• 0

Eenmanszaak met 2 activiteiten - RC verhouding en staking

Beste,

 

Graag hulp inzake het volgende:

 

vraag 1: Een eenmanszaak heeft 2 activiteiten. Beide een aparte boekhouding.1 Bankrekening,

De bank mutaties worden gesplitsts naar de beiden activitieten, Tegenrekening hiervoor is een Rekening Courant ondereneming A cq B

 

 

Is de RC nu een (lang) vreemdvermogen? Of toch ondernemingsvermogen?

Bij consolidatie is de som dus 0. Maar ik zie bij IB berekening dat de rubricering van RC wel degelijk van invloed is.

 

vraag 2: Een activiteit A is inmiddels gestaakt. Resultaat is een flinke verlies. Is het nou verstandig de staking op te geven in de IB ?

Of moet de boekhouding gehandhaafd blijven of overgebracht worden naar onderneming B.?

 

Voor onderneming A is goodwill betaald. Dat kan je toch gewoon blijven afschrijven?

 

Hoor het graag

dank je wel

Soeba

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Soeba

 

Dat de eenmanszaak twee activiteiten heeft, doet voor de IB niet ter zake. Het blijft een eenmanszaak en dus veeg je alle resultaten op een hoop. Er is dus ook geen sprake van een rekening courant tussen bedrijf A en B.

 

Als een activiteit gestaakt is, verwerk je dat natuurlijk in de cijfers in het jaar van staking. Eventueel betaalde goodwill breng je dan ineens ten laste van het resultaat, nu de activiteit waarop de goodwill ziet gestaakt is.

 

Zorg dus eerst dat je de boekhouding niet splitst in A en B want dat werkt alleen maar verwarring en fouten in de hand.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Hoe moet de staking verwerkt worden in de boekhouding?

1. Alle vaste activa en voorraden boeken als kosten (lagere opbrengstwaarde is hierbij inbegrepen)

2 Moet er ook een boeking plaatsvinden voor de Liquide middelen?

3. Kortlopende schulden moet 0 zijn? of gaat over naar je prive. of naar onderneming B.?

4 Na verwerking; Vloeit hieruit dan de negatieve ondernemingsvermogen die dan gelijk is aan je verlies?

 

En de IB aangift geef je dan ook aan dat je geheel of gedeeltelijk gestaakt bent met activiteit A?

Verder zie ik dat bij aangifte diverse vragen gesteld wordt wat er nu gebeurd is met de onderneming. Mijn conclusie: de activiteiten stoppen en zijn op geen enkele manier (ruis/geruisloos) overgebracht naar anderen. + de ondernemingsvermogen is niet overgebracht naar prive maar naar Onderneming B.

Deze situatie is wel mogelijk, tog?

 

Overigens als er een goede voorbeeld uitgewerkt is inzake de administratieve verwerking van staking, hoor ik dat graag.

 

mvg

Soeba

Link naar reactie
  • 0

Wat is er nu precies gebeurd met alle activa en passiva die jij benoemd hebt als onderneming A?

Als die gewoon overgegaan zijn naar wat jij als onderneming B beschrijft, dan is er geen sprake van staking. Het enkel stoppen met een activiteit zonder dat zaken verkocht worden, is geen staking in fiscale zin.

 

Anders gezegd: stel ik heb een eenmanszaak waarin ik fiscaal advies geef en software schrijf. Dat doe ik op een laptop en ik heb een telefoon. Als ik stop met software schrijven en de laptop en telefoon blijf ik gebruiken voor mijn advieswerk, dan staak ik in fiscale zin niets.

 

Daarom schreef ik ook al: voeg die twee administraties samen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

De inventaris en de voorraaden zijn verkocht. Dus is volgens mij wel sprake van staking van activiteit A.

 

Ik heb de goodwill en de inventaris tlv van het resultaat geboekt.

 

En te vorderen btw en crediteuren. liquide middelen naar prive.

 

Volgens mij heb ik zo juist gehandeld en is deze balans op 0.

 

mvg

Soeba

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.