dat de auto meer als € 2500,- waard is) ?

 

Ik ben benieuwd naar jullie visie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Peter

 

Het resultaat overige werkzaamheden wordt op dezelfde manier bepaald als winst uit onderneming. Dus ook een zakelijke auto kan bij ROW.

 

De omvang van je omzet is niet bepalend voor de vraag of de auto verplicht werkzaamheidvermogen is. Het gaat om het gebruik van de auto.

 

<500 km privé = verplicht ondernemings/ of werkzaamheidvermogen

>500 km privé = keuzevermogen

>90% privé = verplicht privé vermogen

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter

 

Kopen van een particulier kun je op een aantal manieren bewijzen. Betaal je per bank dan is dat i.c.m. met het bewijs van overschrijving voldoende. Betaal je contant, laat dan inderdaad een bewijsje tekenen dat jij de auto van hem gekocht hebt.

 

Wil hij niets tekenen, dan kun je altijd nog de opname van contant geld in je kasboek zetten en de betaling aan de verkoper ook. I.c.m. het overschrijvingsbewijs is ook dat voldoende.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.