• 0

openen winkel

Hallo mensen van dit forum!

 

Ik ben een klein winkeltje in kleding begonnen en wil graag zelf mijn administratie gaan doen.

Boekhouden kan ik wel maar de regels ken ik niet allemaal.

 

Ik maak gebruik van het kasstelsel en boek alles in op de betaaldatum ( bank/ kas)

 

Is dit de juiste manier?

 

Voorraad;

 

Bij het inkopen boek in nu direct alles op de voorraad;

7000 inkoop

1150 voorbelasting

aan/ bank

 

Mag dit zo, of moet je het eerst op 3000 voorraad boeken?

 

Daarnaast hou ik in excel mijn voorraad bij. Aan het einde van het jaar wil ik gaan kijken wat er nu is en dit dan wegboeken tegen de inkoopprijs;

 

3000 voorraad

aan 7000 inkoop

 

Is dit goed?

 

Verkoop;

 

Wanneer ik iets verkoop boek ik omdat ik geen voorraad in mijn boekhoudprogramma bij houdt;

kas/ bank

aan/ af te dragen BTW

aan/ 8000 omzet

 

Is dit goed?

 

Of moet het zijn;

kas/ bank

inkoopwaarde goederen

aan/ af te dragen btw

aan/ voorraad goederen

aan/ omzet

 

 

Huisvesting

 

Omdat ik achter mijn winkel woon en 1x per maand de huur betaal boek ik alles op 50% ( dit deden de vorige huurders ook)

 

Iemand bekent met deze regel?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De boekhouders kunnen je vast verder helpen met jouw vragen betreffende de administratie maar ik weet wel dat de regeling 50/50 woonhuis/winkel vaker voortkomt.

 

Misschien kan je er beter 100 euro tegenaan gooien om een eenvoudig boekhoud programma te kopen zodat je zeker weet dat alle boekingnummers kloppen. Zelf heb ik jaren gewerkt met minipak boekhoud software voor de winkel en beviel mij goed.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een boekhoudprogramma.

 

Ik wil alleen weten of de boekingen wel goed gaan.

 

Ook wil ik graag weten of ik het goed boek ( op betaaldatum) omdat ik gebruik maak van kasstelsel.

 

En hoe ik alles moet verwerken betreft de voorraad.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een klein winkeltje in kleding begonnen en wil graag zelf mijn administratie gaan doen.

Boekhouden kan ik wel maar de regels ken ik niet allemaal.

 

Ik maak gebruik van het kasstelsel en boek alles in op de betaaldatum ( bank/ kas) Is dit de juiste manier?

 

Hallo Daan,

 

Als winkelier behoor je tot de groep ondernemers die is aangewezen om het kasstelsel te mogen toepassen. Het klopt dus dat je btw aangiftes doet op basis van de betaaldatum.

 

Voorraad;

 

Bij het inkopen boek in nu direct alles op de voorraad;

7000 inkoop

1150 voorbelasting

aan/ bank

 

Mag dit zo, of moet je het eerst op 3000 voorraad boeken?

 

Daarnaast hou ik in excel mijn voorraad bij. Aan het einde van het jaar wil ik gaan kijken wat er nu is en dit dan wegboeken tegen de inkoopprijs;

 

3000 voorraad

aan 7000 inkoop

 

Is dit goed?

 

Er zijn 2 methoden om voorraad boekhoudkundig bij te houden, 1 daarvan heb je hierboven goed omschreven en dit word veel gebruikt door (kleinere) winkeliers waarbij de exacte voorraad niet elke maand noodzakelijk is. je kunt deze methode dus prima gebruiken. Hetzelfde geld voor de verkoopkant, je mag gewoon jou eerste korte variant gebruiken dus die heb ik even weggelaten in de quote.. het is uiteraard wel zo dat je het consequent moet doen, als je de inkoopkant via deze korte methode doet moet de verkoopkant ook zo..

 

Huisvesting

 

Omdat ik achter mijn winkel woon en 1x per maand de huur betaal boek ik alles op 50% ( dit deden de vorige huurders ook)

Iemand bekent met deze regel?

 

 

Nee deze regel ken ik niet, althans niet zo als jij hem beschrijft en iets doen omdat de vorige huurders het ook deden is niet per definitie een goed of veilig idee. ik ken wel de regel dat je de kosten moet verdelen op basis van de feitelijk zakelijk en prive gebruik. Dus als je huis even groot is als je winkel dan rechtvaardigt het en 50/50 verdeling. Als het huis kleiner is kun je ook een kleiner deel als prive aanmerken of andersom juist een groter deel als het huis groter is. Moet eerlijk zeggen dat ik dit soort verdelingen niet vaak bij de hand heb gehad. Maar ik weet wel dat de hoofdregel is dat je zakelijk en prive zo objectief mogelijk moet scheiden en dat je een onderbouwing moet hebben van waarom je het zo doet. op basis van m2 is bij panden dan vaak het makkelijkst.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nee deze regel ken ik niet, althans niet zo als jij hem beschrijft en iets doen omdat de vorige huurders het ook deden is niet per definitie een goed of veilig idee. ik ken wel de regel dat je de kosten moet verdelen op basis van de feitelijk zakelijk en prive gebruik. Dus als je huis even groot is als je winkel dan rechtvaardigt het en 50/50 verdeling. Als het huis kleiner is kun je ook een kleiner deel als prive aanmerken of andersom juist een groter deel als het huis groter is. Moet eerlijk zeggen dat ik dit soort verdelingen niet vaak bij de hand heb gehad. Maar ik weet wel dat de hoofdregel is dat je zakelijk en prive zo objectief mogelijk moet scheiden en dat je een onderbouwing moet hebben van waarom je het zo doet. op basis van m2 is bij panden dan vaak het makkelijkst.

 

 

Uiteraard is het niet altijd 50/50 maar er moet wel degelijk rekening gehouden worden met de hogere huurlasten voor een winkelpand.

Heb zelfs in een 50/50 geval meegemaakt dat er huurtoeslag kon worden aangevraagd voor het woongedeelte, zover ik weet heeft ondernemer er geen last van gehad met de BD.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.