Nieuw op het forum, volg het al jaren, heb nu ook veel gezocht, maar zou graag toch willen toetsen:
Ik heb als natuurlijk persoon een 100% belang in mijn persoonlijke holding BV in NL. Deze holding BV heeft een 100% dochter BV in Oost Europa, buiten de EU. Er is een DTA tussen NL en het betreffende land.
In de dochter BV (consultancy activiteiten, vast personeel, toeristische sector) zal naar verwachting volgend jaar (voor het eerst) een positief resultaat behaald worden.
VPB is daar 15%, dividendbelasting (bronbelasting) o.b.v. het DTA is 5% (normaliter 10%).
Altijd verhelderend met een rekenvoorbeeld:
Resultaat dochter BV: 100
VPB 15% : 15
bron/div 85 -/- 5%: 80,75
Dan zou in theorie 80,75 naar de NL moeder worden overgemaakt, o.b.v. deelnemingsvrijstelling vrijgesteld van vpb in NL, maar dan... bij uitkering aan privé/eigenaar holding bv, wat is de uiteindelijke belastingdruk?:
- div. belasting bij uitkering Holding BV aan privé?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Balkan
Balkan
Nieuw op het forum, volg het al jaren, heb nu ook veel gezocht, maar zou graag toch willen toetsen:
Ik heb als natuurlijk persoon een 100% belang in mijn persoonlijke holding BV in NL. Deze holding BV heeft een 100% dochter BV in Oost Europa, buiten de EU. Er is een DTA tussen NL en het betreffende land.
In de dochter BV (consultancy activiteiten, vast personeel, toeristische sector) zal naar verwachting volgend jaar (voor het eerst) een positief resultaat behaald worden.
VPB is daar 15%, dividendbelasting (bronbelasting) o.b.v. het DTA is 5% (normaliter 10%).
Altijd verhelderend met een rekenvoorbeeld:
Resultaat dochter BV: 100
VPB 15% : 15
bron/div 85 -/- 5%: 80,75
Dan zou in theorie 80,75 naar de NL moeder worden overgemaakt, o.b.v. deelnemingsvrijstelling vrijgesteld van vpb in NL, maar dan... bij uitkering aan privé/eigenaar holding bv, wat is de uiteindelijke belastingdruk?:
- div. belasting bij uitkering Holding BV aan privé?
- aanmerkelijk belang?
- andere inkomstenbelasting?
Mvg Meijer
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39308-aanmerkelijk-belang-en-buitenlands-dividend/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag