• 0

(bijna) failliete ouders

Zit met nogal een complex probleem. Zelf ondernemer en dat gaat redelijk, de tijden zijn moeilijk maar ben tevreden.

Wij als kinderen maken ons al meerdere jaren erg veel zorgen over de thuissituatie.

 

Mijn vader een man die van zijn hobby zijn vak heeft geprobeerd te maken trekt mijn moeder en 1 van mijn broertjes mee een zwart gat in.

 

De onderneming is een VOF 3 eigenaren, mijn vader, mijn moeder en mijn broertje die zich bij de schulden inwerkt / het bedrijf. Hij handelt in levendehave, waarbij het wel een luxe artikel betreft. De situatie is nu zo nijpend dat ik eendezerdagen naar hem toe wil stappen en hem vraag de eer aan zich zelf te houden. Zijn onderneming stop te zetten en proberen zo schuldvrij mogelijk weg te komen.

 

De schulden zijn:

€ 60.000 accuut 2de herrinering en verder

€ 100.000 kortlopende schulden onderhandse leningen en voor anderen verkochte goederen maar nog niet betaald.

€ 300.000 hypotheek

Waarde pand schat ik in deze staat op € 250.000 slecht onderhoud!!!

Voorraad schat ik op € 125.000 ( excecutie waarde is veel lager! € 30.000)

 

Er is door mij en mijn broer ook ondernemer (zeer succesvol in mijn ogen) in combinatie met boekhouder en adviseurs van de bank meerdere pogingen gedaan om het plaatje rond / ronder te krijgen. Minder voorraad, minder vaste lasten dus bouwt hij ook minder snel schuld op en van daaruit verder werken. Mijn broertje zou er een neven activiteit bij moeten zoeken. Naar aanleiding van deze gesprekken ( deze waren niet even prettig en emoties liepen hoog op) is de schuld met € 150.000 toe genomen. ER IS NIETS GEBEURT, behalve een aanzienlijke toename in schuld.

 

Mijn broertje die zich zelf aan het ingraven is snapt het ook niet volgens mij???

 

Gezien er geen lichtje meer is aan de horizon lijkt het mij verstandiger om de eer aan je zelf te houden dan de bal bij de schuld eissers neer te leggen.

 

Advies???

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Laten we eerst alles op een rijtje zetten.

 

1 De vof bestaat uit gezin (Vader, Moeder en zoon).

2 De acute schuld bedraagt momenteel € 60.000

3 Ga er vanuit dat de hypotheek schuld van € 300.000 het bedrijfspand betreft.

4 De debiteuren en crediteuren betreft € 100.000

5 Verkoopwaarde van voorraad wordt geschat op € 125.000

6 Ga er vanuit dat de € 150.000 die je aan het einde van je verhaal benoemt bovenop is gekomen op de eerder benoemde crediteuren schuld van € 60.000.

 

Ik denk dat deze situatie zichzelf niet nog dieper in de schulden moet stoppen en dat men vanaf nu strategisch de tijd gebruikt die men heeft, en kan uitrekken m.b.t. betalingen om deze te goed benutten om hiermee de schuld te minimaliseren. Want zodra je als eenmanszaak failliet gaat, en in dit geval vader, moeder en zoon kan dit een grote naschok achterlaten.

 

Ik denk persoonlijk dat hulp van buitenaf en in dit geval ook door de rest van de broers essentieel zijn om ermee te bemoeien en de vennoten laten inzien in welke situatie de onderneming zich momenteel in verkeert en de state of mindwaarin zij ook in verkeren hun situatie alleen verergert. Als de vennoten te overtuigen zijn dan kan dit al een grote stap vooruit zijn om de onderneming te redden.

 

Vervolgens alle hens aan dek en in de privé sfeer kijken of er vermogen opgebouwd is zoals, sieraden, voertuigen, vaartuigen, spaarbank, kunst et cetera en deze te laten verzilveren om de schulden te dichten. Tevens de persoonlijke financiën/uitgaven van de vennoten de broekriem strak te laten aanhouden en de overschot de oudste schulden ermee te dichten.

 

De tijd vanaf nu zodanig goed benutten en betalen pas aan het randje van een berg. Mocht het niet lukken de schuldeisers met de langste openstaande betaaltermijn bellen en proberen om een regeling met ze te treffen. Gezien de tijd en de situatie van de vennoten zijn bedrijven genoodzaakt om concessies te maken om hun geld binnen te halen.

 

-----

 

Stel dat nu het licht uitdooft, dan zou na de executie van de voorraad en het pand de schade ongeveer op € 355.000 uitkomen. Dus nu gaan we kijken wat er te redden valt op de volgende onderdelen.

 

Hypotheek € 300.000

Na Executie € 250.000

 

Restschuld hypotheek € 50.000

 

-----

 

Voorraad € 125.000

De vraag is hoelang duurt het om deze voorraad te verkopen? Asap de opslag volume te verminderen. De tijd proberen te rekken om deze voorraad volledig te verkopen.Hiermee voorkom je een 75% verdamping van waarde na executie die volgens jou zou uitkomen op een waarde verdamping van € 95.000.

 

-----

 

Debiteuren en crediteuren € 100.000

Debiteuren achterna zitten. Ga er vanuit dat de crediteuren portefeuille de acute schuld van € 60.000 is....

 

-----

 

Extra schuld € 150.000

Met de extra schuld is de crediteuren portefeuille inmiddels € 210.000 is geworden.

 

-----

 

Alles eraan doen om de extra schulden te maken.

 

-----

 

Dus al met al is de tijd die je kunt uitrekken noodzakelijk om de schade te minimaliseren en is het momenteel niet verstandig om het witte doek op te hangen maar eerder de zaak proberen te redden. Ik hoop dat de vennoten een behoorlijke privé vermogen/waarden hebben, dit kan zeker een goede impuls geven om het licht aan het einde van de tunnel te zien. Dus opgeven is GEEN optie.

 

Dus nogmaals:

 

1 Vennoten overtuigen, mindset veranderen.

2 Teamwork en inschakelen van experts.

3 Verkopen van privé vermogens en oudste schulden dichten.

4 Debiteuren achterna zitten en oudste schulden dichten.

5 Tijdbestek rekken in noodsituatie m.b.t. crediteuren.

6 Voorraad verkopen en oudste schulden dichten.

7 Voorraad volume verminderen.

8 Rekening houden met behoud betalingen van vaste lasten.

 

 

Succes ermee

 

Link naar reactie
  • 0
Er is door mij en mijn broer ook ondernemer (zeer succesvol in mijn ogen) in combinatie met boekhouder en adviseurs van de bank meerdere pogingen gedaan om het plaatje rond / ronder te krijgen. Minder voorraad, minder vaste lasten dus bouwt hij ook minder snel schuld op en van daaruit verder werken.
Duidelijk.
Mijn broertje zou er een neven activiteit bij moeten zoeken. Naar aanleiding van deze gesprekken ( deze waren niet even prettig en emoties liepen hoog op) is de schuld met € 150.000 toe genomen. ER IS NIETS GEBEURT, behalve een aanzienlijke toename in schuld.
- Je broertje zou een nevenactiviteit moeten zoeken om de schulden te reduceren? Indien ja, waarom heeft hij dit niet verder opgepakt?

- De 150.000 euro betreft een investering en is nu 'kwijt'? Zo ja, waarom? Zo nee.. hoezo kost 'een gesprek' 150.000 euro?

 

Bovenstaande is giswerk. Een toelichting is wat mij betreft gewenst.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.