• 0

winstbelasting verlaging

Iedereen heeft het vast en zeker al gehoord, de winstbelasting gaat van 34,5 % met een tussenstop op 31 naar 30%

 

opzich uiteraard een zeer positieve ontwikkeling maar de overheid zou de overheid niet zijn als er geen negatieve ontwikkelingen tegenover zouden staan.

 

** fiscale regelingen voor het grijs kenteken worden afgeschaft

** PC prive regeling vervalt

 

de auto met het grijs kenteken word 40% duurder in gebruik. staat die 40% wel in verhouding tot de 4,5% belasting verlaging? dus ondernemers met bv een koeriersbedrijfje kunnen volgens mij niet echt vooruit gaan met dit soort wijzigingen....

 

voor mij persoonlijk is de 30% belasting wel een (groot) voordeel (net als voor de meeste mensen hier denk ik) maar ik kan me voorstellen dat voor sommige ondernemers dit een cadeau uit eigen zak is...

 

 

ice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Ik vrees dat door deze regeling de kleinere bedrijfjes zoals schilders, stukadoors, bakkerijen etc erg benadeeld worden omdat die veel grijs kenteken wagens hebben. Terwijl vaak de grotere bedrijven die hier het meest van profiteren bijna geen grijs kenteken wagens hebben.

 

Het kabinet wil graag de multinationals naar Nederland trekken, maar dat gaat nu een beetje ten koste van het MKB.

Link naar reactie
  • 0

De hele markt voor auto's op grijs kenteken stort in elkaar. Tel daarbij op de plannen om dieselrijder ook duurder te maken en LPG te verbieden. Leve de overheid met minder regels....

 

Overigens vermoed ik een dubbele agenda want ook de grijze markt van particuliere "grijsrijders" wordt hierdoor zwaar getroffen. deze maatregel brengt veel meer op dan dat de verlaging van een paar procent wintbelasting kost.

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

Voor ondernemers liggen er best wat leuke plannen klaar geloof ik. Naast het verlagen van de vennootschapsbelasting is er ook het plan de zelfstandigenaftrek aanzienlijk (met ca 1750 euro) te verhogen. De WAZ is als as good as gone.

 

De verhogingen raken vooral de loondieners, bijvoorbeeld het einde van pc-prive, beperking van ww en spaarloon etc. Op zich krijg ik het idee dat dit kabinet de ondernemer best gunstig gezind is, al zitten er vast de nodige addertjes onder het gras.

 

Link naar reactie
  • 0

Met zo'n gedachte kan je natuurlijk nooit meer iets wijzigen. Persoonlijk heb ik liever dat ze die 250 mio. bij oneigelijke grijs kentekengebruikers weghalen en bij het bedrijfsleven stoppen als banenmotor dan de huidige situatie handhaven. Eindelijk van dat slechte beleid t.a.v. geblindeerde ruiten af :P

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet alleen om de wegenbelasting maar ook om de vrijstelling voor bpm op kleine bedrijfswagens! Een kleine ondernemer met 1 bestelautootje gaat dit duizenden euro's extra kosten. Dat wordt door de verhoging van de zelfstandigenaftrek echt niet volledig gecompenseerd!

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

Er gaat altijd wel -iemand- op achteruit, maar ik denk dat deze maatregelen voor het merendeel van de ondernemers goed kan uitpakken.

 

Wat die compensatie betreft: Als zo'n wagen 5 jaar mee gaat geniet de zelfstandige installateur (of bakker, etc) een belastingvoordeel van 5x1750=8750 euro in die periode. Daarnaast is de aanschaf van zon bedrijfswagen een kostenpost, dus betaald uit het bruto inkomen. Bij 40% marginale belastingdruk is zoiets goed voor ruim 14500 euro aan BPM... zou er zoveel bpm op een bestelbusje of caddy zitten?

Link naar reactie
  • 0

 

Wat die compensatie betreft: Als zo'n wagen 5 jaar mee gaat geniet de zelfstandige installateur (of bakker, etc) een belastingvoordeel van 5x1750=8750 euro in die periode. Daarnaast is de aanschaf van zon bedrijfswagen een kostenpost, dus betaald uit het bruto inkomen. Bij 40% marginale belastingdruk is zoiets goed voor ruim 14500 euro aan BPM... zou er zoveel bpm op een bestelbusje of caddy zitten?

 

Volgens mij maak je een rekenfout. Die 8750 euro is bruto inkomen. Het belastingvoordeel is in 5 jaar bij 42% inkomstenbelasting (3e schijf) op 1750 euro per jaar extra zelfstandigenaftrek:

0,42x5*1750=3675 euro

 

Hierbij ga ik er vanuit dat er geen andere aftrekposten zijn zoals hypotheekrente waardoor het belastbaar inkomen in een lagere belastingschaal terecht komt en het belastingvoordeel door verhoging van de zelfstandigenaftrek nog minder wordt.:

Bij 38,65% inkomstenbelasting (2e schijf) is het voordeel 3382 euro en bij 33,15% (1e schijf) slechts 2900 euro in 5 jaar.

Daar gaat dan 5 jaar verschil tussen grijs en geel kenteken wegenbelasting nog vanaf:

 

Als voorbeeld een Opel combo city 1.7di met catalogusprijs 8985 euro en een ledig gewicht van 1135 kg :

 

wegenbelasting:

Grijs kenteken:128 euro per jaar

Geel kenteken : 732 euro per jaar (in gld)

Verschil in 5 jaar : 5x(732-128)=3020 euro.

 

Voor dezelfstandige met een bovenmodaal inkomen blijft

er dus 3675-3020=655 euro in 5 jaar over om de bpm te compenseren.,

 

De zelfstandige met een minimum inkomen verliest

zelfs 2900-3020=-120 euro.

 

En dan moet de bpm ook nog worden opgebracht:

 

BPM = 45,2% over catalogusprijs-328,00 eur

dus 945,2%x8985)-328= 3733 euro

 

Allez, dit zijn kosten dus aftrekbaar van de winst dus netto bpm:

- bij 42% IB betaal je 2165 euo

- bij 38,65% IB betaal je 2290 euro

- bij 33,15% IB betaal je 2495 euro

 

Bovenmodaal kost het afschaffen van het grijze kenteken in 5 jaar totaal 2165-655=1510 euro

Met een minimum inkomen kost het zelfs 2495--120=2615 euro

(hoezo niveleringspolitiek?)

 

Ik vind dit bijzonder onredelijk voorstel van Wijn. Als nu de vrijstelling van bpm voor bedrijfswagens gehandhaaft zou worden en de zelfstandigenaftrek ook afhankelijk van de hoogte van het inkomen wordt gemaakt (dus hoe lager je winst hoe hoger de zelfstandigenaftrek wordt) dan zou ik wel achter de maatregel kunnen staan. Maar nu wordt de financieel zwakste ondernemer het hardst getroffen. :(

 

Gr, Niek

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het grondig met Niek eens. De winstgevende (reeds bestaande) bedrijven en buitenlandse bedrijven profiteren en de kleine bedrijven betalen hier de rekening >:( Met name nieuwe innovatieve bedrijven (BV's zonder zelfstandigenaftrek) hebben niets aan de compensatie. Dan kun je wel stellen dat je later als je winst maakt weer profiteerd, dat is leuk, maar je geld is in de verliesgevende fase tien keer zo duur als in de winstgevende fase.

 

Bezuinigingsvoorstel? Laten we de SKE regeling schrappen :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je hebt inderdaad gelijk met het netto/bruto verhaal Niek.. belastingberekeningen kunnen me zo nu en dan doen duizelen ;)

 

De hoogte van zelfstandigenaftrek is trouwens wel afhankelijk van de winst, al is het hetzelfde getal voor veel situaties - ik meen dat het tussen grofweg 15.000 en 55.000 euro gelijk was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.