• 0

Bedrijfspand verhuren aan je eigen vof

Hallo,

 

Ik heb prive een pandje gekocht en dit wil ik graag

Aan mijn eigen vof verhuren, nu word mij verteld dat de huur opbrengst dan in box

1 komt.

Mijn vraag is, of dat zo is en kan ik dan op de 1 of andere manier toch 1 box 3 komen met deze inkomsten.

Mijn financieel adviseur zegt dat je gewoon in box 1 komt en de belasting heb ik gebeld en die zeggen dat heg wel in box 3 komt

Ik heb deze vraag ook naar de belasting gemaild omdat ik het antwoord dan zwart op wit heb.

 

Kan iemand mij hier mee helpen ?

 

Gr v peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben heel benieuwd of de Belastingdienst zal reageren op je mail, ik dacht dat ze alleen schriftelijk uitspraken deden over dat soort dingen.

 

Mijn idee en corrigeer me als ik verkeerde aannames doe: Je hebt een pand aangeschaft. Dat pand wordt volledig (of voor minimaal 90%) gebruikt in een onderneming. Jij maakt deel uit van die onderneming en haalt daar winst uit. Volgens mij is het pand verplicht ondernemingsvermogen, dat wil zeggen dat het op een balans komt en dat de opbrengsten belast zijn in box 1. Of het op de balans komt van de VOF of van jou persoonlijk haalt niet zo vreselijk veel uit.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je eigenlijk afgesproken met je medevenoot over het gebruik van het pand. Heb je afspraken gemaakt over huur, vergoeding van kosten of iets dergelijke ? Een en ander kan ook gevolgen hebben voor de omzetbelasting. Staan er in de akte van venootschap onder firma bepalingen inzake dergelijke buitenvennootschappelijke zaken ingeval de VOF ontbonden wordt ? De fiscale aspecten zijn niet het enige wat van belang is als je een pand ter beschikking stelt aan een VOF waar je zelf een vennoot in bent. Vergeet dat niet.

Link naar reactie
  • 0

Heb wel een bedrag overlegd, en het 1 en ander overlegd maar als ik met alles in box 1 kom

Dan is het volgens mij niet aantrekkelijk, ook omdat als ik het pand ooit verkoop 50% van de winst zou moeten inleveren aan de belastingdienst.

Dus dan zou ik t uiteindelijk maar verhuren aan een derde.

Ik vind t zo'n rare regeling dat tbs

 

 

Gr v peter

Link naar reactie
  • 0

Heb wel een bedrag overlegd, en het 1 en ander overlegd maar als ik met alles in box 1 kom

Dan is het volgens mij niet aantrekkelijk, ook omdat als ik het pand ooit verkoop 50% van de winst zou moeten inleveren aan de belastingdienst.Dus dan zou ik t uiteindelijk maar verhuren aan een derde.

Ik vind die conclusie wel heel kort door de bocht.

 

Ja, als pand in box 1 komt, dan moet je tzt bij verkoop belasting betalen over een eventuele winst. Een en ander is dus ook afhankelijk voor wat voor termijn je denkt het pand weer te willen verkopen en in hoeverre er een winst gerealiseerd zal worden. Tarief zal op dat moment ook weer afhankelijk zijn van je inkomen.

 

Daar staat echter tegenover dat als je het pand in je onderneming gebruikt en deze dus in box 1 terrecht komt, je alle kosten ((groot) onderhoud, verzekeringen enz, rente) ten laste van de winst kunt brengen en je af kunt schrijven over het pand. De huur is natuurlijk wel weer belast (maar die komt weer ten laste van het resultaat van de VOF).

 

Je onderneming zal trouwens toch ergens gevestigd moeten zijn. Als je dit pand verhuurd, zal je VOF elders iets moeten (blijven) huren. Die kosten zul je ook mee moeten nemen in je afweging.

 

Om een goede afweging te maken moet je alle factoren meewegen en je beslissing niet alleen baseren op het feit dat je wellicht ooit over een mogelijke bij een verkoop te behalen winst misschien belasting moet betalen. Zeker als dit op langere termijn is.

 

Misschien is inderdaad de conclusie dat je beter aan een derde kunt verhuren, maar ik zou toch een betere afweging maken. Zet voor jezelf eerst eens alles op een rijtje en reken een en ander door en overleg dit met je boekhouder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.