• 0

Verkapt dienstverband voor buitenlandse opdrachtgever toegestaan?

Beste forumleden,

 

Ik heb een vraag m.b.t. freelance werkzaamheden voor een buitenlandse opdrachtgever, voor wie ik tot op dit moment nog in vaste loondienst ben. Ik heb al erg veel bruikbare informatie op dit forum evenals op externe sites m.b.t. mijn situatie kunnen vinden, maar ik blijf toch nog met een aantal vragen zitten. Gezien de ruime expertise op dit forum hoop ik dat mijn vragen hier wellicht beantwoord kunnen worden.

 

Mijn situatie is als volgt:

Ik werk sinds juli 2010 voor een Duitse werkgever in Duitsland. Per april zal ik mij weer vestigen in Nederland en hoop dan mijn werkzaamheden voor mijn huidige werkgever (voor een bepaalde periode) voort te kunnen zetten. Nu biedt mijn werkgever mij de mogelijkheid om als een z.g. "retainer" aan het werk te blijven. Dit betekent dat mijn dienstverband beëindigd wordt en dat ze mij op dagbasis voor mijn werkzaamheden gaan vergoeden. Het retainer concept zit in het feit dat ze mij een minimum aantal dagen/'loon' garanderen. Ik zal mijn werkzaamheden m.n. vanuit Nederland verrichten met sporadische werkreizen naar mijn Duitse bedrijf en naar projecten in landen buiten de EU. Ik verwacht dit hoogstwaarschijnlijk voor de rest van 2013 te doen, waarna ik hopelijk weer in een 'normaal' vast dienstverband bij een Nederlandse werkgever zal beginnen. Het is dus ook absoluut niet mijn intentie om als freelancer te beginnen, maar gezien de situatie kom ik dit jaar noodgedwongen met de regels van freelancers in aanraking.

 

Gezien mijn situatie waarbij ik direct na een dienstverband als freelancer begin en dit enkel voor een opdrachtgever lijkt het me hoe dan ook dat dit door de BD als verkapt/fictief dienstverband gezien gaat worden. Maar iets wat ik eigenlijk nergens echt goed heb kunnen vinden is wat de consequenties hiervan zouden zijn? Ik ga er vanuit dat ik mijn inkomsten aan het einde van het jaar moet opgeven bij "loon en dergelijke uit het buitenland" en dat naast de loonbelasting ik hierover ook de sociale verzekeringspremies (AOW, Anw, AWBZ) moet betalen. Dit is verder geen probleem aangezien ik dit bij een vast dienstverband ook zou moeten. Wat er hier volgens mij eventueel nog wel bij opkomt is de werkgeversbijdrage zorgverzekeringswet (5%) en dan blijven er wel nog andere werkgeversbijdrage (WW, ZW, WAO, etc.) over die dan dus niet betaald zouden worden.

 

Mijn alles omvattende vraag is dus eigenlijk of bovenstaande aannames van mij kloppen en of een dergelijk verkapt/fictief dienstverband voor een buitenlandse opdrachtgever toegestaan/legaal is en zo niet wat dan andere constructies van werkzaamheden zouden kunnen zijn? Ik heb veel gelezen over naheffingen eventueel vermeerderd met boetes en dat wil ik vanzelfsprekend vermijden. Ik heb dit alles ook met de belastingdienst besproken, maar deze geven mij geen eenduidig antwoord en adviseren om mijn situatie schriftelijk aan hun voor te leggen voor een officieel advies van hun kant. Dit is iets dat ik zeker zal doen, maar helaas kan er hier tot 8 weken overheen gaan voordat ik een antwoord van hun krijg.

 

Hartelijk dank alvast voor jullie antwoorden en adviezen.

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Allereerst dankjewel voor je snelle reactie!

 

Dit is inderdaad ook mijn vermoeden, maar ik zie hier verder niet de nadelen van in. Welke aftrek van kosten bedoel je precies? Aangezien ik niet de intentie heb om op langere termijn als zelfstandige door te gaan zal ik hiervoor ook geen extra kosten hoeven maken. Mijn gebruikelijke aftrekposten (b.v. studiekosten) blijven volgens mij wel gelden.

 

Belangrijkste voor mij is om te achterhalen of een dergelijk verkapt dienstverband toegestaan is en dat denk jij dus van wel?

 

Groet,

Bart

Link naar reactie
  • 0

Beste Bart,

ik loop vrijwel met dezelfde vraag rond.

Ik wil tijdelijk werkzaamheden verrichten voor een buitenlands bedrijf die mij per klus op een factuur willen betalen. Is het openen van een eenmanszaakje en het uitvoeren van deze werkzaamheden op deze wijze (dus voor slechts 1 opdrachtgever) toegestaan voor mij?

Ik hoop dat jij me hier nu meer over kunt vertellen want ook ik krijg geen eenduidig antwoord.

Groet,

Link naar reactie
  • 0

Dag Eduard

 

Zie mijn gegeven antwoorden. Mogelijk is het zeer zeker. Er bestaat een kans op controle door de fiscus en dan bestaat er een kans dat ze het aanmerken als inkomen uit een buitenlandse dienstbetrekking. Dan moeten ze wel kunnen aantonen dat er sprake is van een dienstverband.

 

Vraag is echter wel of er ook sprake is van een verkapt dienstverband.

Een dienstverband (al dan niet verkapt) behelst drie vereisten:

1. verplichting persoonlijk arbeid te verrichten;

2. verplichting opdrachtgever te betalen;

3. er moet sprake zijn van een gezagsverhouding.

 

Met name aan punten 1 (jezelf kunnen laten vervangen zonder toestemming) en punt 3 (wegnemen van elementen van gezagsverhouding) kan vaak wel wat gedaan worden. Bij punt 3 gaat het dan om het doorbreken van wat je algemeen als

gezagsverhouding kunt aanmerken. Veelal omschreven als: "de verplichting om onder aanwijzingen van de werkgever bepaalde werkzaamheden te verrichten op een aangewezen locatie, met aangewezen middelen, op aangewezen tijden".

Slechts een element wegnemen volstaat niet. Hoe meer vrijheden, des te kleiner de kans dat sprake is van een verkapt dienstverband. Een overeenkomst van opdracht langs de lijn "opdrachtnemer heeft doel X te bereiken voor datum Y. Met welke middelen, waar en wanneer hij dat doet, is aan opdrachtnemer" helpt.

 

Vorenstaande biedt geen garantie maar kun je als richtlijn qua antwoord op je vraag wel gebruiken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.