• 0

Kwalitatieve usability test

Omschrijving van je concept:

Als ondernemer en marketeer zocht ik naar een snellere manier om klant ervaring op websites te testen.

 

Data verzamelen voor analyse duurt meestal lang, en het opzetten van een traditioneel usability onderzoek kost veel tijd. Daarnaast mis ik vaak directe input van klanten. Veel wijzigingen worden bedacht vanuit de visie van de ondernemer of marketeer, waarbij weinig of geen klanten betrokken zijn.

 

Om in die behoefte te voorzien ben ik onder de naam My Name Is C klantvideo's gaan maken. Ik vraag klanten met hun eigen computer een bepaalde website te bezoeken. Ze voeren daar vervolgens een taak uit, waarbij er opnames worden gemaakt van hun stem en het computerscherm. De voorbeeldklanten zijn er op getraind om in heldere woorden uit te leggen hoe ze een bepaalde pagina beleven;

 

[*] of de pagina betrouwbaar overkomt

[*] de juiste informatie makkelijk te vinden is

[*] wat ze als onduidelijk ervaren

[*] etc

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

De afgelopen weken heb ik mijn avonduurtjes besteed aan:

 

[*] het testen van software om mee op te nemen

[*] het maken van een uitlegvideo

[*] het online plaatse van een bestelformulier

[*] het werven en opleiden van tien voorbeeldklanten

[*] het werven van de eerste opdrachtgevers

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik richt me voornamelijk op tijdswinst bij het optimaliseren van websites. Het bestellen van de video's kost slechts vijf minuten, en vervolgens ontvang je binnen 2 werkdagen de bestelde klantvideo's. Door het bekijken van de video's krijg je meer inzicht in de keuzes van je klant. Hoe hij kiest, waarom hij koopt en wanneer hij afhaakt.

 

Verder probeer ik de stap naar web optimalisatie te verkleinen. Lage kosten en duidelijke feedback zijn toegankelijker dan complexe

webanalyse.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er zijn nog amper spelers in deze markt. Ik onderscheid me van het handjevol bestaande concepten door:

 

[*] lokale focus. Door alleen in Nederland aan te bieden kan ik een breed netwerk aan voorbeeldklanten aanbieden

[*] gevarieerd aanbod aan voorbeeldklanten. Van jong tot oud en met verschillende computervaardigheden

[*] het opleiden van voorbeeldklanten, zodat ze in heldere bewoordingen hun ervaringen delen

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben erg benieuwd wat jullie eerste indruk is. Zou dit voor jou als ondernemer een dienst met toegevoegde waarde zijn? Zie je valkuilen? Wat vind je van de prijs?

 

Feedback die ik NIET hoop te krijgen is op de de website. De website is op dit moment niet meer dan een veredeld bestelformulier, ofterwijl een plek waar ik voorbeeld video's kan laten zien en waar de eerste klanten hun bestelling plaatsen. Dit past wellicht niet helemaal bij het concept, maar ik richt me qua opdrachtgevers de eerste maanden op mijn bestaande netwerk.

 

 

modedit links naar eigen site verwijderd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het idee spreekt wel aan, maar waarom niet gewoon een bijeenkomst met een groepje potentiele klanten en aan de hand daarvan usability testen? Ook daar zijn de kosten niet zo extreem hoog en kun je ook nog met ze in gesprek.

Overigens voor wat betreft het filmpje met uitleg: ik heb helaas al na 3 seconden elke x een stukje doorgespoeld.

 

Voor hele snelle en regelmatige terugkoppeling kan het best een goede aanvulling zijn. Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij de kosten, maar verwerkt in goede rapportages en met terugkoppeling en als aanvulling de filmpjes kan ik me voorstellen dat er een markt is

Link naar reactie
  • 0

Het idee spreekt wel aan, maar waarom niet gewoon een bijeenkomst met een groepje potentiele klanten en aan de hand daarvan usability testen? Ook daar zijn de kosten niet zo extreem hoog en kun je ook nog met ze in gesprek.

Overigens voor wat betreft het filmpje met uitleg: ik heb helaas al na 3 seconden elke x een stukje doorgespoeld.

 

Voor hele snelle en regelmatige terugkoppeling kan het best een goede aanvulling zijn. Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij de kosten, maar verwerkt in goede rapportages en met terugkoppeling en als aanvulling de filmpjes kan ik me voorstellen dat er een markt is

 

Dank voor je feedback! Dit is mijn eerste ervaring met het maken van een uitlegvideo, dus daar zal ongetwijfeld nog veel op aan te merken zijn. Ik probeer hem stap voor stap te verbeteren.

 

De kosten per video zijn €59,-. Ik ga er vanuit dat je per case minimaal drie nodig hebt om een indruk te krijgen, ofterwijl een minimumprijs van €177,- voor een test. Wat is je indruk van die prijs?

 

Link naar reactie
  • 0

De voorbeeldklanten zijn er op getraind om in heldere woorden uit te leggen hoe ze een bepaalde pagina beleven;

. of de pagina betrouwbaar overkomt

. de juiste informatie makkelijk te vinden is

. wat ze als onduidelijk ervaren

. etc

 

Dan heb je het in mijn optiek niet meer over voorbeeldklanten, maar over mensen die (enigszins) getraind zijn in het beoordelen van websites. Want je geeft die voorbeeldklanten - naar ik aanneem - een reeks punten op basis waarvan jij vindt dat een pagina betrouwbaar overkomt (neem voor het gemak even: adresgegevens, telefoonnummer, KvK nummer, taalgebruik). En die lijst hanteren ze vervolgens. Je zou dus ook aan een website eigenaar zo'n lijstje met punten kunnen geven en die zou zijn website daarmee zelf kunnen checken. Veel van die aandachtspunten zijn via google ook makkelijk te vinden.

 

Ik probeer te bedenken wat dan precies het voordeel van jouw video is, maar misschien moet ik er dan eerst een paar gezien hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan heb je het in mijn optiek niet meer over voorbeeldklanten, maar over mensen die (enigszins) getraind zijn in het beoordelen van websites. Want je geeft die voorbeeldklanten - naar ik aanneem - een reeks punten op basis waarvan jij vindt dat een pagina betrouwbaar overkomt (neem voor het gemak even: adresgegevens, telefoonnummer, KvK nummer, taalgebruik). En die lijst hanteren ze vervolgens. Je zou dus ook aan een website eigenaar zo'n lijstje met punten kunnen geven en die zou zijn website daarmee zelf kunnen checken. Veel van die aandachtspunten zijn via google ook makkelijk te vinden.

 

Ik probeer te bedenken wat dan precies het voordeel van jouw video is, maar misschien moet ik er dan eerst een paar gezien hebben.

 

De uitleg is geen lijst met zaken waar ze op moeten letten. De training is er op gericht om de voorbeeldklanten zoveel mogelijk te laten vertellen. Ik motiveer ze om te delen wat ze ervaring qua uitstraling van de website, de informatie die ze te zien krijgen, het gemakt waarmee iets werkt, etc.

 

Een voorbeeld. Bij het testen van een vastgoed website bleek dat de voorbeeldklanten zonder uitzondering de gehele website beoordeelden op de eerste listing die ze bekeken. Voldoet de foto niet aan hun eisen? Dan zullen alle foto's onduidelijk zijn. Is de tekst te kort? Dan zal er overal te weinig informatie staan. We hebben hier van geleerd dat je alle listings voldoende aan moet kleden, je kan het je niet permitteren om een paar onvolledige listings te plaatsen.

 

Ik zal snel een paar video's online zetten als voorbeeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.