• 0

BV of andere (buitenlandse) rechtsvorm voor internet-only activiteiten?

Beste HL-ers,

 

Ik houd mij bezig met het schrijven van teksten voor het internet. Ben nog niet zo lang geleden begonnen en ik ben in dubio over de te kiezen rechtsvorm voor mijn commerciële activiteiten.

 

De overwegingen zijn 2-ledig:

 

1. Eenmanszaak of BV?

 

De overweging hier is dat ik als eenmanszaak kan profiteren van diverse startersregelingen. Ter zijner tijd zou ik dan alsnog de eenmanszaak om kunnen zetten in een andere bedrijfsvorm met beperkte aansprakelijkheid.

 

2. (Flex)BV of buitenlandse rechtsvorm?

 

Mijn activiteiten spelen zich geheel op internet af en mijn klandizie komt niet enkel uit Nederland.

 

- Geeft mij dat de vrijheid om mijn statutaire zetel elders te vestigen?

- Kan ik daarmee (aanzienlijke) belanstingvoordelen behalen doordat ik onder een ander belastingregime kom te vallen?

 

Ik denk daarbij primair aan een offshore constructie met een Ltd. beheerd via en trustkantoor maar wellicht zijn er andere opties waar ik niet aan gedacht heb.

 

Bij voorbaat dank voor jullie feedback en adviezen.

 

John S.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent tekstschrijver, niet speculant of bezig met productontwikkeling waarop vele miljoenen kunnen worden verdiend. Maak het dus zeker niet moeilijker dan het is... :)

 

Meest voor de hand liggend: een eenmanszaak. Je zult weinig tot geen risico lopen vermoed ik, en grote investeringen zijn ook niet nodig. Mede gezien de startersregelingen e.d. en het feit dat je waarschijnlijk niet meteen al 100.000 euro winst per jaar zult maken, is een eenmanszaak veruit het meest voor de hand liggend.

 

Overschakelen naar een BV wanneer je bedrijf grote wordt (v.b. met betrekking tot personeel, investeringen, een kantoorpand e.d.) kan later alsnog. Zeker gezien het feit dat de Flex-BV er nog niet is en je nu al begonnen bent.

 

Buitenlandse constructies zijn m.i. niet interessant, je zult daar echt meer kosten en moeite aan kwijt zijn dan dat het je op zal leveren.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Je werkt gewoon in en vanuit Nederland. Dat je ook buitenlandse opdrachtgevers hebt, doet er niet toe...

 

Dit betekent dat je belastingplichtig bent in Nederland. Een off shore constructie is dus niet aan de orde. Nederland kent geen faciliteiten voor off shore bedrijven.

 

Verder sluit ik me aan bij het advies van Jeroen, dat een eenmanszaak voor jou de beste optie is.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.