• 0

Winkelbestemming pand na staken onderneming

Beste collega-ondernemers,

 

ik heb al tientallen jaren een winkel (eenmanszaak) die ik beheer in het winkelgedeelte van mijn woon-winkelpand. Dit gedeelte heeft (uiteraard) een winkelbestemming in het bestemmingsplan.

 

Wegens gevorderde leeftijd wil ik mijn onderneming binnenkort staken. Het winkelgedeelte, hoewel dan niet langer in gebruik, wil ik voorlopig ongewijzigd laten. Dit om de mogelijkheid te behouden om het op een later tijdstip te verhuren of te verkopen.

 

Mijn vraag is: blijft de winkelbestemming behouden na het staken van de onderneming, ook al wordt er geen onderneming meer in gedreven? Met andere woorden: is de winkelbestemming gerelateerd aan het winkelpand (dat blijft bestaan, hoewel voorlopig ongebruikt), of aan mijzelf, en betekent het einde van mijn ondernemerschap dan ook het einde van de winkelbestemming van het pand?

 

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bestemming ligt in het algemeen vast in het bestemmingsplan dat is gebonden aan een buurt of pand. Het kan zijn dat het bestemmingsplan ondertussen is gewijzigd en er geen winkelbestemming meer is. Zolang je winkel in bedrijf is geeft dat niet, maar de gemeente kan voorwaarden hebben gesteld dat het alsnog eindigd bij een bedrijfsbeindiging of bedrijfsovername. Het kan ook zijn dat het pand nooit een winkelbestemming heeft gehad, maar dat je bijvoorbeeld voor de duur van de onderneming een ontheffing hebt. Dat kun je bij de gemeente navragen, door te vragen of je volgens het huidige bestemmingsplan voor jouw adres daar een winkel mag drijven.

 

Er is wel een addertje. Bestemmingsplannen veranderen nog wel eens. In elk geval worden ze elke tien jaar herzien, maar het kan ook tussendoor. Als het bestemmingsplan wijzigt en de winkelbestemming verdwijnt net in de periode dat je winkel een tijdje niet in gebruik is, wordt het lastig. Hier kan een gemeente helaas niks over toezeggen. De gemeente moet voorgenomen wijzigingen wel publiceren, en dan kun je nog bezwaar maken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.