• 0

Verkoop aandelen bv

Ik heb mijn aandelen in een bv met meerdere vennoten te koop aangeboden. Volgens de statuten wordt bij het onderling niet overeen komen de waarde bepaald door onafhankelijke deskundigen of door een door de KvK aangesteld persoon.

Welke methode houden deze deskundigen er op na? Intrinsieke waarde , rentabiliteit waarde of misschien een andere?

De vennoten hebben reeds een bod gedaan volgens de intrinsieke waarde dat in mijn ogen veel te laag is.Het bedrijf heeft in de laatste jaren een flinke groei in omzet en winst gemaakt en de prognose is veelbelovend.

Ik wil niemand een poot uitdraaien maar wil wel een eerlijke prijs voor voor mijn aandelen.

Alvast bedankt voor de eventuele adviezen/informatie.

 

Groet

Robbert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robbert

 

De deskundigen zullen accountants zijn (AA of RA) of register valuators. Meest voorkomende methode zal Discounted Cash Flow (DCF) zijn of Netto Contante Waarde (NCW). Dat zijn bij uitstek de methodes voor bedrijven in groei. Het blijven echter waarderingen op grond van prognoses en aannemes. Wel goed onderbouwd, maar de toekomst zal uitwijzen of de waardering klopt. Ze laten wel zien wat de 'stakeholders' overhouden onderaan de streep. Dat maakt de waardering eerlijker, maar dus nog steeds een beetje koffiedik.

 

Waarderingen in multiples (X maal de omzet, de winst, de ebitda, etc.) zijn vaak geschikter voor bedrijven met een bewezen track record en stabiele winst.

 

Intrinsieke waardering voor een bedrijf in groei zou ik niet snel aanvaarden. Dan word je alleen beloond voor wat het bedrijf tot dan toe gerealiseerd heeft, niet voor wat de nabije toekomst brengt. Echter, wees je er wel van bewust waar het bedrijf zonder jou heengaat.

 

Als de winsten ook zonder jou behaald worden, dan heb je recht van spreken op een DCF- of NCW-waardering. Met jou als aandeelhouder zal het bedrijf jou ook moeten belonen. Zonder jou, met stijgende winsten, is het bedrijf een winstgerechtigde armer en dat scheelt dividend.

 

Ben jij wel een sleutelfiguur voor de toekomstige winst en stap je op, dan geef je ook die toekomstige winst deels op. Dan wordt het bedrijf minder waard en zal de beloning eerder richting intrinsieke waarde gaan omdat jij daar wel aan bijgedragen hebt en je dat in de toekomst niet meer doet.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Robbert

 

Gevallen waarin de intrinsieke waarde hoger is dan DCF of NCW komen uiteraard voor. Bedrijven met hoge winsten in het verleden kunnen een hogere intrinsieke waarde indien de toekomstige verwachting minder zijn. Overigens zijn er ook nog vele variabelen mogelijk. Dit is maar een verklaring.

 

Indien het in jouw geval gaat om een bindende waardering zul je dat kunnen zien in de exit/regeling in de statuten of in de aandeelhoudersovereenkomst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.