• 0

commercieel medewerker

hallo,

ik heb een bedrijf wat commercieel dienstverlenend is, nu is er iemand, die voor mij wat commerciële activiteiten wil doen, de man is gepensioneerd, dit lijkt mij wel wat, maar hoe kan ik die man het beste belonen/betalen, wat is er gebruikelijk in de zin van afrekenen per bezoek, omzet, aangebrachte potentiële klant etc. etc.

ik heb hier totaal geen ervaring mee vandaar mijn vraag.

m.vr.gr. jan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat dit afhankelijk is van de branche waarin je werkt. In de ene branche is een vaste vergoeding wellicht gebruikelijk, of een vergoeding per klant, in een andere branche is het een vergoeding van bijvoorbeeld 8% van de omzet.

 

Ik vind 'commerciele activiteiten' een beetje vaag geformuleerd. Ik denk dat 98% van de forumbezoekers zich daar mee bezig houdt ;D Als hij feitelijk onder jouw leiding komt te werken, is er al gauw sprake van een gezagsverhouding, en dan spreek je al gauw van een dienstverband, met andere woorden, de goede man komt bij jou in dienst. Nu kun je bijvoorbeeld eerst een contract voor een paar maanden of een jaar aangaan, om te kijken hoeveel geld deze meneer binnenbrengt, alvorens je voor langere tijd te binden.

 

Als hij grote vrijheid kent in zijn handelen in zich over zijn werkwijze niet of nauwelijks naar jou hoeft te verantwoorden, kun je dit wellicht als 'aanneming van werk' vorm geven, je pensionado stuurt dan facturen. Aangezien jij (waarschijnlijk) zijn enige opdrachtgever bent en hij (vermoedelijk) ook niet streeft naar meer, zal het voor hem in de categorie 'resultaat uit overige werkzaamheden' vallen en mag hij btw afdragen over zijn omzet. Dit is voor jou wellicht makkelijker omdat je geen werknemer krijgt.